۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳

موافقت‌مجلس‌باتصویب‌بودجه‌سه‌دوازدهم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 204 رای موافق، موافقت کردند بودجه چند دوازدهم سال 92 برای 3 ماه اول سال تصویب شود.
کد خبر : ۱۰۰۴۷۶
به گزارش صراط،نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه بررسی لایحه سه دوازدهم بودجه 92 ارائه شده از سوی دولت را در دستور کار داشتند.

در آغاز بررسی مقرر شد پیشنهادات مربوط به یک، دو یا سه دوازدهم به رای گذاشته شود.

جمعی از نمایندگان مجلس پیشنهاد دو دوازدهم را به جای سه دوازدهم پیشنهاد دولت مطرح کردند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در دفاع از این پیشنهاد اظهار داشت: دولت با تاخیر لایحه بودجه را ارائه کرده است حال چرا ما باید بر مبنای سه دوازدهم تصمیم گیری کنیم.

وی ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهادی ارائه کرده که در پیشنهادات خود اعتبارات عمرانی را در نظر گرفته است اما ما نگران هستیم که این اعتبارات عمرانی صرف پرداخت یارانه ها شود. معتقدیم عدد باید بر مبنای دو دوازدهم و تا پایان عملکرد دولت تا پایان اردیبهشت باشد.

وی در خصوص پرداخت در راستای حقوق و دستمزد نیز گفت: دولت همواره افزایش و ما به التفاوت حقوق و دستمزد را از خرداد ماه اعمال کرده است ما حتی اگر این افزایش را در سه ماهه اول تصویب کنیم باز هم از خرداد ماه پرداخت می شود.

کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با این پیشنهاد مخالفت کرد و گفت: ما زمان کافی برای بررسی، تصویب و تایید شورای نگهبان و ابلاغ بودجه نداریم و تا پایان اردیبهشت این مراحل طی نمی شود. بهتر است سه دوازدهم به تصویب برسد.

فولادگر نماینده اصفهان در موافقت با پیشنهاد دو دوازدهم گفت: بهتر است ما فقط درباره زمان صحبت کنیم و هیچ بحثی از عدد و رقم آورده نشود و دولت طبق دو ماه اول سال 91 هزینه و پرداخت کند. دولت با این پیشنهاد مخالفت کرد.

مرادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری طی سخنانی گفت: قطعا درباره مصوبه مجلس شورای نگهبان نقطه نظراتی خواهد داشت و مدت زمانی که باید طی شود تا مصوبه مجلس به تایید شورای نگهبان برسد و به ما ابلاغ شود حداقل سه هفته وقت نیاز است بنابراین سه دوازدهم پیشنهاد واقع بینانه است و بهتر است به دو دوازدهم رای داده نشود.

نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافق و مخالف با 31 رای موافق، 146 رای مخالف و 14 رای ممتنع از 246 نماینده حاضر با پیشنهاد دو دوازدهم مخالفت کردند.

سپس پیشنهاد دولت مبنی بر سه دوازدهم مطرح شد و نمایندگان با 204 رای موافق، 17 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 247 نماینده حاضر با پیشنهاد سه دوازدهم موافقت کردند و این رای گیری صرفا برای مدت زمان بود و بحثی از عدد و رقم نشد.

دولت در لایحه پیشنهادی خود مبلغ 45 هزار میلیارد تومان برای هزینه و پرداخت در سه ماه اول سال 92 در نظر گرفته است. این در حالیست که کمیسیون برنامه و بودجه این رقم را به 41 هزار میلیارد تومان کاهش و آن را مصوب کرد.

هم اکنون پیشنهاد جایگزین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در صحن مطرح است.

آخرین اخبار و تصاویر اقتصادی را در سرویس اقتصاد صراط بخوانید.

منبع: مهر