۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
اعتراض رسمی ایران به روسیه؛

واکنش کوبنده ایران در موضوع تمامیت ارضی بر جزایر سه گانه

واکنش کوبنده ایران در موضوع تمامیت ارضی بر جزایر سه گانه
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی خودش را بر جزایر سه گانه هیچ گاه قابل مذاکره نمی‌‌داند و دخالت هر طرفی را در این ارتباط مردود تلقی می‌کند.
کد خبر : ۶۲۹۲۹۱

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی خودش را بر جزایر سه گانه هیچ گاه قابل مذاکره نمی‌داند و دخالت هر طرفی را در این ارتباط مردود تلقی می‌کند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس گفت: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها یک اصل شناخته شده در حقوق بین‌الملل است. تهران رعایت این اصل را در ارتباط با تمامیت ارضی ایران از سوی همه طرف‌ها یک اصل لازم الاجرا می‌داند و نسبت به خلاف آن واکنش جدی و متناسب نشان خواهد داد.


ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی خودش را بر جزایر سه گانه هیچ گاه قابل مذاکره نمی‌داند و دخالت هر طرفی را در این ارتباط مردود تلقی می‌کند. کما اینکه در همین ارتباط هم موضع ایران صریح و شفاف بوده است. ایران به طور رسمی به دولت روسیه اعتراض کرده است.

سفر وزیر خارجه عمان به ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر خارجه عمان به ایران گفت: وزیر خارجه دولت دوست عمان امروز به تهران خواهند آمد. طبیعی است عمان کشور شریک ما هم در حوزه مسائل دوجانبه و هم دارای نفش سازنده در خصوص برخی از موضوعات بین‌المللی مورد توجه دو کشور ایران و عمان است. فرصتی است برای گفتگوی مشترک دو کشور و استمرار گفتگو‌های مشورتی دو کشور.

وی افزود: عمان از شرکای خوب ایران است. ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای تامین حقوق ملت خود غفلت نخواهد کرد. طبیعتا از ظرفیت‌های کشور‌های دوست، ایران همواره نشان داده که استقبال کرده و خواهد کرد. ما از مسیر دیپلماتیک هیچگاه فاصله نگرفتیم. دولت آمریکا به عنوان طرفی که به طور غیرقانونی از توافق خارج شده هم مسئولیت دارد و هم در ارتباط با بازگشت همه طرف‌ها به برجام این آمریکاست که باید به تعهدات خود پایبند باشد. روند مذاکرات همچنان باز است. امکان جمع بندی مذاکرات مبتنی بر گفتگو‌های قبلی انجام شده در بازه زمانی نزدیک میسر است، اما این آمریکا است که باید اراده خودش را نشان دهد.

تغییر رابرت مالی

کنعانی در خصوص تغییر رابرت مالی گفت: ارزیابی خاصی نداریم و ما به رفتار دولت‌ها نگاه می‌کنیم. ما نسبت به رفتار دولت آمریکا توجه داریم و در این زمینه در خصوص تغییر افراد ارزیابی خاصی نداریم.

نقش آمریکا هیچگاه صلح آمیز نیست

وی در خصوص اعزام نیرو از سوی آمریکا به خلیج فارس گفت: متاسفانه نقش آمریکا هیچگاه صلح آمیز نیست. ما قطعا اظهارات و لفاظی‌های دولت آمریکا را سازنده نمی‌دانیم و تحریک آمیز است و تداوم اینگونه تحرکات می‌تواند منجر به حساسیت‌های جدید در منطقه و دامن زدن به بی‌ثباتی شود. ایران هرگونه اقدام غیرسازنده را با حساسیت و دقت دنبال و رصد می‌کند و نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز در نزدیکی مرز‌های خود حساس است و نسبت به آن توجه ویژه خواهد کرد.

توصیه ما به دولت آمریکا پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز و بی‌ثبات کننده در منطقه است. امنیت منطقه یک موضوع مشترک برای همه کشور‌های منطقه است. امنیت یک مقوله یکپارچه و تعمیق آن نیازمند همکاری دسته جمعی در منطقه است. انتظار می‌رود دیگر همسایگان نیز به مسئولیت‌های خود توجه کنند.

میزبانی از منافقین در هر سطحی و در هر کشوری مصداق بارز حمایت از تروریسم است

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست منافقین در ایتالیا گفت: اقدام رسمی ایران در این رابطه به طور جدی انجام شده است. میزبانی از منافقین در هیچ سطحی و توسط کشوری قابل دقاع نیست. میزبانی از منافقین در هر سطحی و در هر کشوری مصداق بارز حمایت از تروریسم است و با مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها در مبارزه با تروریسم در تعارض آشکار است. نمی‌شود هم مدعی دفاع از حقوق ملت ایران باشند و هم از قاتلان ملت ایران و کسانی که دستشان به خون ملت ایران آلوده است، حمایت کنند. این با مسیولیت بین‌المللی دولت‌ها در تعارض است.

ایران دیدگاه خودش را به طور صریح به ایتالیا بیان کرده است. ایران در پیگرد قانونی اعضا و رهبران منافقین از همه ظرفیت‌های موجود استفاده خواهد کرد. متاسفانه بسیاری از دولت‌ها به رغم شعار‌هایی که می‌دهند در این زمینه به مسئولیت‌های خود عمل نکردند.

برای امنیت در افغانستان اهمیت قائل هستیم

وی درباره انتقال اعضای تی‌تی‌پی به شمال افغانستان گفت: من ارزیابی در ارتباط با مورد اشاره شده ندارم. امنیت در افغانستان مقوله بسیار مهم هم برای ملت این کشور و هم همسایگان است. ما برای امنیت در افغانستان اهمیت قائل هستیم.

مذاکرات ایران و اروپا درباره زندانیان

کنعانی نسبت به مذاکرات ایران و اروپا درباره زندانیان ایرانی و اروپایی گفت: ما معتقدیم افرادی که در ایران زندانی شدند مرتکب جرم و نقض قوانین ملی ایران شدند و مبتنی بر قوانین ایران مورد بازجویی و محاکمه قرار گرفتند. در این ارتباط اطلاعات جزئی در اختیار این دولت قرار داده شده است. ایران همواره در زمینه رافت انسانی اقدام کرده است. بخش دیگری در چارچوب گفتگو‌ها با کشور‌ها در حال انجام است و روند گفتگو‌ها می‌تواند در بازه زمانی آینده منجر به برخی تبادل‌ها بشود. عفو زندانی که مرتکب جرم شده یک اصل نیست، اما ایران در موارد قابل توجهی نسبت به برخورد انسانی عمل کرده است.

اسرائیل به دنبال تامین منافع خود در راستای دامن زدن به بی ثباتی‌ها است

وی در خصوص سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آذربایجان گفت: رژیم صهیونیستی مبتنی بر ذات جعلی خود همواره امنیت خودش را در ناامنی در کشور‌های منطقه جستجو کرده است. آنچه که از دولت‌های اسلامی انتظار می‌رود توجه به این واقعیت است که اسرائیل به دنبال تامین منافع خود در راستای دامن زدن به بی ثباتی‌ها است.


در حال تکمیل...

برچسب ها: کنعانی