۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

زمانی که هنرمند دچار لغزش می‌شود، باید کنار او باشیم و نمی‌توانیم سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور را رها کنیم

زمانی که هنرمند دچار لغزش می‌شود، باید کنار او باشیم و نمی‌توانیم سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور را رها کنیم
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جامعه و قشر نوجوان و جوان به دلیل آشنا نبودن به کمال موسیقی در مقابل موسیقی مبتذل واکسینه نیستند، گفت: آموزش و پرورش ضمن تدریس این موضوع در مدارس، نسل جوان را با موسیقی مطلوب آشنا کند.
کد خبر : ۶۵۲۲۶۵

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم شهریورماه ۱۴۰۰ در این وزارتخانه مستقر شد و آذرماه همان سال محمود سالاری به عنوان معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد، این معاونت اکنون سومین سال فعالیت خود را آغاز کرده است.

براین اساس گفت و گویی با محمود سالاری درباره عملکرد معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال اخیر، مشکلات و چالش‌های پیش روی آن در این مدت و برنامه‌های آینده معاونت امور هنری در سال‌های آینده داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

تدوین نقشه‌راه «هنر تحول هنر»

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عملکرد این معاونت در دو سال اخیر به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: زمانی که شهریورماه سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم مستقر شد، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاخیری چند ماهه و در آذرماه، در آستانه برگزاری جشنواره‌های فجر تغییر پیدا کرد که بخشی از فعالیت‌ها سپری شده بود.

سالاری گفت: پس از حضور در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین اولویت ما ضمن تامین زیرساخت‌ها، برگزاری جشنواره‌های فجر با کمترین حاشیه بود، به هر حال تامین اعتبارات و برگزاری جشنواره به بهترین نحو مهم بود و نمی‌خواستیم توقفی در فعالیت هنرمندان ایجاد شود و سال ۱۴۰۰ با این رویکرد به پایان رسید.

وی با اشاره به اجرای سند تحول دولت جدید افزود: براساس اسناد بالادستی، راهبرد‌ها و موارد اعلام شده در حکم صادره برای بنده باید اجرایی می‌شد که در این راستا، برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در معاونت امور هنری انجام و یک مجموعه برنامه‌هایی در قالب کتابچه «هنر تحول هنر» به عنوان نقشه‌راه تدوین شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این کتابچه، اسناد بالادستی، تهدیدها، فرصت‌ها، نقاط قوت و ضعف، برنامه راهبردی، اقدامات اولویت‌دار و جدول نگاشت نهادی هر قلمرو مشخص شده است.

سالاری اظهارداشت: جدول نگاشت نهادی به این معناست که چه کسی مسئول اجرای هر فعالیت است، چه کسانی باید به اجرای آن کمک کنند، نهاد‌های اصلی و همراهان آن باید چه کسانی باشند و این فعالیت در چه مدت زمانی باید اجرا شود؛ چون در کشور فعالیت‌ها و برنامه‌هایی در سند‌ها نگاشته شده است، اما به دلیل تعیین نکردن مدت و سقف زمانی، فرصت‌ها از دست می‌رود و اجرایی شدن امور طولانی می‌شود.

وی گفت: این نقشه‌راه با همکاری و مشاوره مدیران کل و هنرمندان تدوین و به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد و به مرحله اجرا رسید، اجرای فعالیت‌ها نیازمند تامین اعتبار و حضور هنرمندان بود، متاسفانه سال گذشته با یک چالش عظیمی در اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور مواجه شدیم که طبیعتا این برنامه‌ها دچار وقفه شد و مهمترین کار ما این بود که ما بتوانیم جشنواره‌های فجر را با آبرومندی، احسن وجه و در شان هنرمندان جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد موانع را از سر راه هنرمندان برداریم تا وقفه‌ای در کار آنان ایجاد نشود و در عین حال اسناد بالادستی که سند تحول دولت مردمی بود را اجرایی کنیم، این اهداف تا حدودی عملی شد و نتیجه آن را امروز می‌توان در آمار مجوز‌های صادر شده برای آموزشگاه‌های هنری و استقبال مخاطبان از تئاتر‌ها و کنسرت‌ها مشاهده کرد.

