۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵

حدادعادل: تاسیس وزارت «رشد جمعیت» از ضروریات است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: امروز بسیاری از کشورهای دنیا به فکر تأسیس وزارت رشد جمعیت افتاده اند ما هم باید هر آنچه که در توان داریم در این مسیر بگذاریم که درآینده دچار این بحران‌ها نشویم.
کد خبر : ۶۵۷۷۴۶

به گزارش صراط به نقل از تجارت‌نیوز، غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: بحث توجه به جوانی جمعیت مسئله خیلی مهمی است، از جمله اموری که تا دیر نشده باید نسبت به آن اقدام کنیم وگرنه برای همیشه دیر می شود. من توجه شما را جلب میکنم به خبری که همین روز گذشته در اخبار تلویزیون شنیدم مبنی بر اینکه کره جنوبی با همه پیشرفتی که درصنعت و رشد اقتصادی داشته، الان به شدت با گرفتاری رشد جمعیت روبه رو است و آنها تصمیم گرفتند که یک وزارتخانه برای رشد جمعیت خود ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه هر اقدامی در جهت جوانی جمعیت از قانون گذاری، برپایی همایش و آگاهی دادن به مردم و صدها اقدام دیگر ارزشمند و اثرگذار است، گفت: من هم تأیید می کنم و امیدوارم که این همایش هم که ریاست جمهوری می خواهد برگزار کند جنبه تشریفاتی نداشته باشد ، علمی باشد و متخصصان هم بنشینند و درباره ابعاد مختلف آن صحبت کنند تا ذهنشان هم توانا تر شود.حدادعادل درباره این نگاه که مسائل اقتصادی عامل عدم فرزندآوری است.

وی گفت: در عمل که می بینیم آنهایی که فقیرتر هستند فرزندان بیشتری دارند و آنهایی که داراتر هستند کمتر ازدواج می کنند و فرزندآوری شان نیز نرخش پایین تر است.

وی درباره سیاست های تشویقی فرزندآوری توسط دولت نیز گفت: قطعا تصمیمات دولت میتواند موثر باشد اما باید قدری هم واقع بینی را به کار ببرند، در وضع قانون من بعد شانزده سال که نماینده مجلس بودم می دانم که قانون گذاری کار خیلی سختی است. من به برخی دوستان خود که در مجلس هم هستند تذکر دادم که برخی چیزهایی که شما تصور می کنید تشویق هست بیشتر باعث آشفتگی بازار می شود تا اینکه چیزی گیر خانواده ها بیاید، باید دراین جهت درست حرکت کرد چون می دانم که نیتشان خیر است و نباید عجولانه کاری کنند و حتما کارها علمی و فکر شده باشد.