۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۵

تفاوت تراکت با پوستر چیست؟

کد خبر : ۶۵۵۹۷۲

تراکت و پوستر دو ابزارهای تبلیغاتی چاپی هستند که بسیاری از کسب‌وکارها آن‌ها را برای اطلاع‌رسانی و جلب توجه مخاطبان به‌کار می‌برند. البته بسیاری از افراد نمی‌دانند که تفاوت تراکت با پوستر چیست و باید از بین این دو محصول کدام‌یک را انتخاب کنند. در همین راستا در ادامه قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های تراکت و پوستر آشنا کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در مورد تفاوت‌های کلیدی بین این دو به شما ارائه دهیم.

تراکت چیست؟

تراکت یا فلایر یکی از ابزارهای تبلیغاتی چاپی است که برای توزیع گسترده در بین مردم و آگاهی‌رسانی یا جلب توجه آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تراکت‌ها معمولا در اندازه‌های کوچک و به‌صورت یک یا دو رو چاپ می‌شوند. نکته‌ای که در زمان چاپ تراکت باید به آن توجه کنید، این است که اطلاعات درج‌شده روی تراکت باید مختصر و مفید باشند. از مهم‌ترین کاربردهای تراکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات: صاحبان مشاغل می‌توانند از تراکت‌ها برای معرفی محصولات، خدمات، تخفیف‌ها و رویدادهای خود به مشتریان بالقوه استفاده کنند.
  • اطلاع‌رسانی: سازمان‌های مختلف تراکت‌ها را جهت اطلاع‌رسانی در مورد مسائل مهم مانند کمپین‌های بهداشتی، رویدادهای اجتماعی و تغییرات قانونی به‌کار می‌برند.
  • دعوت به عمل یا Call to Action: تراکت‌ها می‌توانند برای تشویق مردم به انجام کاری مانند بازدید از وب‌سایت، شرکت در رویداد یا تماس با کسب‌و‌کار خاص نیز مورد استفاده قرار گیرند.

پوستر چیست؟

یکی دیگر از ابزارهای تبلیغاتی پرکاربرد، پوستر است. برای پوسترها معمولا ابعاد نسبتا بزرگ در نظر می‌گیرند‌ و بر روی آن‌ها نوشته‌ها، طرح‌های مختلف، نقاشی‌ها و... چاپ می‌کنند. پوسترها برای نصب شدن بر روی دیوارها یا دیگر سطوح عمودی در نظر گرفته می‌شوند و برای جلب توجه مخاطبان و انتقال پیامی خاص به‌کار می‌روند. از مهم‌ترین کاربردهای پوستر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات: صاحبان مشاغل از پوسترها برای تبلیغ محصولات، خدمات، رویدادها و برند خود استفاده می‌کنند.
  • اطلاع‌رسانی: پوسترها می‌توانند برای اطلاع‌رسانی در مورد رویدادها، محصولات یا خدمات جدید به‌کار روند.
  • آموزش: پوسترها برای آموزش مردم در مورد مسائل مختلف مانند بهداشت، ایمنی یا محیط زیست نقش موثری دارند.

مهم‌ترین تفاوت‌های بین تراکت و پوستر

پس از صحبت در مورد مفهوم و کاربرد تراکت‌ها و پوسترها، حال نیاز است تا شما را با تفاوت بین این ابزار تبلیغاتی آشنا کنیم:

اندازه

یکی از تفاوت‌های بین پوسترها و تراکت‌ها در اندازه آن‌هاست. به‌طور کلی پوسترها بزرگ‌تر از تراکت‌ها هستند و معمولا در مکان‌های عمومی مانند خیابان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و فروشگاه‌ها نصب می‌شوند.

از سوی دیگر تراکت‌ها کوچک و قابل حمل هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را بین افراد توزیع کرد یا روی میزها و پیشخوان‌ها قرار داد.

هدف

تفاوت دیگری که بین پوستر و تراکت وجود دارد، در هدف و کاربرد آن‌هاست. معمولا پوسترها برای جلب توجه و ایجاد آگاهی از برند یا رویداد استفاده می‌شوند. این در حالی است که می‌توان از تراکت‌ها برای ارائه اطلاعات بیشتر به مخاطبان مانند صحبت در مورد جزئیات رویداد، تخفیف یا اطلاعات تماس بهره برد.