سالاری بیان کرد: همچنین نباید فراموش کنیم که دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، از کرونای صفر و تعطیلی فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری، کار خود را آغاز کرد و توانست رونق را در این حوزه‌ها ایجاد کند.

وی اظهارداشت: امروز می‌توانم ادعا کنم که سالن‌های تئاتر پررونق است، این موضوع را آمار فروش بلیت اعلام می‌کند، برخی از افراد به این آمار‌ها شبهه می‌کنند، در صورتی که بخش زیادی از آن دست بخش خصوصی و به صورت الکترونیکی است و نمی‌توان آماری به آن اضافه کرد، ضمن اینکه آمار فروش را می‌توان از گروه‌ها پرسید که چقدر درآمد کسب کردند؟، همچنین سالن‌های زیادی در نوبت اجرا هستند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدالت فرهنگی و تمرکززدایی را از دیگر اهداف و برنامه‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: در این راستا، جشنواره تئاتر منطقه‌ای، طرح «آموزش هنر برای همه» در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و جشنواره تجسمی فجر در ۳۲ استان کشور اجرا شدند. در دولت‌های گذشته، حضور استان‌ها در جشنواره تجسمی فجر، قابل توجه نبود، اما ما تلاش کردیم سال گذشته همه استان‌ها، جشنواره تجسمی برگزار کنند و دبیر داشته باشند که اتفاق خوبی در راستای عدالت محوری بود و به نحو شایسته‌ای برگزار شد و این رویکرد‌ها امسال هم ادامه دارد.

سالاری با اشاره به برنامه‌های معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه آموزش افزود: در این حوزه اقدامات قابل توجه زیرساختی انجام شد، مقرر شده است که یکصد هنرستان و در هر استان، یک هنرستان دخترانه و یک هنرستان پسرانه تاسیس شود که در حال انجام است و در در دو سال اخیر ۱۶ هنرستان در کشور افتتاح شده است.

وی بیان کرد: به جز تهران که امکانات آموزشی در آن فراهم است، در بعضی از استان‌ها، برخی از دانش‌آموزان، عطش یادگیری هنر را دارند و از این امکانات محروم هستند، هنرستان‌ها، پناهگاه آنان است، به نسبت افتتاح هنرستان‌ها، اساتید و هنرمندان استان‌ها فعال می‌شوند حتی آموزشگاه‌های هنری استان‌ها رونق می‌گیرند؛ به دلیل اینکه همه هنرجویان نمی‌توانند در هنرستان تحصیل کنند، به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه می‌کنند و این مراکز هم فعال می‌شوند.

تدوین سند‌های موسیقی، تجسمی و تئاتر

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: برای اجرای برنامه‌ها، نیازمند تدوین اسناد بالادستی فراوانی بودیم، در مواردی یا اسناد قدیمی بودند یا وجود نداشتند که آن اسناد تدوین و بازنگری می‌شوند.

سالاری با اشاره به تدوین سند‌های موسیقی، تجسمی و هنر‌های نمایشی گفت: این سند‌ها با همکاری و همفکری هنرمندان هر حوزه تدوین و به شوری عالی انقلاب فرهنگی ارایه می‌شود که سند موسیقی در این شورا تصویب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است و سند‌های تجسمی و هنر‌های نمایشی در حال آماده سازی هستند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه خواهند شد.

