۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰

لزوم برخورد قضایی با عوامل قهوه تلخ

وزارت ارشاد مي بايست به عنوان مدافع حقوق مردم، عوامل قهوه تلخ را به دليل عدم پايبندي به تعهدشان يعني وعده هايي كه دادند و مردم را ترغيب به خريد مجموعه كردند بازخواست كرده و در نهايت به محكمه عدالت بسپارد.
کد خبر : ۵۲۰۱۳

به گزارش صراط به نقل از آويني فيلم: ماجراي ورود مجموعه ها و سريال هاي چند قسمتي به شبكه نمايش خانگي از آن اتفاقات خوبي بود كه نويد ايجاد فضاي رقابتي با رسانه ملي را مي داد.

اين اتفاق با "قلب يخي" و "قهوه تلخ" آغاز شد و ديگر ادامه پيدا نكرد! در اصل بساط همين دو مجموعه نيز به نيمه نرسيده جمع شد و مردمي كه 75 قسمت "قهوه تلخ" را خريدند و هر هفته نزديك به 2500 تومان از سبد خانوار خود را به آن اختصاص دادند بدون هيچ گونه توضيحي كار را متوقف شده ديدند.

همين ماجرا براي "قلب يخي" نيز اتفاق افتاد. اين مجموعه نيز در ميانه راه بدون هيچ گونه توضيحي به مخاطبان و خريدارانش از ميدان خارج شد و حسرت يك عذرخواهي خشك و خالي از سوي كارگردان، تهيه كننده و ديگر عوامل از مردم را بر دل ها گذاشت.

رهاسازي مخاطب بدون آنكه جمع بندي از سريال يا مجموعه ديده باشد و اينكه بيننده تنها پول خود را هدر رفته مي بيند هيچ كدام باعث آزارش نمي شوند و تنها اين فرار به جلوي عوامل مجموعه هايي نظير قهوه تلخ است كه كام مردم را تلخ مي كند.

به عنوان مثال وزارت ارشاد مي بايست به عنوان مدافع حقوق مردم، عوامل قهوه تلخ را به دليل عدم پايبندي به تعهدشان يعني وعده هايي كه دادند و مردم را ترغيب به خريد مجموعه كردند بازخواست كرده و در نهايت به محكمه عدالت بسپارد.

اما نه تنها وزارت ارشاد اين كار را نكرد بلكه الان عوامل اين مجموعه ها هستند كه چشم در چشم مردم در پاسخ به اين سوال كه "مردم مي گويند ما يك سال و نيم، هر هفته 2500 تومان مي داديم تا ببينيم آخر كار چه مي شود. حالا همه آن پول ها به باد رفته! چه بايد كرد؟" مي گويند: نه! اصلا اين طور نيست. آنها اتفاقا به اندازه 25 ميليون تومان تفريح كرده اند!! كجا با 2500 تومان مي توانستند اين قدر تفريح كنند؟ با اين پول يك ساندويچ هم دست شما نمي دهند. حالا مثلا آخر "شيدايي" يا "ثريا" چه اتفاقي افتاد؟! مگر آخر "مختار" اتفاق ويژه اي افتاد؟!

اين ها تماما گفته هاي خشايار الوند نويسنده "قهوه تلخ" است كه اندكي شعور را براي مخاطب خود متصور نيست! وي در حالي اينگونه حرف از 2500 تومان مي زند كه تهيه كنندگان اين مجموعه تاكنون 42 ميليارد تومان از طريق فروش سي دي هاي "قهوه تلخ" كسب درآمد كرده اند.

گرچه برخي سعي در انداختن توپ به زمين بازي وزارت ارشاد را دارند و مي گويند كه ارشاد مجوز ساخت ديگر قسمت ها را صادر نكرده است اما بازيگران و ديگر عوامل مجموعه "قهوه تلخ" در گفت وگويي خبر از ورشكستگي تهيه كنندگان اين مجموعه داده اند!

سحر زكريا در اين باره مي گويد: نزديك به يك ماه است كه كار تعطيل شده است. بازيگران به شدت از آقايان طلبكارند. به ما گفتند كه پول دستشان نيست و نمي توانند پول ما را بدهند. مي گويند سود نكرده ايم! ولي طبق آمارهايي كه موجود است مگر مي شود سود نكرده باشند؟!

احسان مظفري، تدوينگر قهوه تلخ نيز مي گويد: آقاگليان ها(تهيه كنندگان) درگير سياست بازار شده اند و همين باعث شده تا حدي به ما بدهكار باشند!

تمام اين حرف و حديث ها در حالي است كه در طول تهيه و پخش اين مجموعه، تمام بيلبوردهاي تبليغاتي و امكانات در اختيار عوامل بوده و تمام رسانه ها به نوبه خود سعي در موفقيت اين كار داشتند بنابراين هيچ توجيهي براي رهاشدن پروژه نمي ماند.

به نظر مي رسد درخصوص حق تضييع شده مردمي كه بيش از 60 هزار تومان هزينه كردند و در نهايت نتيجه كار را نديدند يا بايد وزارت ارشاد وارد عمل شود و يا مدعي العموم اقدام كند.

لازم به ذكر است در خصوص جوايزي كه طبق قانون و با توجه به وعده داده شده، بايد به مردم داده مي شد چنين اتفاقي نيافتاده است. خشيار الوند در اين خصوص مي گويد: چيزي كه من مي دانم آن اوايل يك سري جوايز نقدي وجود داشت كه مبلغش هم زياد نبود؛ مثلا 10_20 هزار تومان. پرداخت اين جوايز بر عهده يكي از پخش كننده ها بود. يك شركت پخش مستقل از گروه، قبول كرده بود كه جوايز را به مردم پرداخت كند ولي اين شركت با تهيه كننده حرفش مي شود و قرارداد به هم مي خورد و اين جوايز را نمي دهد.

اين درحالي است كه مهران مديري در ابتداي هر قسمت وعده جوايزي نظير خانه و غيره را به مردم مي داد و حتي چندين مرتبه نيز ويدئويي از مراسم قرعه كشي و اهداي خانه به برخي بينندگان در ابتداي قهوه تلخ به نمايش گذاشته شده بود كه با اين اظهارات نويسنده مجموعه مي توان نتيجه گرفت كه... .
 
 

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی  را در سرویس جامعه صراط بخوانید.

برچسب ها: قهوه تلخ ارشاد