۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۳

ممنوع‌الخروجی در‌ انتظار سلبریتی‌های بی‌حجاب

ممنوع‌الخروجی در‌ انتظار سلبریتی‌های بی‌حجاب
امیر حسین بانکی‌پور، نماینده مجلس گفت: هرگاه یک سلبریتی، اینفلوئنسر یا افرادی که شهرتی سیاسی و فرهنگی دارد تخلفی در زمینه حجاب و بی‌حجابی داشته باشد، قطعا جرمش با شهروند عادی فرق دارد و متفاوت است.
کد خبر : ۶۵۷۹۶۵

به گزارش صراط به نقل از تبیان: نشست علمی عفاف و حجاب امروز بیست و چهارم اردیبهشت ماه با حضور امیرحسین بانکی‌پور نماینده مجلس و اقبالی جامعه شناس و مدیر پژوهشکده زوج برگزار شد.

بانکی‌پور، نماینده مجلس درباره وظایف شرعی و عرفی مردم برای رعایت حجاب گفت: حکومت اسلامی بر مدار احکام اسلامی تشکیل شده و امر به معروف و نهی از منکر هم وجود دارد این بخش عملی مربوط به حاکمیت است. حاکمیت باید جلوی منکرات اجتماعی را بگیرد در فضای اجتماعی وقتی فردی بدون حجاب بیرون می‌آید حاکمیت باید جلوی او را بگیرد. مثلا دوران گذشته وظیفه حاکمیت این بود که اگر کسی در فضای عمومی جلوی شرب خمر را بگیرد حالا اگر اتفاقی در همان باشد باید این کار را بکند.

او ادامه داد: ما پارادایمی داریم که در مسیر جریان‌های انقلاب وجود داشته که توجه به مسائل عقلی و دینی دارند و حجاب موضوعی است که فرد در هر دایره‌ای که قرار دارد، با افراط و تفریط‌هایی که ممکن است رخ دهد باید مواظب باشیم که در همان گفتمان‌ها و چارچوب‌ها حرکت کنیم.

این نماینده مجلس گفت: ما دو سال است با چالش حجاب برخورده‌ایم، این به معنا نیست که مسئله حجاب را نداشتیم، دو سال است که چالش ایجاد شده. چالش‌ها آسیب‌زننده هستند اما مقدمه بالندگی ما هم خواهند بود. امروزه در سبک زندگی ما دشمن پیشروی کرده اما فرهنگ اسلامی ایرانی به حدی قوی است که در زمینه حجاب پیشرفت خواهد کرد و قوی خواهیم شد.

ا

و درباره روش عقلانی در برخورد با شهروندان در زمینه رعایت حجاب افزود: اگر با این چالش با صبر و مقاومت برخورد کنیم یعنی عقلانی و با دستورات دینی جلو برویم قطعا قوی ظاهر می‌شویم. به اعتقاد من کسانی که در اغتشاشات به خیابان‌ها آمدند غارتگر نیستند بلکه غارت‌زده هستند چون امیدشان غارت شده است. این فرد غارت‌زده را نباید برخورد غارتگرانه داشت.

بانکی‌پور ادامه داد: غده سرطانی افرادی که به خیابان‌ها آمدند نیستند اول باید این غده سرطانی پخش شده را آزاد کنیم تا بتوانیم آن را درمان کنیم، بی‌حجابی غده‌ای است که جوانان ما را درگیر کرده، اول باید جوانان را از این غده سرطانی آزاد کنیم.

این نماینده مجلس درباره قوانین و لایحه حجاب هم توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: من مطمئنم که منشا فساد از غیرفساد جدا خواهد شد، ما در مجلس به این نتیجه رسیدیم که اول کاری کنیم ۹۰ درصد کسانی که بی‌‌حجاب شدند از منشا فساد جدا شوند. ما در لایحه‌ای که داریم سعی می‌کنیم کسی را دادگاهی نکنیم که کرامت شهروند زیر سوال برود، جریمه هم به گونه‌ای است که جنبه کیفری ندارد، تدبیر ما این است که با دو جریمه این را به درستی حل کنیم. وقتی می‌شود با این کارهای کم هزینه مبحث را جمع کنیم پس به اتفاقات بزرگ‌تر نیاز نداریم.