محتوا

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن توجه کنید، این است که بین پوستر و تراکت از نظر محتوای درج‌شده بر روی آن‌ها نیز تفاوت قابل توجهی وجود دارد. پوسترها معمولا از تصاویر و متن‌های بزرگ برای جلب توجه از راه دور استفاده می‌کنند. از سوی دیگر تراکت‌ها نسبت به پوسترها دارای متن بیشتر و جزئیات دقیق‌تر هستند؛ بنابراین اگر قصد دارید تا حجم زیادی از اطلاعات را ارائه دهید، می‌توانید برای چاپ تراکت اقدام کنید.

هزینه چاپ

پوسترها به دلیل اندازه بزرگ، نسبت به تراکت‌ها، هزینه چاپ بیشتری دارند و گران‌تر هستند. از سوی دیگر تراکت‌ها به دلیل قیمت ارزان‌تر برای توزیع انبوه مناسب‌تر به نظر می‌رسند. البته موضوع مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که صاحبان مشاغل معمولا تراکت‌ها را در حجم بیشتری از پوسترها چاپ می‌کنند و به دلیل حجم بالای تیراژ تراکت، ممکن است هزینه چاپ آن از این نظر بیشتر شود.

بین تراکت و پوستر کدام را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که مشاهده کردید، به دلیل تفاوت‌هایی که بین تراکت و پوستر وجود دارد، انتخاب بین تراکت و پوستر به نیازهای خاص شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید توجه زیادی را جلب کنید، پوستر انتخاب مناسبی است؛ اما اگر قصد دارید که اطلاعات بیشتری را به مخاطبان خود ارائه دهید، تراکت‌ها گزینه بهتری هستند.

اگر پیام شما ساده و مختصر است، پوستر ممکن است کافی باشد؛ اما اگر پیام و محتوایی که قصد ارائه آن را دارید، پیچیده‌تر است، تراکت را انتخاب کنید.

از سوی دیگر اگر مخاطبان شما در مکان‌های عمومی تردد می‌کنند، پوستر می‌تواند راه خوبی برای جلب توجه آن‌ها باشد؛ اما اگر می‌خواهید اطلاعات را مستقیما به‌دست افراد برسانید، تراکت‌ها گزینه بهتری هستند. درنهایت بهترین راه برای انتخاب بین تراکت و پوستر این است که مزایا و معایب هر دو را بسنجید و ببینید کدام‌یک برای نیازهای شما مناسب‌تر خواهند بود.

چاپ تراکت و پوستر با تیم گرافیک

اگر علاقه‌مند هستید تا برای چاپ پوستر و تراکت اقدام کنید، نیاز است تا برای این منظور از مجموعه‌ای معتبر کمک بگیرید. تیم گرافیک یکی از برترین شرکت‌های چاپ آنلاین در ایران است که به شما خدمات چاپ تراکت و پوستر را با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه می‌دهد.

قیمت مناسب، تنوع چاپ، سرعت بالا، کیفیت قابل توجه محصولات، داشتن تیم تخصصی طراحی و... تنها برخی از ویژگی‌های مجموعه تیم گرافیک هستند که باعث محبوبیت آن در بین مشتریان شده‌اند. وجود تیم تخصصی در حوزه طراحی در مجموعه تیم گرافیک به شما کمک می‌‌کند تا بتوانید فرآیند طراحی پوستر و تراکت را به افراد خبره و متخصص بسپارید.

حرف آخر

در این مطلب به معرفی تراکت و پوستر پرداختیم و در مورد تفاوت‌هایی که بین این دو ابزار تبلیغاتی وجود دارد، توضیحاتی را ارائه دادیم. همچنین در بخش انتهایی و پس از بررسی تفاوت تراکت و پوستر، شما را با مجموعه تیم گرافیک آشنا کردیم که برای چاپ ابزارهای تبلیغاتی مورد نظر خود می‌توانید از خدمات این مجموعه استفاده کنید.