۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴

آیا هاتگرام و تلگرام طلایی از نظر امنیتی امن هستند؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید اگرچه با فیلتر تلگرام، مردم تا حدی به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کردند ولی ورود هاتگرام و تلگرام طلایی به میدان باعث شد این کوچ به صورت کامل اتفاق نیفتد.
کد خبر : ۴۴۰۸۴۶

سیدصادق طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با خانه ملت  درباره اقبال مردم به پیام‌رسان‌های داخلی گفت: سیاست گذاری کلان کشور بر این است که مردم از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده بیشتر داشته باشند و طبیعتا برای این موضوع باید تمهیدات لازم را انجام داد؛ همچنانکه برخی از آنها مورد توجه قرار گرفت، وام داده شد و حتی سرورهایی در اختیار آنها گذاشته شد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: با فیلتر تلگرام، مردم تا حدی به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کردند ولی به جای اینکه تلگرام کامل بسته شود، هاتگرام و تلگرام طلایی وارد میدان شد و همین امر باعث شد کوچ مردم از تلگرام به صورت کامل اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: با این استدلال که کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی به صورت تدریجی انجام شود، پیشنهاد شد هاتگرام و تلگرام طلایی تا مدتی باز و فعال باشد ولی این امر باعث شدند کوچ واقعی از تلگرام انجام نشود.

امر مطلوب؛ استفاده مردم از پیام‌رسان‌های داخلی و ایرانی

طباطبایی‌نژاد توضیح داد: این سیاست اگرچه از طرفی بازدارنده بود زیرا مردمی که نمی‌خواستند از فیلترشکن استفاده کنند ولی به فضای تلگرام نیاز داشتند، توانستند با استفاده از هاتگرام و تلگرام طلایی فعالیت خود را انجام دهند و از سوی دیگر، از لحاظ امنیتی نظارت‌های لازم روی برخی از  کانال‌های خارجی انجام شد.

وی تاکید کرد: امر مطلوب، استفاده مردم از پیام‌رسان‌های داخلی و ایرانی بود که به دلیل حضور هاتگرام و تلگرام طلایی و انواع اینها انجام نشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی چندین سال بیشتر نیست که ایجاد شده، این تکنولوژی را در دنیا و در کشور ما در حال رشد و توسعه دانست و ادامه داد: باید به سمت تقویت پیام‌رسان‌های داخلی حرکت شود؛ در غیر این صورت، کشور در تمامی زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دچار مشکل خواهد شد.

ایرادات امنیتی به تلگرام طلایی وارد نیست زیرا اطلاعات قابل رصد است و مثلا می‌توان شبکه‌هایی همچون آمد نیوز را بست ولی این کار بر روی اصل تلگرام شدنی نبود

هاتگرام و تلگرام طلایی از نظر امنیتی و اجتماعی امن‌تر هستند

طباطبایی‌نژاد تاکید کرد: البته ایرادات امنیتی که به تلگرام وارد بود به تلگرام طلایی وارد نیست زیرا وقتی اطلاعات وارد می‌شوند، مصدر ورودی قابل رصد است و مثلا می‌توان شبکه‌هایی همچون آمد نیوز را بست ولی این کار بر روی اصل تلگرام شدنی نبود.

وی با بیان اینکه هاتگرام و تلگرام طلایی از نظر امنیتی و اجتماعی امن‌تر هستند و یک مصدر مدیریتی و برنامه‌ریزی روی آنها اعمال می‌شود، گفت: بر روی تلگرام هیچ مصدر برنامه‌ریزی نداشتیم؛ مگر اینکه آن را به صورت کامل فیلتر کنیم.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس ادامه داد: سرور هاتگرام و تلگرام طلایی همان سرور تلگرام است که فیلتری روی آن گذاشتند و مثلا شده تلگرام طلایی.

سرور هاتگرام و تلگرام طلایی همان سرور تلگرام است

وی همین امر را ایراد اصلی هاتگرام و تلگرام طلایی دانست و گفت: با توجه به اینکه سرور اصلی آن همان تلگرام است، مردم از این برنامه به طور کلی خارج نمی‌شوند و همین باقی ماندن مردم در فضای تلگرام باعث شده از تلگرام اصلی خارج نشوند و هنوز با فیلترشکن از آن استفاده کنند و مشترک آن باشند.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه هاتگرام و تلگرام طلایی با تدبیر جمهوری اسلامی وارد میدان شد، افزود: وقتی تلگرام وارد مرزهای فضای مجازی ایران می‌شود، برنامه‌ای روی آن نصب می‌شود که خروجی آن در قالب تلگرام طلایی قابل عرضه و البته قابل برنامه‌ریزی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عدم کوچ کامل مردم از تلگرام با استفاده از هاتگرام و تلگرام طلایی باعث شد آنها دریافت‌های خود را به واسطه فیلتر شکن از تلگرام اصلی داشته باشند.