او درباره اعتراضات برخی از انقلابی‌ها گفت: اینکه سوپر انقلابی‌ها می‌گویند برجام فرهنگی کردید و عقب نشینی کردید، تفکرات اشتباهی است؛ ما قوانین را براساس بازدارندگی قرار دادیم و مهم‌تر بحث‌های فرهنگی است و زیرساخت پاساژها، خیابان‌ها و … در قانون دیده شود. ما فقدان قانون حجاب را داشتیم اصل قانون البته بوده است اما از نظر مجازات و وظایف دستگاهی در این زمینه خیلی قوانین لازم‌الاجرایی وجود نداشت.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: پیش از این قانون وسیع بود اما باید توجه داشته باشیم حجاب هم ابعاد گسترده دارد، من همیشه که با فعالان حجاب و عفاف صحبت میکردیم، حرفمان این بود که قانون درست و درمان برای حجاب وجود نداشت اما در این دو سال تصمیمات جدی شد تا قوانین را به درستی اجرا کنیم و اتفاقا نظر تمام قوه‌ها و حتی دولت با این لایحه موافق بود و اصلا این لایحه به نوعی خرد جمعی بوده است.

بانکی‌پور، نماینده مجلس در ادامه گفت: برای موارد اصلاحی با نهادها صحبت کردیم که بتوانیم لایحه را درست‌تر اجرا و ایراداتی که وجود داشت را اصلاح کنیم. همچنین اگر کسی با خارجی‌ها ارتباط داشته باشد و فراجا که اطلاعات خوبی در این زمینه بدست آورده، این ارتباط را با سازمان‌های معاند که ترویج به کشف حجاب می‌کنند، تایید کند جریمه نقدی و حبس درجه ۴ خواهند داشت، ما نسبت به این آدم‌ها کوتاه نمی‌آییم. البته درباره سلبریتی‌ها و فعالیت در فضای مجازی هم همین است که اگر با معاندان در ارتباط باشد با جریمه شدیدی مواجه خواهند شد. ما با معاندان مماشات نخواهیم کرد. نکته این است که ما به زندگی خصوصی کسی کار نداریم این قوانین فقط مرتبط با انزار عمومی است.

و درباره جریمه‌های سلبریتی‌ها گفت: هرگاه یک سلبریتی، اینفلوئنسر یا افرادی که شهرتی سیاسی و فرهنگی دارد تخلفی در زمینه حجاب و بی‌حجابی داشته باشد، قطعا جرمش با شهروند عادی فرق دارد و متفاوت است؛ البته در جرایم دسته‌بندی صورت گرفته که من دسته ضعیف‌تر را اعلام می‌کنم. اگر تنها مرتکب جرم بی‌حجابی شوند علاوه بر محکومیت به حداکثر جریمه نقدی درجه سه، از سهام موجود بانکی، اموال منقول و غیر منقول انجام می‌شود. همچنین محرومیت از شغل (حضور در پروژه‌های مختلف بازیگری و تبلیغاتی) تا ۳ ماه، ممنوعیت از خروج کشور تا دو سال و محرومیت کاری تا دو سال را خواهند داشت.البته به غیر از بی‌حجابی اگر ترویج بی‌حجابی هم داشته باشند قطعا مجازات خواهند شد که جریمه آن متفاوت است.

بانکی‌پور درباره نحوه شناسایی افراد رهگذر با دوربین‌ها هم توضیح داد: بیشتر ارگان‌هایی که دوربین دارند با فعالیت فراجا می‌توانند تصاویر افرادی که رهگذر هستند و بی‌حجاب را شناسایی کنیم.

