آرشیو

تصاویر / بدرقه نخستین گروه زائران به حج عمره

نخستین گروه از زائران عمره در قالب دو کاروان ۸۵ نفره پس از حدود یک دهه توقف، بامداد دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) با بدرقه حجت الاسلام «سید عبدالفتاح نواب» نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت و «عبدالله بن سعود العنزی» سفیر عربستان سعودی در ایران در پایانه سلام فرودگاه امام خمینی (ره) به مدینه منوره اعزام شدند.

تصاویر / ساحل شگفت انگیز «دَستیر»

یکی از زیباترین و بکرترین سواحل خلیج فارس در شهر پارسیان استان هرمزگان ساحل «دَستیر» است و با جاذبه‌های طبیعی زیادی که دارد یکی از مقاصد محبوب گردشگری، اما ناشناخته است. ساحل «دَستیر» در شهر پارسیان و در استان هرمزگان قرار دارد. این ساحل زیبا و طبیعت زیبای آن در کنار خلیج فارس و در نزدیکی شهر بندری پارسیان با سواحل بی‌نظیرش واقع شده‌است. ساحل «دَستیر» به عنوان یک مقصد توریستی محبوب شناخته می‌شود و با جذابیت‌های طبیعی و فرهنگی خاص خود، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. دَشتی شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان پارسیان در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. این شهر از سال ۱۳۹۰ از روستا به شهر تبدیل شده‌است. از مناطق دیدنی این شهر ساحل بسیار زیبای «دَستیر» که محل زندگی و تخم ریزی لاک پشت‌های پوزه عقابی می‌باشد و از بکر‌ترین و زیباترین سواحل دنیا است که طول ساحل نزدیک به ۶ کیلومتر می‌باشد و باغ‌ها و قله کلات سرخ که از دیرباز محل زندگی شیوخ و حاکمان منطقه بوده است. ساحل «دَستیر»، نام‌های دیگری مثل پارسیان و دشتی نیز دارد. این منطقه با ساحلی شنی و پهناور، آبی بسیار صاف و آرام و نیز داشتن تپه‌های سبز و جنگلی در اطراف، ترکیبی از زیبایی‌های طبیعی را به ارمغان می‌آورد. این ساحل یک محیط آرامش‌بخش و شگفت‌انگیز برای استراحت، پیاده‌روی در ساحل، شنا، ماهیگیری و تفریحات مرتبط با آب فراهم می‌کند. یکی از زیباترین و معروف‌ترین مناطق ساحل «دَستیر» پارسیان، شکاف صدفی است. مسیر رسیدن به شکاف صدفی جاده‌ای خاکی و صعب‌العبوری است که از روستای دشتی به سمت جنوب منتهی می‌شود.

تصاویر / پرتره‌های صمیمی از بومیان آلاسکا

در حوالی سال ۱۹۰۰، چندین عکاس، از جمله بورلی بنت دابز متولد میسوری و دو مهاجر اروپایی به ایالات متحده، به نام‌های اچ جی کایزر و آلبرت اف جانسون، به آلاسکا سفر کردند. در میان افرادی که آن‌ها به استودیو‌های پرتره خود وارد کردند، تعدادی از بومیان آلاسکا بودند که تصاویر خیره کننده آن‌ها بعد‌ها توسط مایکل جی ویلسون یک تهیه کننده بریتانیایی جمع آوری شد. ریچارد اوندن، رئیس کتابخانه بودلیان در آکسفورد، که اخیراً مجموعه عکس‌های ویلسون را خریداری کرده است، می‌گوید: پرتره‌ها به دلیل صمیمیتشان قابل توجه هستند. اطلاعات کمی در مورد این سوژه‌ها وجود دارد، اما ریچارد پرتره‌ها را به عنوان لحظه‌ای از برخورد و تبادل بین جامعه بین المللی و جوامع اینوئیت که هزاران سال در صلح زندگی کرده اند ارزش می‌گذارد.

تصاویر / گشت و گذاری در باغ گیاه شناسی تهران - بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه

باغ گیاه شناسی ملی ایران (باغ گیاه شناسی تهران) نام دارد. باغی که در محیط آرامش‌بخش و زیبای آن، ضمن گشت‌وگذار و تفریح با انواع گل‌ها و گیاهان بومی ایران و جهان آشنا می‌شوید. این باغ بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه و یکی از ۱۰ باغ برتر دنیا محسوب می‌شود که در مراتع پارک چیتگر در غرب تهران احداث شده است.

تصاویر / نوای روح‌بخش دف نوازان پالنگان - اینجا سرزمین زیبایی است

مراسم هزار دف، عصر جمعه (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) با حضور جمع زیادی از مردم و مسئولان ودف نوازانی از سراسر کشور در روستای گردشگری و تاریخی پالنگان برگزار شد. در این آیین عرفانی، دف‌نوازان با قرار گرفتن بر روی پشت بام خانه‌های پلکانی روستا و دف نوازی، نوای عرفانی مولودی خوانی سرمی دهند. روستای پالنگان که به بهشت پلکانی کردستان شناخته می‌شود، یکی از روستا‌های هدف گردشگری از توابع شهرستان کامیاران با طبیعت زیبا و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد بوده که امروز در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است.

