۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴

یک بام و دو هوای کارشناسان و کاربران درباره رانا

یک بام و دو هوای کارشناسان و کاربران درباره رانا
رانا سومین شاهکار ملی ایران خودرو است که از سال ۹۱ شمسی وارد بازار شد. کارشناسان رانا را از نظر فنی کاملا شبیه ۲۰۶ اس‌دی می‌دانند. ایران‌خودرو بعد از ۲ سال تولید نسخه اولیه رانا، بر اساس نظرات کاربران تیپ جدیدی از آن ارائه و معایب نسخه اولیه را تعدیل کرد. این تیپ جدید، رانا LX یا رانا پلاس نام گرفت.
کد خبر : ۵۱۲۲۱۱

رانا سومین شاهکار ملی ایران‌ خودرو است که از سال ۹۱ شمسی وارد بازار شد. این خودرو که مانند دیگر ملی‌های ایران خیلی هم ملی نیست، بر پایه پلتفرم X11 یعنی پلتفرم ۲۰۶ اس‌دی ساخته شد، با همراه داشتن موتور معروف TU5 که در ۲۰۶ تیپ ۵ و اس‌دی دیده شده بود. کارشناسان رانا را از نظر فنی کاملا شبیه ۲۰۶ اس‌دی می‌دانند. در واقع رانا برند اقتصادی ایران‌خودرو بر پایه اس‌دی بود. اما ایران‌خودرو بار دیگر در روند ارزان‌سازی خودرو کیفیت آن را هم همراه با قیمتش پایین آورد. با ورود این خودروی جدید به بازار کشور، بحث درباره طراحی ظاهری آن و زیبایی‌اش آغاز شد. سلیقه‌های متفاوت نظراتی کاملا متضاد نسبت به چهره خودرو داشتند. از نظر برخی رانا زیباتر و شکیل‌تر از ۲۰۶ هاچ‌بک و اس‌دی بود و این طراحی را فراتر از انتظارات‌شان از ایران‌خودرو می‌دانستند. از نظر برخی دیگر، ایران‌خودرو با این طراحی پس‌رفتی جدید را به نام خود ثبت کرده بود، اما به طور کلی می‌توان گفت رانا فیس‌لیفتی از ۲۰۶ اس‌دی بود که نسبت به قیمت ارزان‌ترش از آن، طراحی قابل قبولی داشت. تقریبا همگان در این نکته که رانا طراحی داخلی بهتری نسبت به اس‌دی داشت، اتفاق نظر داشتند. اما کیفیت متریال قطعات داخل کابین آن کمتر شده بود. در نهایت اینکه ایران‌خودرو بعد از ۲ سال تولید نسخه اولیه رانا، بر اساس نظرات کاربران تیپ جدیدی از آن ارائه و معایب نسخه اولیه را تعدیل کرد. این تیپ جدید، رانا ‌LX یا رانا پلاس نام گرفت.

 

نظرات مثبت کاربران

رانا LX توانست فروش بهتری داشته باشد و مشتریان خود را نسبت به برادر کوچکش راضی‌تر نگه دارد. گرچه همچنان کارشناسان از این خودرو به عنوان مجموعه‌ای از مشکلات و نواقص نام می‌بردند. هیچ نقد خوبی از این خودرو نوشته نمی‌شد و هیچگاه کسی خریداران را به خریدش توصیه نمی‌کرد. اما آیا واقعا رانا در این حد ضعیف است؟ بهتر دیدیم تا این حقیقت را در گفت‌وگو با رانا سواران جویا شویم. به نظر مفیدترین نقد، دانستن تجربه مالکان رانا است. 

در صحبت‌هایی که با صاحبان رانا داشتیم، اما اینقدرها هم اعتراض ندیدیم. برای مثال مجید ۳۵ ساله ساکن تهران یک رانای مدل ۹۳ دارد. بیش از ۵ سال است که با آن رانندگی می‌کند. او از تجربیاتش چنین می‌گوید: «با تردید خریدمش. از نقص سیستم برقی‌اش زیاد شنیده بودم و صدای زیاد داخل کابین. خیلی هم می‌گفتند که دیسک و صفحه‌اش زود نیاز به تعمیر و تعویض پیدا می‌کند. اما من در این 5 سال دردسر زیادی با آن نداشتم. یکی، دو سال اول تعمیرکار ماهر برای رفع مشکلات کامپیوترش سخت پیدا می‌کردم. اما الان استاد کارش را یافته‌ام.» 

امیر 3 سال است که رانا LX می‌راند. او می‌گوید: «من مسافرت زیاد می‌روم. تا امروز مشکلی با این خودرو نداشتم. فکر نمی‌کردم بیش از یک سال نگهش دارم. اما حالا 3 ‌سال است دارمش و راضی هستم. مصرف سوختش پایین است و شتابش از ۲۰۶ اس‌دی و حتی ۲۰۷ که قبلا رانده‌ام، بیشتر. صندوق جا داری دارد و مناسب مسافرت‌های خانوادگی من.» شاهین 2 سالی رانا داشته و حالا فروخته و جای آن یک مگان قدیمی خریده است. او نیز می‌گوید: «فروختمش چون عقب ماشین برای من که خانواده 5 ‌نفره دارم کوچک بود، مخصوصا در مسافرت‌ها. اما نقطه قوتش موتور و ترمزش بود. به نظرم در بین تولیدات ایرانی کیفیتش بهترین است. 2 سالی که داشتمش فقط سرویس‌های دوره‌ای رفتم. هیچ مشکلی نداشت. صدای داخل کابینش بیشتر از دیگر محصولات داخلی نبود.»

 

رانا بهتر از رقیبان داخلی

البته در کنار این نظرات، نباید این مهم را فراموش کرد که رانا در نگاه مالکانش با در نظر گرفتن اینکه یک خودروی داخلی است و در مقایسه با دیگر تولیدات ایرانی اینطور به نظر آمده است. به طور قطع قرار نیست رانا را با حتی تولیدات چند ساله ژاپنی و فرانسوی و آلمانی مقایسه کنیم. در سایت دیوار و دیگر سایت‌ها مشابه می‌توانید رقبای هم قیمت رانا را بررسی کنید. با این بررسی احتمالا شما هم به این نتیجه می‌رسید که رانا خودروی بی‌نقص و یا شاید حتی کم نقصی نباشد، اما در برابر رقبای هم قیمتش، خودروی خوبی محسوب می‌شود.

خبر فوری

سید ابراهیم رییسی به شهادت رسید