این نماینده مجلس درباره فعالیت‌های فرهنگی رسانه‌ها هم توضیح داد: البته ما باید سلبریتی‌هایمان را تربیت کنیم تا بتوانند به مملکت خودشان خدمت کنند. حتی در هالیوود هم اینگونه نیست سلبریتی‌ها باید تضمین بدهد و محدودیت‌هایی را رعایت کند. همچنین پیوست فرهنگی دست رسانه‌ها است چون رسانه‌های معاند به وظایف خودشان به خوبی عمل می‌کنند اما در این مدت رسانه‌های همراه کوتاهی کردند وظیفه من به عنوان قانون‌گذار اعمال قوانین است اما رسانه‌ها فعالیت فرهنگی خوبی ندارند. اصل کار این قوانین نیست ما باید کار فرهنگی گسترده کنیم.

بانکی‌پور گفت: باید این را درنظر یگیریم که تمامی سیسمونی، اسباب‌بازی، کیف مدرسه و لوازم‌التحریر که امروز در جامعه می‌بینیم، همه معرف بی‌حجابی هستند و ما در حد یک تراکت کار حجاب انجام می‌دهیم،  باید به لحاظ فرهنگی کاری کنیم که در دراز مدت اصلاح سبک زندگی داشته باشیم.

باید معرف شریعت و حجاب باشیم

اقبالی، جامعه‌شناس فرهنگی و مدیر اندیشکده زوج، درباره عرفیات و شرعیات حجاب در کشور و برخورد در زمینه بی‌حجابی با مردم در این نشست گفت: ما کمتر از یک دهه است که با کشف حجاب روبه‌رو هستیم و به عنوان پرچم هویتی گروهی مقابل حکومت وجود دارد و راهکارهایی دفعی برای این مساله نیاز داریم.

این جامعه شناس ادامه داد: پدیده بی‌حجابی سیاسی مرزها را روز به روز تغییر می‌دهد و اتفاقا جز اقلیت است که بیشتر تهران هم درگیر این موضوع است. دو رویکرد در بدنه حکمرانی داریم، اول اینکه ببینیم مواجه با گشت‌ارشاد قدیم به چه صورت بوده و مسایل آن را حل کنیم، دوم هم مواجه هوشمند با موضوع است تا بتواند کارآمدتر باشد و بازدارندگی داشته باشد. خودم هم معتقدم مواجه هوشمندتر می‌تواند بهتر کمک کند.

او گفت: خارج از حجاب شرعی یعنی چه؟ اینکه یک نفر یک تار مویش بیرون باشد یعنی عدول از حجاب و آن یک نفر هم لباس بدن‌نما می‌پوشد عدول از حجاب شرعی است. درباره نظام اسلامی ما رسالتی روی دوش حکومت می‌بینیم که از لحاظ عفیفانه محفوظ است. نمی‌شود ما با پول نهاد مملکت پاساژ بزنیم و مانتوی پاره پاره و کوتاه بفروشم و بعد طلب حجاب داشته باشیم. اما ما چیزی داریم که کشف حجاب بعد از اغتشاشات است که پروژه مدیریت شده خیلی آگاهانه است. شما تصور کنید موضوع سگ‌گردانی جوری شده که خانواده پارک نمی‌توانند بروند ما باید جلوی این موضوعات را بگیریم.

اقبالی ادامه داد: تصور این است که ما حاکمیت یکدست داشتیم که همه پایبند به شریعت و حجاب بودند اما گاهی دیدم که در جهت مخالف هم حرکت شده است و انگار این عرصه به دست کسانی سپرده که اعتقادی به حجاب و این‌گونه شریعت‌ها نداشتند. زمانی بود که خالص‌سازی داشتیم و بیشتر بچه حزب‌الهی‌ها بودند اما این حکومت و مدیریت فضا را باید یکدست کنیم. بخشی از جامعه که کارمند هستند نگاه‌ها و نگرش‌هایشان و همچنین سبک زندگیشان تغییر کرده و ما شاهدیم که دامنه تغییرات فرهنگی زیاد شده است.