۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۸

سکه های خیالی دولت برای کارمندان

رييس کل بانک مرکزي با اعلام خبر احتمال واگذاري سكه به جاي عيدي به كارمندان، گفته است كه اگر دولت بخواهد چنين برنامه اي را اجرايي کند، بر روي مبلغ 300 هزار تومان به عنوان واگذاري سکه تصميم گيري خواهد کرد , بقيه مبلغ عيدي به صورت نقد در اختيار کارمندان قرار خواهد گرفت.
کد خبر : ۵۴۰۶۱

به گزارش صراط به نقل از مشرق، خبر پرداخت سكه به جاي عيدي كارمندان در حالي توسط رييس كل بانك مركزي اعلام شده كه اين خبر هر سال با نزديك شدن به روزهاي پرداخت عيدي كارمندان تكرار مي‌شود، اما واقعيت اين است كه هيچ وقت اين كار عملي نشده است.

هم اكنون دولت بيش از دوميليون نفر كارمند دارد و پرداخت سكه به آنها يه عنوان عيدي، ابهامات قابل تاملي دارد. نخستين ابهام در اين واگذاري، ورود حجم زيادي از سكه به بازار است كه مي تواند بار ديگر به التهابات آن دامن بزند.

از سوي ديگر تعيين قيمت سكه به عنوان عيدي محل تامل است. درحال حاضر بانك مركزي سكه تمام بهار آزادي را با قيمت حدود 600 هزار تومان با تحويل شش ماه پيش فروش مي كند و تحويل نقدي سكه ندارد، به همين دليل قيمت سكه بانكي به روز مشخص نيست.

از سوي ديگر پيش فروش سكه در بانك فقط در قطع تمام بهار آزادي انجام مي‌شود. بنابراين قيمت سكه نيم يا ربع بهار آزادي به صورت دولتي نامشخص است.
 
همچنين سكه نيم بهار آزادي هم اكنون در بازار آزاد با قيمت حدود 400 هزار تومان و ربع سكه بهار آزادي با قيمت حدود 200 هزار تومان خريد و فروش مي شود. در چنين شرايطي دولت براي پرداخت عيدي كاركنان با سكه به مشكل برخواهد خورد، چرا كه اگر سكه نيم بهار آزادي به عنوان عيدي پرداخت شود، اين سكه قاعدتا بايد از ذخاير بانكي و با قيمت دولتي ارائه شود.

از آنجا كه قيمت سكه بانكي هم اكنون نامشخص است، امكان محاسبه‌ي آن براي پرداخت عيدي كاركنان وجود ندارد. اگر بانك مركزي بخواهد با همان قيمت پيش فروش، نيم سكه را نيز به عنوان عيدي تحويل بدهد، قيمتي حدود 300 هزار تومان براي آن محاسبه خواهد شد كه در چنين شرايطي دولت بايد باقيمانده عيدي كارمندان را نيز به صورت نقدي پرداخت كند.
 
در چنين حالتي تفاوت قيمت نيم سكه تحويلي توسط بانك با قيمت آن در بازار آزاد مي‌تواند بار ديگر به التهابات بازار دامن بزند، چرا كه ورود بيش از دو ميليون قطعه سكه با تفاوت قيمت حداقل صد هزار توماني، سود كلاني را نصيب دريافت كنندگان آن مي‌كند.

در حالت ديگر اگر بانك مركزي بخواهد نيم سكه را با قيمت بازار به كارمندان ارائه كند، در واقع دولت به قيمت‌هاي كاذب موجود در بازار دامن زده و آنها را تاييد كرده است. از سوي ديگر قيمت نيم سكه در بازار بيش از رقم اعلام شده براي عيدي كارمندان است. حتي اگر دولت بخواهد از ربع سكه براي پرداخت عيدي كارمندان استفاده كند نيزهمين تناقض قيمتي ايجاد مي‌شود.

با توجه به اين كه وعده پرداخت سكه به عنوان عيدي در سال‌هاي گذشته نيز اعلام شده اما عملي نشده است، به نظر مي‌رسد همين تناقض علت اصلي عمل نكردن دولت به وعده‌اش بوده است. بنابراين به نظر مي‌رسد امسال هم مانند سال‌هاي گذشته دولت از پرداخت سكه به عنوان عيدي اجتناب كرده و به همان پرداخت نقدي اكتفا كند.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
در اموزش و پرورش شایعه شده این کار برای کارمندان این وزارت خانه اجباری است