وی افزود: تلاش ما این است که زیرساخت‌ها و ریل‌گذاری درستی را برای عرصه هنر تدارک ببینیم، در مجموع، اگر اتفاقات سال گذشته، به فعالیت‌های هنری سایه نمی‌انداخت و یک اتفاق ناشایستی از خارج از کشور به داخل تحمیل نمی‌شد که متاسفانه برخی از هنرمندان آن را باور کردند، امروز در اقتصاد هنر جایگاه بهتری را می‌توانستیم داشته باشیم. با این وجود وضع اقتصاد هنر در حال بهبود است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چالش‌های این معاونت در دو سال اخیر بیان کرد: چالش‌های عرصه هنر فراوان است از جمله اینکه هنوز در بخش‌هایی از جامعه، تکلیف و نسبتمان با هنر و هنرمند همچون هنر موسیقی آنچنان که شایسته و بایسته است، روشن نیست، به عنوان مثال هنرمندی در یک استان، کنسرت موسیقی برگزار می‌کند و در استان دیگری با چالش روبه رو می‌شود، طبیعتا این چالش‌ها همیشه بوده و هست.

سالاری اظهارداشت: ما باید تلاش کنیم از هنرمند دفاع کنیم، پای قانون بایستیم، چه زمانی که هنرمند مجوز می‌گیرد و چه زمانی که دچار یک اعوجاج فکری یا لغزش می‌شود، باید کنار او باشیم که این لغزش را جبران کند، ما نمی‌توانیم سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور را رها کنیم که هر اتفاق برایشان بیفتد، پس باید کنارشان باشیم و مدافعشان باشیم. در مواردی باید از هنرمندان مراقبت کنیم، از قبل به آنان یادآور بشویم، تذکر بدهیم تا آسیب نبینند.

وی با اشاره به وضعیت بیمه هنرمندان گفت: بسیاری از هنرمندان در روستا‌های کشور به عنوان نیروی مولد در حال تولید آثار هنری و صنایع دستی هستند که متاسفانه بیمه نیستند و اگر این هنرمندان به تهران یا سایر شهر‌های بزرگ مهاجرت کنند و به عنوان نیروی خدماتی مشغول فعالیت شوند، کارفرما آنان را بیمه می‌کند و این اقدام وارونگی اقتصاد هنر و فرهنگ است که باید اصلاح شود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید هنرمندان را قدر بدانیم، ابزار دیگری جز آنان برای مبارزه با تهاجم فرهنگی نداریم و اگر کسی قدر هنرمندان را نداند، خیرخواه این مملکت نیست و آسیب‌های جدی به آن وارد می‌کند.

سالاری درباره وضعیت بیمه هنرمندان بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم موضوع بیمه هنرمندان را در دستور کار قرار داده است. تعداد افرادی که عضو صندوق بیمه هنرمندان شدند، رشد پیدا کرده است و وزیر فرهنگ برای دریافت بودجه بیشتر و افزایش اعتبار صندوق بیمه هنرمندان تلاش می‌کند و تاکنون سعی کردیم مشکلات بیمه آنان را رفع کنیم.

چالش بودجه معاونت امور هنری

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین بودجه و اعتبار را از دیگر چالش‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: بودجه این وزارتخانه محدود است، به نسبت بودجه معاونت امور هنری که چهار فعالیت؛ آموزش هنر با حدود ۶ هزار آموزشگاه هنری و حدود ۸۰ هنرستان، حوزه هنر‌های نمایشی و تئاتر با حدود سالانه ۱۰ هزار اجرا در کشور، حوزه موسیقی با تعداد قابل توجهی مخاطب و هنر‌های تجسمی با ۱۰ زیرمجموعه و رشته هنری را تحت پوشش دارد، بسیار نازل است.

وی افزود: این بودجه معاونت امور هنری، کفاف توقعات حوزه هنر و هنرمندان را نمی‌دهد و پاسخگوی نیاز‌های این حوزه نیست و اگر این روند ادامه پیدا کند، حاکمیت به تدریج هدایت هنری خود را از دست خواهد داد و این هدایت هنری به خارج از مرز‌ها منتقل می‌شود.

