۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰

بازگشت دیپلمات‌های اسرائیلی به ترکیه

بازگشت دیپلمات‌های اسرائیلی به ترکیه
منابع خبری امروز گزارش داده‌اند اسرائیل بازگشت تدریجی دیپلمات‌های خود به ترکیه را علی‌رغم تیره شدن روابط دو طرف آغاز کرده است.
کد خبر : ۶۵۷۹۴۹
به گزارش صراط به نقل از فارس، منابع اسرائیلی در گفتگو با پایگاه میدل‌ایست‌آی مدعی شده‌اند تل‌آویو طی روز‌های گذشته در ماه جاری میلادی روند بازگرداندن دیپلمات‌های خود به ترکیه را آغاز کرده است.
 میدل‌ایست‌آی نوشته اسرائیل حدود ۶ ماه پیش به دلیل نگرانی‌های امنیتی ناشی از جنگ غزه این دیپلمات‌ها را از ترکیه خارج کرده بود.

یک منبع اسرائیلی گفت: «خروج اسرائیلی‌ها به دلیل مسائل امنیتی بود و اسرائیل در تلاش است دیپلمات‌هایش را به تدریج برگرداند.»

یک مقام ترکیه‌ای در گفتگو با میدل‌ایست‌آی این خبر را تأیید کرده است.

این خبر در شرایطی گزارش شده که روابط ترکیه و اسرائیل در پی اقدام آنکارا در توقف کامل مبادلات تجاری با تل‌آویو در ماه جاری میلادی به پایین‌ترین حد در طی سال‌های گذشته نزول کرد. ترکیه خواستار ارسال بدون مانع کمک‌های انسانی به نوار غزه و آتش‌بس است.

با آنکه دو طرف سال گذشته تصمیم به عادی‌سازی روابط و تبادل سفیر گرفته بودند تحولات جنگ غزه بار دیگر به تشدید تنش‌ها در روابط دوجانبه منجر شد.

ترکیه در هفته‌ها و چند ماه آغازین جنگ انتقاد‌های خود را متوجه کابینه «بنیامین نتانیاهو» می‌کرد و همزمان آنچه حمله حماس به غیرنظامیان خوانده می‌شد را نیز محکوم می‌کرد.

اما بعد از افزایش اقدامات ضدانسانی اسرائیل در جنگ غزه تغییر موضع داد. آنکارا در نخستین گام در ماه نوامبر سفیر خود در فلسطین اشغالی را برای مشورت فراخواند.

دولت ترکیه علاوه بر این، بعد از شکست قابل توجه در انتخابات محلی در ماه مارس به انتقاد‌ها از اسرائیل شدت بخشیده و اقداماتی را علیه کابینه نتانیاهو انجام داده است.

ترکیه علاوه بر این اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری ملحق خواهد شد.