آرشیو

تصاویر / زیبایی‌های مخمل کوه در گستره زاگرس

مخمل‌کوه، کوهی است به ارتفاع بیش از یک هزار و ۹۰۰ متر در شمال شرق خرم‌آباد که به عنوان بخشی از دره تاریخی خایدآلو قسمتی از شهر خرم‌آباد را در دامن خود جای داده است. این کوه بافتی رسوبی دارد و بیشتر قسمت‌های آن پوشیده از گلسنگ است. با آغاز فصل بارش گلسنگ‌های سیاه رنگ و آفتاب سوخته سبزرنگ می‌شوند. سراسر سبز. گلسنگ‌ها آفتاب‌گریز هستند به همین علت قسمت‌هایی از مخمل کوه که کمتر آفتاب گیر است سرسبزتر و دیدنی‌تر است. مخمل کوه همچنین از نظر دیرین شناسی حائز اهمیت است چنانکه غار کلدر در مجاورت روستای قلعه سنگی از نخستین زیستگاه‌های انسان هوشمند در ایران محسوب می‌شود و در آنسوی مخمل کوه، در منطقه‌ای موسوم به سراسان غاری با پیشینه سکون چند هزار ساله انسان جلوه گری می‌کند. از جمله زیبایی‌های طبیعی و خدایی این منطقه میتوان به وجود آبشار‌ها و چشمه‌های متعدد از جمله آبشار کبوتر لانه، هفت حوض، تنگ پیازه و... اشاره کرد.

تصاویر / گورستان ارامنه «روستای معموره» با چند قرن قدمت

آثار تاریخی ارزشمندی از چند قرن زندگی ارامنه در استان چهارمحال‌وبختیاری باقی مانده است که در این میان می‌توان به چندین قبرستان تاریخی اشاره نمود؛ اگرچه این آثار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند، اما به دلیل حفاظت نادرست و رسیدگی ناکافی در حال تخریب هستند. روستای معموره از توابع بخش گندمان شهرستان بروجن در استان چهارمحال‌وبختیاری است.

تصاویر / نورپردازی برج آزادی به سبک تنبیه متجاوز

همزمان با حمله پهپادی و موشکی سپاه در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی، نورپردازی سه بعدی در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه یکشنبه (۲۶ فروردین ۱۴۰۳) بر روی برج آزادی انجام شد.

تصاویر / بازسازی صحنه زورگیری در اتوبان صدر

صحنه جرم زورگیری با سلاح سرد در اتوبان صدر تهران، صبح دوشنبه (۲۷ فروردین ۱۴۰۳) با حضور سردار «عباسعلی محمدیان» رییس پلیس پایتخت بازسازی شد.۲۱ فروردین ماه ویدیویی از اقدام به زورگیری با استفاده از سلاح سرد در اتوبان صدر در فضای مجازی منتشر شد. با تحقیقات شبانه روزی کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ متهمان پس از چند روز اختفا شناسایی و دستگیر شدند.

تصاویر / مزرعه عروسک‌های شگفت انگیز در اردکان

«خدیجه عباسی» در یکی از روستا‌های اردکان، استان یزد در کنار همسرش زندگی می‌کند. شغل و پناهگاه او ساختن عروسک‌های خلاقانه و بی بدیل است، خلاقیتی شگفت انگیز و غیر قابل باور. خانم عباسی، مزرعه اش را تبدیل به یک جاذبه فرهنگی کرده و با مواد دور ریختنی و بی مصرف، عروسک‌های جذاب و زیبا می‌سازد. این عروسک‌های جالب از پس داستان‌ها و قصه‌های دلنشینی به وجود آمده و محیطی جالب را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورده است.

تصاویر / خطر انقراض ششم در کمین گونه‌های حیوانات

مدتی پیش دانشمندان از وقوع انقراض ششم خبر دادند و اعلام کردند تا سال ۲۱۰۰ میلادی نیمی از گونه‌های حیوانات بر روی زمین نابود و منقرض می‌شوند. در ایران هم رشد جمعیت، نابودی زیستگاه، عدم آگاهی و فرهنگ سازی و شکار بی رویه باعث از بین رفتن تعداد زیادی از جانداران شده است. در سال‌های اخیر ببر مازندران و شیر خوزستان منقرض شده اند و در حال حاضر حدود ۱۲۸ گونه جانوری و مهره‌دار کشور از جمله میش مرغ، یوزپلنگ و سمندر در معرض خطر انقراض هستند. در این مجموعه که پژوهش و عکاسی آن ۱۰ سال در سراسر ایران به طول انجامیده سعی شده تعدادی از جانوران ایران که در خطر شدید انقراض هستند ثبت شوند.

تصاویر / رد ستارگان در آسمان ایران

انسان از آغاز خلقت علاقه عجیبی به آسمان و ستارگان داشته است که بخشی از این علاقه ناشی از جذابیت بصری و زیبایی ستارگان بوده و بخش دیگر ناشی از ناشناخته بودن آسمان. از این رو انسان همواره تلاش کرده است تا زیبایی و جذابیت خلقت خداوند را به تصویر بکشد. مجموعه پیش رو تصویربرداری از رد ستارگان در آسمان ایران عزیز مان است. برای تصویربرداری مجموعه پیش رو از تکنیک star trails استفاده شده و برخی از تصاویر تشکیل شده از بیش از ۲۰۰ فریم عکس است.

تصاویر / جشنواره دریاچه ارومیه با حضور سخنگوی دولت

۲۴ فروردین ۱۴۰۳ پس از بارش‌های اخیر و بهبود نسبی وضعیت دریاچه ارومیه جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی با نام دریاچه ارومیه با حضور علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، محمد صادق متعمدیان، استاندار آذربایجان غربی با حضور مردم در محوطه پل میانگذر دریاچه با رقابت جذاب ملی پوشان قایقرانی به همراه برنامه‌های آئینی و سنتی و موسیقی فولکور آذربایحان برگزار شد.

تصاویر / پل تاریخی میر بهاءالدین زباله‌دانی شد

پل میر بهاءالدین در ورودی شهر زنجان که در فهرست آثار ملی به شماره ۱۴۸۴ به ثبت رسیده است، این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد و به جای رسیدگی و مرمت و در بی‌توجهی کامل میراث‌فرهنگی استان تبدیل به زباله‌دانی شده است، اتفاقی که موجب ضرب‌الاجل دادستان برای پاکسازی آن نیز شده است.

تصاویر / خانه زینت الملوک قوامی

خانه زینت‌الملک یا زینت‌الملوک یکی از آثار به جای مانده از دوره قاجار است که ساخت آن در حدود سال ۱۲۹۰ ه‍. ق توسط علی محمد خان قوام الملک دوم آغاز و در سال ۱۳۰۲ ه‍. ق به اتمام رسیده‌است. در ضلع غربی نارنجستان قوام، عمارتی زیبا قرار دارد که به دلیل سکونت خانم زینت‌الملک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم، به این نام معروف است.
۳