سالاری تاکید کرد: زمانی ما می‌توانیم هدایت هنری را در اختیار داشته باشیم که حمایت از هنرمند را بتوانیم درست انجام بدهیم. اگر اثر هنری یک هنرمند را بتوانیم به قیمت خوب خریداری کنیم، این هنرمند هیچ وقت اثرش را به کشور دیگر و سفارتخانه‌ای عرضه نمی‌کند و سفارش گیرنده از کشور‌های دیگر و سفارتخانه‌ها نمی‌شود، هدایت از کشور باید اتفاق بیفتد.

وی گفت: امیدوارم مسئولان، افرادی که در تدوین برنامه‌های توسعه و طراحی بودجه‌های کشور نقش دارند، این موضوع را جدی بگیرند؛ هدایت هنری از داخل کشور به تدریج خارج می‌شود، با بگیر، ببند و دستور و بخشنامه، این مشکلات حل نمی‌شود، فقط با حمایت، صمیمت و تلاش برای ارتقای وضعیت هنرمندان، این اتفاق می‌تواند بیفتد که هنرمند بداند یک پناهگاه دارد و آن پناهگاه وزارت فرهنگ است. اگر این اتفاق بیفتد، ما می‌توانیم وظیفه هدایت را انجام دهیم. در غیر اینصورت هنرمند، راه خودش را می‌رود و حاکمیت راه خودش را می‌رود و این غلط است.

برنامه‌های آینده معاونت امور هنری وزارت فرهنگ

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه‌های آینده این معاونت اظهارداشت: براساس تدوین سند راهبردی، مجموعه اقداماتی در نظر گرفتیم که آن‌ها را با سه یا چهار سوال؛ چه چیزی، کجا، چه کسی، چرا، چطور؟ چه وقت، تعریف کردیم، براین اساس، نخستین و مهمترین راهبرد، توسعه کیفی و ارتقای محتوایی هنر مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی است، ترویج هنر بومی و اصیل ایرانی با رویکرد تاثیر در سبک زندگی، توسعه مدیریت و ارتقای جایگاه معاونت امور هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر راهبرد‌های این نهاد است.

سالاری گفت: توسعه کسب و کار و استفاده بهینه از منابع محدود موجود، توسعه عدالت فرهنگی و هنری و توجه به مناطق مختلف کشور و به خصوص مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و توسعه و ترویج هنر اسلامی و ملی در عرصه بین‌الملل از دیگر راهبردهاست که برای هر کدام از آن‌ها اقدام تعریف شده است.

وی افزود: به عنوان مثال، در حوزه توسعه و ترویج هنر اسلامی و ملی در عرصه بین‌الملل، حداقل هشت اقدام؛ ایجاد ساختار برای شناسایی، حفظ اصالت و مالکیت، ارتقای کیفیت انتقال آثار هنری، فراهم کردن ساز و کار مناسبت برای بیمه آفریده‌های هنری، تنظیم ضوابط و دستورالعمل مجوز ورود و خروج آثار هنری، پیگیری، تدوین و مبادله تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی، حمایت از راه‌اندازی موسسات فرهنگی و هنری، مطالعه در مورد بازار‌های هنر، برنامه‌ریزی برای حضور هدفمند، حمایت از راه‌اندازی نگارخانه‌ها در عرصه بین‌الملل، ضمن معرفی مسئولان و مدت زمان آن‌ها تعریف شده است.

سالاری بیان کرد: تاکنون چنین نقشه‌راه و سند راهبردی در معاونت امور هنری تدوین نشده است، در این سند تکلیف معاونت هنری، اقدامات، زیرساخت‌ها و تکلیف هنرمند معلوم است حتی اگر این دولت نباشد، یا اگر من در معاونت هنری نباشم، هر کسی وزیر باشد و هر کسی معاون هنری باشد، اگر بتواند این کتابچه را اجرایی کند، حتما اتفاقات خوبی در هنر اتفاق خواهد داد و برای هنرمندان اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد، این کتابچه چکیده فعالیت‌هایی است که ما دو سال تلاش می‌کردیم به آن برسیم و امیدواریم با اجرای این اقدامات بتوانیم یک اتفاق خوبی را برای هنرمندان رقم بزنیم.

