۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵

ربیعی: ارتباطی بین اختلال جی‌پی‌اس و حادثه رخ داده برای کوهنوردان وجود ندارد

ربیعی: ارتباطی بین اختلال جی‌پی‌اس و حادثه رخ داده برای کوهنوردان وجود ندارد
علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اعلام کرد:ارتباطی بین اختلال جی‌پی‌اس پی اس و حادثه رخ داده برای کوهنوردان وجود ندارد.
کد خبر : ۵۳۸۷۳۶
علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره اختلال در سیستم جی‌پی‌اس کشور و همچنین مرگ جمعی از کوهنوردان در ارتفاعات شمال تهران در زمان بروز این اختلالات اظهار کرد: اولاً به همه خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند تسلیت می‌گویم.

به گزارش ایسنا، ربیعی ادامه داد: موضوع اختلال جی‌پی‌اس در هیئت دولت بحث شد. همیشه کوه در زمانی که برف می‌نشیند، پرجاذبه می‌شود و امسال نیز به علت شیوع کرونا و تعطیل مراکز تفریحی، مردم به شکل بی‌سابقه‌ای به کوه رفتند. البته از اواسط هفته گذشته از سوی هواشناسی و فدراسیون کوهنوردی هشدارها در مورد احتمال ریزش بهمن اعلام شده بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنین شخصاً با رییس فدراسیون کوهنوردی درباره احتمال تأثیر اختلال در عملکرد سیستم جی‌پی‌اس و ارتباط آن با راه‌گم‌کردن کوهنوردان صحبت کردم که تأکید شد هیچ چیزی در این زمینه اثبات نشده است. من حتی این موضوع را از وزیر ارتباطات نیز پیگیری کردم که آنجا هم تاکید شد این میان این دو موضوع ارتباطی وجود نداشته است. اما به هرحال اصل موضوع اختلال جی‌پی‌اس صحت دارد.البته روز جمعه سیستم جی‌پی‌اس اختلال نداشته است.

ربیعی با رد شایعات مطرح‌شده درباره عمدی‌بودن این اختلال اظهار کرد: اصلا اینکه گفته شود این موارد عمدی بوده است یک جرم بزرگ است و چنین شایعاتی صحت ندارد. من امیدوارم هرکس که می‌خواهد درباره این موارد حرف بزند سعی کند با سند و مدرک صحبت کند.

وی همچنین تاکید کرد: درباره موضوع اختلال جی‌پی‌اس البته رییس‌ جمهوری از مدت‌ها قبل دستور داده بود که در شورای‌عالی امنیت ملی به ابعاد مختلف آن پرداخته شود.

دستور رئیس جمهور برای پی گیری حادثه رخ داده برای کوهنوردان

سخنگوی دولت در تشریح علت رخ دادن حادثه ریزش بهمن اظهار کرد: ساعت ۱۱ صبح روز جمعه بادی با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت و در دمای منفی ۳۰ درجه آمده که هم دما را به منفی ۷۰ رسانده و هم باعث شده باد شدید برخی افراد را جابجا کند. اولین تماسهای مردمی به هلال احمر ساعت ۱۳ واصل شده است. بنابراین شرایط بد جوی عامل این حادثه بوده است.

ربیعی همچنین تاکید کرد: رییس جمهور در خصوص این حادثه، دستور پیگیری دادند و مقرر شد ستاد پیشگیری توسط فدراسیون کوهنوردی و زیرنظر ستاد بحران استان تهران فعال شود.