۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
سه سوال، سه پاسخ/ علی قلهکی در گفتگو با صراط:

مجلس قرار بود سفره‌ی مردم را متحول کند که موفق شد و دیگر چیزی در سفره نمانده!/ مردم ماجرای شاسی بلندها را باور کردند/ تاثیر مجلس به رییس قوی و کمیسیون های استخوان‌دار است که وجود ندارد

مجلس قرار بود سفره‌ی مردم را متحول کند که موفق شد و دیگر چیزی در سفره نمانده!/ مردم ماجرای شاسی بلندها را باور کردند/ تاثیر مجلس به رییس قوی و کمیسیون های استخوان‌دار است که وجود ندارد
علی قلهکی فعال رسانه ای جریان انقلاب که کنش گری های وی در فضای مجازی بازتاب های متعددی دارد در گفت و گو با پایگاه خبری صراط نیوز عدم توجه به تحول اقتصادی توسط نمایندگان مجلس را مهمترین غفلت مجلس فعلی عنوان کرد و ضمن انتقاد از دخالت مجلس در عزل و نصب ها گفت: اولین درگیری‌ها بر سر ریاست بذرپاش در دیوان محاسبات شروع شد که نِمودش بیشتر در رسانه ها بود ولی از داخل مجلس خط می‌گرفت. 
کد خبر : ۶۴۸۵۹۵

متن گفتگوی کامل پایگاه خبری صراط نیوز با علی قلهکی را در ادامه میخوانید:

۱. مهمترین موضوعی که مجلس کنونی از آن غفلت کرد چه بود؟

مجلس جدید قرار بود علیه ۱۲ سال مجلس لاریجانی قیام کند و با رویکرد کاملا اقتصادی، سفره‌ی مردم را متحول کند؛ البته سفره ی مردم متحول شد و دیگر چیزی در سفره نمانده!

اصولگریانِ این مجلس با خوش‌شانسی، سوار بر موج ایجاد شده از شهادت شهید سلیمانی شدند و با یک رای متوسط، بهارستان را از آن خود کردند.
توقع مردم از این مجلس "تحول اقتصادی" بود که قولش را دادند ولی تنها اتفاق مثبتی که در این مجلس نیافتاد، اتفاق مثبت برای سفره مردم، اقتصاد کشور و معیشت بود چون از ابتدا نمی‌دانستند که اولا چه می‌خواستند و چگونه باید به آن می‌رسیدند! 
دولت هم چندان یار آنها نبود و در حالت کلی این مجلس نتوانست خلاء خاصی را از مردم پر کند‌.

۲. چرا مجلس یکدست اصولگرا با ریاست قالی باف، دائم درگیر حاشیه از دخالت در عزل و نصب ها تا دریافت شاسی بلند و یا عدم تصویب طرح شفافیت بود؟

ببینید فضای مجلس در تهران و شهرهای بزرگ با شهرستان‌ها و شهرهای کوچک متفاوت است. حتی لیست تهران هم یکدست در تصمیم‌گیری‌ها نبود و صرفا به صورت کلی عنوان اصولگرا داشتند. 
اولین درگیری‌ها هم بر سر ریاست بذرپاش در دیوان محاسبات شروع شد که نِمودش بیشتر در رسانه ها بود اما از داخل مجلس خط می‌گرفت. ولی در افکار عمومی بابت اینکه ۲۲۰ نفر از اعضای راه یافته به مجلس از لیست شورای ائتلاف بودند و همگی اصولگرا، طبیعتا مجلس یکدست قلمداد می‌شود. این یکدستی در ظاهر و اختلافات جدی در باطن باعث گردید که خروجی مجلس، مطلوب نباشد.

اگر دولت رییسی با مشارکت بیشتری در انتخابات (مشارکت بیش از ۵۰٪) رای می آورد و انتخابات رقابتی تر بود و وزرای جدی و قوی‌تری برای کابینه انتخاب می‌شدند، هیچ نماینده‌ای به خود جرات دخالت در عزل و نصب‌ها را نمیداد طبیعتا!

ماجرای شاسی بلندها اگر چه به محکومیت فرد افشاگر ختم شد ولی مردم آن را باور کردند که بخشی از مجلس در این ماجرا رانت دریافت کرده است. اگر اقتدار رئیس مجلس و تیم او بیشتر بود، طرح شفافیت با قوت به نتیجه می‌رسید ولی در این حوزه هم نتیجه مدنظر رخ نداد.

۳. آیا با این اوضاع کشور در حوزه اقتصادی و اجرایی، مجلس آتی می تواند تاثیرگذار و موفق باشد؟

با رد صلاحیت روحانی در انتخابات خبرگان، طراحی اعتدالی ها و اصلاح طلبان به هم ریخت. آنها می‌خواستند لیست ۳۰ نفره قوی در تهران ببندند که یک طرف لیستی با سرلیستی علی مطهری و نوبخت را داشته باشد و طرف دیگرش حسن روحانی سرلیستِ خبرگانش که با ردصلاحیت روحانی کاملا بازی به هم ریخت. البته این را هم بگویم که در ریزشِ مشارکتِ در انتخابات هم موثر خواهد بود.

پس طبیعی هست در نبود رقیب جدی به احتمال قوی آرایش مجلس آینده شبیه به مجلس فعلی باشد با این تفاوت که وزن حامیان دولت جدی تر از مجلس ۱۱ است.

تاثیر مجلس به رییس قوی که نقشه‌ی راه را بداند، نمایندگان موثر (مهره‌های جدی) و کمیسیون های استخوان‌دار بستگی دارد که لااقل در مورد یک و سه آن را ملاحظه نمی‌کنم. خیلی نباید توقع اتفاقِ ویژه‌ای در مجلس آینده داشته باشیم اگر راس و شالوده آن همین باشد که می‌بینیم!