رونق موسیقی نواحی و سنتی در ۲سال اخیر

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رونق هنر موسیقی در دو سال اخیر اظهارداشت: در این حوزه و به خصوص موسیقی نواحی و سنتی رشد بسیار خوبی داشتیم، علی‌رغم اینکه همه فکر می‌کنند فقط موسیقی پاپ رشد کرده است.

وی گفت: براساس آمارها، موسیقی سنتی و موسیقی نواحی درصد بسیار بالایی از اجرا‌ها را به خود اختصاص دادند، اما چون تبلیغات موسیقی پاپ زیاد است، تصور عمومی این است که موسیقی پاپ همه جا را گرفته است، در صورتی که اینگونه نیست.

سالاری افزود: ما به موسیقی سنتی و موسیقی نواحی توجه ویژه‌ای کرده‌ایم و اجرا‌هایی را برای این گونه موسیقی اختصاص دادیم و تلاش کردیم اقتصاد آن‌ها را بهبود ببخشیم، معنی این سخنم این نیست که اکنون اقتصاد موسیقی سنتی و نواحی آرمانی است، خیر، تلاش کردیم وضعیت را بهبود ببخشیم.

دولت برای موسیقی پاپ هزینه نمی‌کند

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت برای موسیقی پاپ هزینه نمی‌کند، اظهارداشت: گردش اقتصادی موسیقی پاپ بالاست، در این شرایط، تمام بلیت‌هایش فروخته می‌شود و مشتری بالایی دارد، در صورتی که ما باید به موسیقی سنتی یارانه بدهیم و از آن حمایت کنیم، کما اینکه این کار را انجام می‌دهیم. کافی نیست، اما در حد بضاعتمان از موسیقی سنتی حمایت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت به موسیقی پاپ، نه یک ریال یارانه می‌دهد، نه یک ریال به آن کمک می‌کند که سالن رایگان داشته باشند، برای گروه‌های موسیقی سنتی و نواحی، حتی غیر از جشنواره‌ها، سالن‌های وزارت فرهنگ به صورت رایگان یا با تخفیف‌های ۵۰ و ۷۰ درصد در اختیار این گروه‌ها قرار می‌گیرد. همچنین در خیلی از موارد تلاش می‌کنیم در رقابت پاپ و سنتی، سنتی پیش بیفتد، اگر یک استانی دو اجرای موسیقی همزمان داشته باشد، ابتدا اجازه می‌دهیم موسیقی سنتی به روی صحنه برود و سپس موسیقی پاپ امکان اجرا داشته باشد و تلاشمان این است که موسیقی سنتی دیده و شنیده شود.

سالاری گفت: برای موسیقی پاپ ۲هزار و ۵۰۰ بلیت در مدت زمان کمی فروخته می‌شود، برای موسیقی سنتی چنین اتقاقی نمی‌افتد. این به معنی این نیست که سیاست ما حمایت از موسیقی پاپ است، خیر، جامعه بلیت این گونه موسیقی را خریداری می‌کند.

وی افزود: اکنون فیلم‌های بسیاری در سینما‌ها اکران می‌شود، بلیت کدام فیلم‌ها به فروش می‌رود؟ آیابه این معنی است که دولت از این فیلم‌ها حمایت کرده است؟ خیر. مردم از این فیلم‌ها استقبال می‌کنند. مردم بلیت یک فیلمی را خریداری می‌کنند و بلیت فیلمی را خریداری نمی‌کنند، تلاشی که ما باید بکنیم این است که ذائقه‌سازی کنیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: رویکرد اداره کل موسیقی، حمایت و توجه به موسیقی سنتی است، اما به هر حال اقبال و ذائقه عمومی به سمت موسیقی پاپ گرایش پیدا کرده است و ما هم نمی‌توانیم اقدام اساسی در این حوزه انجام دهیم. صدا و سیما، آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به میدان بیایند و حتی نهاد‌های مختلفی که فکر می‌کنیم شاید آن‌ها مقصر نیستند، به میدان بیایند و صنایع ما باید به میدان بیایند و از درآمد خود به عنوان مسئولیت اجتماعی به این حوزه اختصاص دهند.

