۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲
امیر محبیان کارشناس مسائل سیاسی

مشایی کارسختی برای کاندیداتوری دارد

این فعال رسانه‌ای همچنین با ذکر اینکه تمدید قدرت برای دولتی‌های فعلی اهمیت بسزایی دارد، اظهار داشت: قابل کتمان نیست که مجموعه فعلی خواستار این است تا دوره بعدی را هم تحت اختیار خود داشته باشد.
کد خبر : ۱۰۰۳۹۸
به گزارش صراط،«احتمال تلاش دولت برای تاثیرگذاری بر انتخابات» پدیده‌ای است که این روز‌ها نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است و همه از این می‌گویند که محمود احمدی‌نژاد دنبال این است تا گزینه نام آشنایی به نام اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان کاندیدای دولتی‌ها وارد انتخابات کند. 

 امیر محبیان تحلیلگر مسایل سیاسی با اشاره به این ذهنیت موجود در اذهان عمومی می‌گوید: واقعیت موجود این است که احمدی‌نژاد و به کل دولتی‌ها از‌‌‌ همان روزهای اول دولت دهم فعالیت خود را شروع کرده‌اند تا بتوانند موقعیت خود را پس از پایان دوره هشت ساله تمدید کنند، در واقع باید گفت که مجموع رفتار دولتی‌ها نشانگر این است که آن‌ها برای رسیدن به هدف خود برنامه ریزی هم کرده‌اند و این نوع قضاوت، قضاوتی صحیح است. به هر حال به طور طبیعی دولت‌ها همیشه در پایان دوره قانونی خود به این فکر می‌افتند تا به شکلی بتوانند موقعیت خود را تمدید کنند. 



این روزنامه نگار همچنین درباره مطرح شدن اسم مشایی به عنوان گزینه دولت برای حضور در انتخابات گفت: از نظر شخص رییس دولت، مشایی بهترین کسی است که می‌تواند به عنوان رییس جمهوری انتخاب شده و به پاستور راه پیدا کند و دقیقا به همین دلیل شاهد این هستیم که او هیچ ابایی از این ندارد که متهم به جانبداری از مشایی شود و از کوچک‌ترین فرصت بهترین استفاده را می‌کند تا به تعریف و تمجید از رحیم مشایی بپردازد. با این حال مشایی به هر حال چهره‌ای ویژه است و حرف و حدیث‌های زیادی پیرامونش مطرح می‌شود. به همین دلیل لایه‌های مختلف جامعه به مساله حضور یا عدم حضور رحیم مشایی در انتخابات حساس شده‌اند. 

محبیان همچنین با اشاره به مباحثی که در خصوص رد یا تایید صلاحیت او مطرح است، اظهار داشت: نکته مسلمی که مشایی و دولتی‌ها هم نسبت به آن آگاه هستند، این است مشایی برای معرفی خود به عنوان کاندیدا و بعد از آن تایید شدن توسط شورای نگهبان راه دراز با دشواری‌های زیای پیش روی خود می‌بیند. به هر حال حرف و حدیث‌هایی درباره او در طول سه سال اخیر شنیده شده تا ما به این نتیجه برسیم که تایید یا رد مشایی مبهم است، به همین دلیل برای رسیدن به پاسخ این سئوال که مشایی کاندیدا می‌شود یا نه، منتظر وقت ثبت نام در وزارت کشور و همچنین اعلام جواب شورای نگهبان باشیم. 

این فعال رسانه‌ای همچنین با ذکر اینکه تمدید قدرت برای دولتی‌های فعلی اهمیت بسزایی دارد، اظهار داشت: قابل کتمان نیست که مجموعه فعلی خواستار این است تا دوره بعدی را هم تحت اختیار خود داشته باشد. به همین دلیل در صورت اینکه به این نتیجه برسند مشایی از فیل‌تر شورای نگهبان رد نخواهد شد، حتما چهره دیگری را به عنوان کاندیدای خود وارد انتخابات خواهند کرد.

وی افزود: پیش بینی من این است که چهره‌هایی چون نیکزاد، صالحی یا الهام آلترناتیوهایی هستند که دولتی‌ها برای جایگزینی مشایی در نظر گرفته‌اند. البته اتفاق‌های اخیر مشخص می‌کند که حسین الهام نسبت به نفرات دیگر محتمل‌تر است، به هر حال ایشان قرابت خاصی با احمدی‌نژاد دارد و در آستانه انتخاباتی شدن فضای کشور، دوباره به بطن دولت بازگشته است.


آخرین اخبار و تصاویرفرهنگی را در سرویس فرهنگی صراط بخوانید

منبع: شفاف