۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱

استیضاح شهردار اصفهان از زبان استاندار

استاندار اصفهان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از پشت پرده استیضاح شهردار اصفهان پرده برداشت.
کد خبر : ۲۴۴۷۳۳
صراط: استاندار اصفهان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از پشت پرده استیضاح شهردار اصفهان  پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان رسول زرگرپور پیش از ظهر امروز با اصحاب رسانه‌ نشستی برگزار و به تشریح آخرین وضعیت اصفهان در چندین سرفصل مهم پرداخت.

نشست امروز که البته با توجه به رویدادهای مختلف به نظر می‌رسیدکه با حاشیه زیادی همراه باشد با توضیحات استاندار در مورد موضوعات مهم اخیرا اصفهان به جلسه‌ای تقریبا آرام تبدیل شد.

رسول زرگرپور که صحبت‌های خود را امروز با رنگ و بوی انتخاباتی آغاز کرد، خبر از احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان داد و به پاره‌ای از توضیحات در مورد کارگروه تسهیل و رفع منابع تولید و بحث تولیدات کشاوری پرداخت.

در این جلسه که استاندار اصفهان خود را برای پاسخگویی به مهم‌ترین علامت سئوال خبرنگاران حول محور استیضاح شهردار اصفهان آماده کرده بود با طرح سئوال استیضاح شهردار و نظر وی در مورد این عمل شورا و گزینه پیشنهادی ایشان با کسب اجازه از خبرنگاران پشت پرده استیضاح شهردار اصفهان را بازگو کرد.

وی در ابتدای این مبحث خود با بیان اینکه نه تنها باید از زحمات 12 ساله شهردار سابق اصفهان بلکه باید از زحمات 30 ساله  ایشان در دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی هم قدردانی کرد، گفت: آشنایی ما با شهردار سابق اصفهان نه در این دوران که به دوران اوایل انقلاب بر می‌گردد و وی فرد بسیار متعهد و با انگیزه و کاردان است که اکنون افتخار خدمت در استان قم را دارد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه با یک واقعیتی به نام نظام شورایی روبه‌رو هستیم که از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است، افزود: شوراها بیشترین نقش را در امورات شهری و انتخاب شهردار، تصویب بودجه، اختیار سئوال و استیضاح دارند.

وی تصریح کرد: در دوره اخیر شورای اسلامی و انتخاب شهردار در مهر ماه سال گذشته تقریبا مطلع شده بودم که اعضای شورای شهر بر سر دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد به توافق نمی‌رسند و یک سری از اعضای شورای شهر عنوان کرده بودند که در جلسه شرکت نمی‌کنند تا با 14 نفر جلسه شورا تشکیل شود.

زرگرپور با بیان اینکه شهر اصفهان دارای بلوغ سیاسی است، بیان کرد: اکستراسیونی که در شورای شهر اصفهان رخ داد، بسیار سنگین بود و در آن زمان 24 ساعت پیش از روز انتخاب مجدد شهردار با اعضای شورای شهر و نیز شهردار جلسه داشتم.

وی تاکید کرد: سپس با قبول یک سری قول و قرارها و تفاهمات شهردار اصفهان توسط شورای شهر انتخاب و ابقاء شد که پس از چندی این تفاهمات انجام نشد و بخشی از اعضای شورای شهر مسئله استیضاح شهردار را مطرح کردند که از اختیارات خود استفاده و جلوی استیضاح را گرفتم.

استاندار اصفهان گفت: نیمه نخست سال شهردار به تفاهمات توافق شده عمل نکرد و در نیمه دوم سال نیز بخشی از اعضای شورای شهر دوباره بحث استیضاح را احیاء کردند که چرا چارچوب اجرا نشده که دوباره ورود و اسیتضاح را متوقف کردیم.

وی اضافه کرد: یک ماه پیش از ایام عید اعضای شورای شهر بر این مسئله دوباره پافشاری کردند که تصمیم قطعی شورا مبنی بر تصمیم‌گیری استیضاح بود که با توجه به ایام نوروز و ورود توریست و نیاز به مدیریت شهر برای بار سوم با روش کدخدامنشی آن را به بعد از ایام عید موکول شد.

زرگرپور گفت: دو روز مانده به روز استیضاح شهردار جلسه بسیار مهمی با حضور استانداران و فرمانداران در تهران برگزار شد که با توجه به اهمیت این مسئله به جلسه نرفتم و تا روز استیضاح در حال رایزنی و بررسی با هر دو طرف شورا و شهردار بودم.

وی با بیان اینکه در طی بررسی‌های سه ماه گذشته نیز متاسفانه مشاهد شد، که مدیریت شهری اصفهان به مدیریت فرسایشی تبدیل شده است، اظهار کرد: منظور از این فرسایش روابط بین شورا و شهرداری بود که به جای رسیدن به امورات شهری به رفع اختلافات تبدیل شده بود.

استاندار اصفهان افزود: این شرایط نه به نفع مردم و نه توسعه‌شهری و نه به نفع شهردار بود که دو راه یکی استیضاح شهردار و یا توافق برای انتخاب دوباره شهردار بود که با توجه به روند فرسایشی موجود استیضاح می‌توانست پایان این ماجرا باشد.

وی افزود: طرح سئوال از شهردار شکستن تابوی حق شورایی بود که از تذکرات آغاز و به استیضاح ختم شد.

زرگرپور در پاسخ به این سئوال که مشخصات شهردار از دید شما چیست، بیان کرد: شهردار اصفهان باید آشنا به امور شهری، سابقه اجرای قابل قبول، همراه با شورای شهر و چهره شناخته شده در سطح ملی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر از بنده نیز برای انتخاب شهردار نظرخواهی کرده است، گفت: البته نظرات شورا حول محور چند نفر بیشتر نمی‌چرخد و بقیه افراد مطرح از 44 نفر مطرح شده در حاشیه هستند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه بعضی برای رضای خدا، برخی برای سر مشغولی آشنایان و برخی بر اساس علاقه گزینه معرفی کرده‌اند، تاکید کرد: پس از استیضاح و برکناری شهردار اصفهان به اعضای شورای شهر توصیه شد که شهردار را ظرف 10 روز انتخاب کنند.

وی در مورد سیاسی بودن استیضاح شهردار اصفهان تصریح کرد: طیف اعضای شورای شهر اصلاح‌طلب و اصول‌گرای شورا مشخص است و این جریان یک جریان اجرایی مدیریتی بوده است.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط اصفهان