سالاری تاکید کرد: مهمترین رکن برای تغییر ذائقه موسیقایی افراد جامعه، آموزش و پرورش است، برخلاف افرادی که می‌گویند صدا و سیماست، من می‌گویم آموزش و پرورش است، مدارس باید ذائقه هنری افراد را تغییر دهند، یک معلم می‌تواند ذائقه دانش‌آموزان را تغییر دهد، تلویزیون خیلی کارا نیست، آموزش و پرورش وقتی به میدان آمد، ذائقه تغییر می‌کند، این اتفاق باید بیفتد.

چگونگی تدوین سند موسیقی

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به چگونگی تدوین سند موسیقی بیان کرد: سند یک موضوع بالادستی و فرادستی است، از روی سند باید آیین‌نامه‌ها نوشته و قوانین تدوین شود، در سند موسیقی، نخستین و مهمترین نکات، نگاه، تذکرات و توجهات رهبر معظم انقلاب به موسیقی است که در نظر گرفته شده است، علاوه بر این، نظرات بزرگان این عرصه مورد توجه قرار گرفت و با حضور هنرمندان و بزرگان موسیقی و صاحبنظران، نوشتن این سند آغاز شد.

سالاری تاکید کرد: برای تدوین سند موسیقی باید نسبت و نگاه جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از نگاه‌های رهبر معظم انقلاب به عنوان مرجع بزرگوار تقلید و فقیه عالی شأن و به عنوان نخستین کسی که سیاست‌های کلان را ابلاغ می‌کند، در نظر گرفته می‌شد و سند با این رویکرد نوشته شد که نسبت نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از چهل و پنج سال با موسیقی تبیین شود؛ باید مشخص می‌شد که ما موسیقی را با چه حدود و صغوری و نگاهی می‌خواهیم، موسیقی مطلوب، الوهی و الهی چیست؟ سند با این رویکرد نوشته شده است.

وی افزود: براساس این سند ما باید قوانین، آیین‌نامه‌ها و نکات مختلفی که در آن آمده است، تدوین کنیم؛ این سند شاید بتواند راهگشا برای اتفاقاتی بشود؛ وضع موسیقی نامطلوبی که در جامعه بعضا مشتری پیدا کرده است، به دلیل نداشتن شناخت است، این شناخت را باید کجا در اختیار افراد جامعه قرار دهیم؟، در مدارس ما موسیقی تدریس نمی‌شود، کودکان، نوجوانان و جوانان برای آموزش موسیقی به آموزشگاه‌ها می‌روند، این مراکز ممکن است فضای مطلوب، ایده‌آل و آرمانی نداشته باشند، حداقل در مدارس می‌توان چارچوب‌ها را حفظ و حدود و صغور را رعایت کرد و به دانش‌آموزان گفت که موسیقی آرمانی، الهی و آبرومند چیست؟

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وقتی دانش‌آموزی موسیقی مطلوب را بشناسد، سراغ موسیقی مبتذل نمی‌رود، تجربه هم همین را نشان می‌دهد، کودکان و نوجوانانی که توانستند یک موسیقی مطلوب را درک کنند، به سمت موسیقی نامطلوب نمی‌روند، این مسیر را باید آبرومند، چارچوب‌مند و قاعده‌مند کنیم تا در آموزش‌های رسمی قرار بگیرد.

سالاری گفت: براین اساس، وظیفه سند، ریل‌گذاری است، سند قرار نیست بگوید که چه کسی روی صحنه برود و چه کسی نرود، چه موسیقی اجرا شود و چه موسیقی اجرا نشود؟ کار سند این نیست، کار سند، طراحی زیرساخت‌ها و سیاستگذاری اهداف و برنامه‌هاست.