تصاویر / بازار پرنده فروشان کابل

بازار «مندوی» کابل، یکی از بازار‌های معروف در پایتخت افعانستان به شمار می‌رود که در گذشته به نام خوابگاه گذری یاد می‌شد، اما اکنون یکی از پر شورترین و پر ازدحام‌ترین بازار‌های پایتخت به شمار می‌رود. یکی از بخش‌های این بازار بزرگ که در آن همه چیز را می‌توان پیدا کرد سرای فروش پرندگان یا کوچه کاه فروشی است. کوچه کاه فروشی، که در قدیم محلی برای عرضه کاه و علوفه بوده، اکنون سرشار از زمزمه پرندگان زیبا و خوش‌آواز داخلی و خارجی است. کبوتر‌های زیبا و سفال‌های زینتی نیز در این کوچه به فروش می‌رسد و انواع خوراک‌های سنتی افغان، مانند شش کباب، چای نکی و شوربای پاچه، در آن محله پخت و پز و ارائه می‌شود و علاقه‌مندان ویژه خود را دارد. کوچه کاه فروشی کابل، شاید تنها مکان تاریخی در این شهر است که از دود و آتش جنگ‌های داخلی مصون بوده، و ویژگی‌های تاریخی آن، همچنان دست نخورده باقی مانده است.

تصاویر / آداب و رسوم متفاوت ایزدی‌ها در معبد لالش در جش سال نو

۱۶ آوریل ۲۰۲۴ ایزدی‌ها سال نو ایزدی را در معبد لالش در منطقه شیخان در اقلیم کردستان عراق جشن گرفتند. سال نو ایزیدی بر اساس تقویم شرقی هر سال در اولین چهارشنبه ماه آوریل برگزار می‌شود. نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان در این مناسبت عید و تعطیلات مبارک و امن و سالی پر از شادی و موفقیت را برای ایزدی‌ها آرزو کرد. بر اساس آمار، تعداد ایزدی‌ها در عراق حدود ۱.۶ میلیون نفر است و ده‌ها هزار نفر از آن‌ها قربانی حملات گروه تروریستی داعش، زمانی که کنترل مناطق شمالی عراق را در سال ۲۰۱۴ به دست گرفتند، شدند. به گفته سازمان ملل، داعش بیش از ۶۵۰۰ زن و کودک را به بردگی گرفته است و خشونت بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر را در کمپ‌های آوارگان در شمال عراق آواره کرده است و بیش از ۱۲۰۰۰۰ نفر که به خانه‌های خود بازگشته اند همچنان با مشکلاتی روبرو هستند.

تصاویر / سفری رؤیایی به شهر آبی شفشاون- اینجا همه خانه‌ها آبی‌ است!

در مراکش، واقع در غربی‌ترین قسمت شمال آفریقا، جایی که دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس به هم می‌رسند علاوه بر شهر‌های معروف توریستی مانند مراکش و کازابلانکا، شهر شفشاون نیز با خانه‌ها، دیوارها، در‌ها و پنجره‌هایش که رنگ آبی دارند، محبوبیت خود را افزایش داده است. این شهر که در دامنه کوه‌های ریف قرار دارد و تقریباً به طور کامل رنگ آبی بر آن حاکم است، بازدیدکنندگان خود را به سفری جادویی می‌برد.

تصاویر / اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی

آئین گرامیداشت و اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» شامگاه ۲۹ فروردین با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، حجت الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی رحمتی مدیر عامل خبرگزاری مهر، محسن نفر، میلاد عرفان پور، مسعود نجابتی، راضیه تجار و … برگزار شد. در این مراسم از محمدرضا سرشار نویسنده پیشکسوت ادبیات تقدیر و مسعود نجابتی هنرمند پیشکسوت هنر‌های تجسمی به عنوان هنرمند برگزیده دوره دهم و چهره هنر انقلاب معرفی شد.

تصاویر / روستای باستانی انجدان

انجدان از روستا‌های دهستان مشک‌آباد بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی است که در ۶۴ کیلومتری شمال خمین و ۳۷ کیلومتری شرق اراک قرار گرفته‌است. بر اساس مستندات تاریخی به ویژه سنگ نوشته‌ها و سنگ‌های قبور موجود قدمت این روستا به قبل از اسلام برمی‌گردد از جمله ابنیه برجا مانده از ادوار پیشین می‌توان به بقعه‌های شاه قلندر، شاه قریب و چهل اختران اشاره نمود برخی روایات حاکی از آن است که این روستا زمانی مقر حکومت پیشوایان فرقه اسماعیلیه بوده است. واژه انجدان معرب واژه‌ای انگدان، و نام گیاهی است که ماده انگرو یا آنغورخ را از آن می‌گیرند و کاربرد فراوان در طب سنتی دارد این گیاه در اطراف روستا به وفور می‌روید بدین سبب این روستا را انجدان نامیده اند.

تصاویر / دشت لاله‌های واژگون - دهاقان

دشت لاله‌های واژگون در ۲۵ کیلومتری شهر دهاقان اصفهان و در منطقه آستانه قراردارد. گیاه لاله واژگون به گل سربه‌زیر، لاله سرنگون، اشک مریم و اشک سیاوش نیز معروف است. زمان رویش و شکفتن لاله‌های واژگون در این دشت از اواسط فروردین ماه شروع و تا اواخر اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

تصاویر / آیین بزرگداشت سی‌ویکمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی / «میراث مرتضی» پس از ۴۴ سال رونمایی شد

مراسم بزرگداشت سی‌ویکمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی عصر امروز بیست‌وهفتم فروردین با حضور سردار علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی، سردار علی مقواساز معاون فرهنگی سازمان بسیج و سرپرست بنیاد روایت فتح و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم از اولین مستند شهید آوینی با عنوان «میراثِ مرتضی» پس از ۴۴ سال رونمایی شد.
۲