۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹

کشف جسد یک پلنگ در منطقه خاش

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: لاشه یک پلنگ ایرانی در ارتفاعات گوهر کوه شهرستان خاش پیدا و توسط محیط‌بانان خاش به مرکز استان منتقل شد.
کد خبر : ۸۶۳۱۳

به گزارش صراط از زاهدان به نقل  روابط عمومی حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان،
ازخسرو افسری اظهار داشت: پیرو گزارش اهالی منطقه کوهستانی اسپیتک از توابع بخش نوک آباد شهرستان خاش، مبنی بر مشاهده جسد یک قلاده پلنگ، محیط‌بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاش سریعاً به منطقه عزیمت کردند و جسد گونه تلف شده برای تعیین علت مرگ و اقدامات بعدی به مرکز استان انتقال یافت.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان، هیچ گونه علائمی از بیماری، مسمومیت یا شکار گونه مذکور که دارای جنسیت نر است، مشاهده نشد و به نظر می‌رسد گونه فوق به مرگ طبیعی تلف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: محل کشف جسد، خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست بوده و خوشبختانه این مطلب مؤید وجود جمعیت بیشتری از این گربه‌سانان در خارج از مناطق تحت مدیریت استان بوده است.

افسری ادامه داد: با توجه به اطلاع‌رسانی سریع مردم بومی در این زمینه، ارتقای دانش زیست محیطی بومیان در زمینه اهمیت و حفظ حیات وحش استان مثال‌زدنی است کما اینکه طی چند سال اخیر شاهد همکاری‌های خوبی از سوی بومیان منطقه با مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست بوده‌ایم.

وی گفت: از جمله همکاری مردم می‌توان به نجات و حفظ تمساح‌های پوزه کوتاه رودخانه باهوکلات و تحویل یک قلاده توله خرس طی سال‌های گذشته در جنوب استان اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: این پلنگ نر که بیش از 10 سال سن، 80 کیلو وزن و یک متر و 20 سانتی متر طول دارد در ارتفاعات گوهرکوه شهرستان خاش توسط افراد محلی پیدا شده است.

افسری بیان داشت: چند سال پیش هم توله پلنگ دو تا سه ماهه توسط مردم محلی در همین محل بدون آثار ضرب و جرح پیدا شده بود.

وی با اشاره به اینکه هیچ آثاری از ضرب و جرح یا تیر روی بدن این پلنگ دیده نمی‌شود گفت: از این لاشه نمونه‌برداری شد و تلاش برای علت مرگ مشکوک این پلنگ ادامه دارد.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه محل زیست این گونه پلنگ نادر ایرانی در کوه‌های بیرک شهرستان زابلی است، افزود: هم اکنون فصل جفت‌گیری این جانور است و تا 100 کیلومتر قلمرو خود را برای جفت‌گیری ترک می‌کنند.

افسری بیان کرد: مقداری از لاشه، پوست و موی این پلنگ به سازمان محیط زیست کشور برای انجام کارهای تحقیقاتی و تشخیص دقیق سن و علت مرگ فرستاده شده است.

گفتنی است: تاکنون 10 قلاده پلنگ در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شده که از چهار قلاده توسط دوربین‌های تله‌ای فیلمبرداری شده است.

منبع: فارس
برچسب ها: کشف جسد پلنگ صراط