باید نوجوانان و جوانان را با کمال موسیقی آشنا کنیم

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره راهکار‌هایی برای تقویت ذائقه موسیقایی مردم و مقاوم‌سازی جوانان در مقابل موسیقی مبتذل در جامعه بیان کرد: در هر حال برخی دنبال این موارد هستند، بنابراین به سختی می‌توان وجود و انتشار این نوع موسیقی را به صفر رساند، این نسخه‌ای که برخی از افراد می‌گویند اگر شما موسیقی مطلوب ارایه می‌دادید، این موسیقی (مبتذل) شنیده نمی‌شد، کاری نیست که به لحاظ جامعه‌شناسی و روان‌شناسی بتوان گفت همین گونه است و عملی می‌شود.

وی افزود: این نکته را باید در نظر داشته باشیم، اینکه ما بتوانیم چیزی جایگزین آن موسیقی مبتذل بکنیم، امکان ندارد، ما نمی‌توانیم در کنار یک فعل و کار خطا، بیایم یک چیزی کمتر از آن بگذاریم که مردم آن را انجام ندهند.

سالاری خاطرنشان کرد:، اما راه‌حل واقعی که البته در بلندمدت اثر می‌گذارد این است که در مقابل موسیقی مبتذل، ما می‌توانیم کودکان و نوجوانان را به کمال‌گرایی در این حوزه مسلح کنیم تا در مقابل موسیقی مبتذل مقاوم شوند. بزرگواران و اساتیدی که در حوزه موسیقی فعالیت کردند و با این حوزه آشنایی دارند، جوانان و نوجوانانی که در حوزه موسیقی فعالیت و تجربه کسب کردند، می‌دانند که این نوع از موسیقی که توضیحش بیان شد مبتذل است. برای اینکه به کمالش دست پیدا کردند.

وی گفت: ما اگر بتوانیم کودکان و نوجوانان را به کمال موسیقی برسانیم یا با این موضوع آشنایشان بکنیم، این موسیقی مبتذل دیگر خود به خود مشتری نخواهد داشت. ما باید مشتری آن را تا جایی که امکان دارد، کاهش دهیم و راهش این است که مدارس، کانون‌های فرهنگی هنری، اساتید پای کار بیایند و یک دیوار محکمی درست کنیم که این دیوار، نسل جوان را به کمال و اعلی درجه موسیقی برساند و ذائقه آن‌ها از این ذائقه سطح پایین و نازل ارتقا پیدا کند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر این اتفاق بیفتد دیگر آن موسیقی شنونده خود را نخواهد داشت و به تدریج به حاشیه می‌رود، اما تا زمانی که ما کودکان و نوجوانان را به کمال هنر و به خصوص موسیقی مسلح نمی‌کنیم، دائم باید نگران این باشیم که هر لحظه از یک گوشه‌ای از دنیا یک نفر، یک اثر مبتذل تولید کند و در کشور همه شنونده آن باشند، نمی‌توانیم چیزی را تولید کنیم که جلوی موسیقی مبتذل را بگیرد، مگر اینکه کودکان و نوجوانان را در مقابل این نوع موسیقی واکسینه کنیم.

سالاری با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی جوان که چند سالی متوقف شده است، اظهارداشت: این جشنواره مخاطبان فراوانی دارد که آنان هیچ کدام مشتری موسیقی مبتذل نیستند، کسانی مشتری موسیقی مبتذل شدند که از موسیقی کمال‌گرا، اندیشمندانه، فاصله دارند، اگر ما می‌توانستیم انقدر آموزش را گسترش بدهیم که جشنواره موسیقی جوان، به جای اینکه مثلا پنج هزار شرکت‌کننده داشته باشد، ۵۰۰ هزار شرکت‌کننده داشته باشد، آن وقت حتما اینگونه موسیقی وقتی ارایه می‌شد، جامعه در مقابلش واکسینه بود.

وی گفت: اکنون جامعه؛ قشر نوجوان و جوان به دلیل آشنا نبودن به کمال موسیقی، در مقابل موسیقی مبتذل واکسینه نیستند، این آشنا نبودن نیز به این دلیل است که آنان از موسیقی مطلوب و شایسته دور شدند، دسترسی به آن گران شده است. در گذشته در مدارس موسیقی تدریس می‌شد، دانش‌آموزان گوششان با آثار موسیقی فاخر، آبرومند، فکورانه آشنا بود، اما اکنون چنین چیزی نیست و به نظرم یک روزی همه باید به این نتیجه برسند که مساله موسیقی جدی است و باید به آن فکر کرد.

حمایت از جوانان در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی برگزاری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: ما سال گذشته یک تجربه بسیار ارزشمندی را داشتیم آن هم این بود که ابتدا جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای برگزار شد سپس برگزیدگان آن‌ها در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کردند، امسال هم همین رویکرد را داشته‌ایم و تلاشمان این بود که چهره‌های جدیدی را به جشنواره معرفی کنیم.

سالاری افزود: به عنوان مثال سال گذشته اثر برگزیده جشنواره منطقه‌ای با نام «اسب قاتلین»، امسال به کشور تونس راه پیدا کرد و در این کشور با استقبال قابل توجه مخاطبان روبه رو شد و مورد تشویق قرار گرفت، این جشنواره منطقه‌ای می‌تواند استعداد‌ها را از جوانانی که در استان‌ها هستند معرفی کند، امسال هم همین مسیر را ادامه دادیم و تلاش کردیم که استان‌ها را درگیر جشنواره کنیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: مهدی حامدسقایان دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تلاش کردند بخش‌هایی را که در گذشته، حضور داشت، اما به آن توجه نمی‌شد را تا حدودی با بخش‌های پربیننده جشنواره تلفیق کند، به عنوان مثال بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره پربیننده است، بخش خیابانی یک بخشی از بیننده‌ها را دارد و بخش پژوهش یا تبلیغات تئاتر خیلی مخاطب ندارد، این بخش‌ها باهم تلیق شدند که هم پژوهش در کنار اجرا‌ها دیده شود و هم اجرا‌ها با آن پژوهش‌ها مورد نقد جدی قرار بگیرند یعنی مخاطب با معیاری بتواند اجرا‌ها را با دید بهتری به نقد و نظر بنشیند، تلاش‌ها این چنین بود، اما رویکرد‌ها همان رویکرد‌های سال گذشته است و تلاش کردیم که تقویتشان کنیم.

وی درباره افزوده شدن بخش تئاتر دانشگاهی در جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره تئاتر دانشجویی یکی دو سالی بود که برگزار نمی‌شد، امسال با رایزنی که همکاران اداره کل هنر‌های نمایشی و کاظم نظری مدیرکل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشتند، قرار شد در جشنواره تئاتر فجر امسال، یک بخش دانشجویی داشته باشیم که همان آثاری که در جشنواره تئاتر دانشجویی، شرکت می‌کرذند و اکنون امکان حضور ندارند، در جشنواره تئاتر فجر در بخش دانشجویی حضور پیدا کنند.

سالاری افزود: فکر می‌کنم این کار به طراوت جشنواره کمک کرد و نوگرایی و نوجویی فضا‌های دانشجویی و جسارتی که در تجربه کردن دانشجویان وجود دارد، توانست کمک کند تا سطح جشنواره تئاتر فجر ارتقا پیدا کند، چون معمولا افرادی که به بخش حرفه‌ای تئاتر وارد می‌شوند، زمان‌هایی دیگر آن جسارت‌ها را در تجربه‌گرایی ندارند، تئاتر دانشجویی ویژگیش این است که این جسارت را دارد که در تجربه کردن بی‌گدار به آب بزنیم و هنر اساسا از این اتفاق‌ها رشد کرده است.