۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴

چه کسی بهای خودرورادستکاری کرد؟

دیروز محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور در مراسم رونمایی از سه خودروی جدید سایپا، سخنان جالب توجهی بیان کرده است؛ از اظهار به دستکاری بهای خودرو تا عیدی به مردم و همچنین ورود خودروسازان به صنعت هواپیما‌سازی.
کد خبر : ۱۰۰۵۰۲
به گزارش صراط،نشست دیروز شورای رقابت درباره وضعیت بهای خودرو، سرانجام منجر به آن شد که دستور لغو مصوبه هیأت وزیران مبنی بر قیمت گذاری تجاری خودروهای داخلی صادر شود. بر همین اساس قرار بر آن است که بهای خودرو‌ها به قیمت‌های شهریور ماه به علاوه میزان تورم شش ماهه محاسبه شود.

اما هنوز بهای رسمی خودرو‌ها در سامانه ۱۲۴ و پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حمایت از [مصرف کنندگان و] تولید کنندگان قرار نگرفته ‌و آنچه کاهش قیمت از سوی خودروسازان اعلام شده، گویا مربوط به آن کاهشی است که دیروز محمد‌رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور از آن‌ها خواسته بود.

چه کسی بهای خودرو را دستکاری کرد؟

سخنان جالب توجه دیروز محمد‌رضا رحیمی درباره خودرو و قیمت‌های آن در حاشیه مراسم رونمایی از سه خودروی جدید سایپا (!) جای بازخوانی و تأمل دقیق دارد. رحیمی دیروز رسما اعتراف کرد که دولت مستقیم‌ در تعیین قیمت خودرو‌ها دخالت کرده است.

رحیمی در این مراسم اعلام کرد: من خطاب به مردم می‌گویم که ما قیمت‌ها را بسیار دستکاری کردیم، اما شرایط به گونه‌ای بود که اگر جلوی ضرر و زیان خودروساز‌ها گرفته نمی‌شد، ورشکست می‌شدند. ما باید دست خودروساز‌ها را بگیریم و از آن‌ها حمایت کنیم، اما امروز می‌خواهیم قشر متوسط را خوشحال کنیم؛ بنابراین، می‌خواهم خودروساز‌ها قیمت‌ها را بشکنند.

وی همچنین اشاره کرد‌: متأسفانه در تحریم‌ها یک عده با دشمنی و ‌عده‌ای با جهل نگذاشتند مصوبه‌ای که در تیر ماه تصویب شده بود، مبنی بر این‌ که هزار میلیارد به ایران خودرو بدهیم تا بتواند تولید خودرو را افزایش داده و جلوی گرانی خودرو را بگیرد اجرایی شود، البته ما نمی‌خواهیم به این افراد نفرین کنیم. متأسفانه کسانی با تحریم‌کنندگان هماهنگ شده‌اند و همین در بازار خودور، موجب ایجاد اختلال شد.

محمد‌رضا رحیمی اظهار و اعتراف می‌کند: ما قیمت‌ها را بسیار دستکاری کردیم! این جمله چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ البته معنی این جمله و درک آن چندان هم دشوار و دیریاب نیست، زیرا نتیجه دستکاری دولت در قیمت‌های خودرو، شد آن چیزی که مصوبه جنجالی دولت بود و محمود احمدی‌نژاد زیر آن را امضا زد و بعد در حضور میلیون‌ها بیننده‌ انکارش کرد؛ مصوبه‌ای که منجر به آن شد که بهای خودرو تا حد سرسام آوری افزایش یابد و هزاران نفر از قبل این امر متضرر شده و سازمان حمایت از [مصرف کنندگان و] تولید کنندگان هم در قبال آن پاسخگو نباشد؛ مصوبه‌ای که سرانجام دیروز شورای رقابت حکم به ملغی شدن آن داد تا بازی دولت و خودرو سازان به احتمال زیاد پایان یابد.

اما نکته جالب آن ‌که اکنون و پس از اعلام نظر شورای رقابت و الزام خودروسازان به کاهش قیمت‌ها، آنچه در خصوص کاهش قیمت‌ها در محصولات خودرو سازان دیده می‌شود، کاهش قیمتی است که محمدرضا رحیمی از آن‌ها خواسته است؛ یعنی عید پانصد هزار تا چهار میلیون تومانی به قشر متوسط! هنوز نیز سامانه ۱۲۴ و سازمان حمایت قیمت رسمی خودرو‌ها را بر اساس مصوبه شورای رقابت کاهش نداده است!

گویا ارتباط سنگین و صمیمی خودروسازان و دولت و به ویژه معاون اول ـ که خود مصوبه قیمت تجاری را ابلاغ کرده بود ـ مانع از آن است که دستورهای شورای رقابت ـ که مرجع قانونی تعیین قیمت خودروست‌ ـ اجرایی شود!

چگونه است که بلافاصله پس از درخواست رحیمی، خودروسازان لبیک می‌گویند و قیمت‌ها را می‌شکنند، اما دستورهای شورای رقابت مورد بی‌اعتنایی واقع می‌شود؟

از سوی دیگر، آیا دولت و خودروسازان گمان کرده‌اند که مصرف کنندگان نیازمند عیدی آن‌ها هستند؟ به عبارتی، آیا دولت و خودروسازان تصور کرده‌اند که با خیمه شب بازی می‌توان حق مصرف کننده را نادیده گرفت و بعد با «عیدی» این گونه به افکار عمومی القا کنند که بهای خودرو کاهش یافته و در حق مصرف کنندگان لطف شده است؟

میانگین میزان «عیدی» خودروسازان به مردم کمتر از ۶ درصد است. بهای خودرو اما نزدیک ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. با این اقدام رحیمی، آیا بار هم قرار است دستکاری دیگری از دولت در بهای خودرو را ثبت کند؟!

کمی هم چاشنی طنز: هواپیمای سایپا!

اما دیروز محمدرضا رحیمی در میان سخنان خود جمله‌ای داشت که امیدواریم جنبه طنز داشته ‌و معاون اول رئیس جمهور این جمله را جدی نگفته باشد.

وی در سخنان خود گفت: باید از این پس برای ساخت و طراحی هواپیما نیز تلاش کنیم و ‌ هواپیمای سایپا داشته باشیم، چرا که ما هیچ چیزی کم نداریم.

امیدواریم ‌این جمله شوخی و طنز بوده باشد! زیرا اگر این عبارت در حالتی جدی گفته شده باشد، باید درباره آن تنها باید سکوت کرد.

اما اگر این سخن جدی بوده باشد، ملتمسانه از خودروسازان می‌خواهیم آن را به شوخی برگزار کنند و جدی نگیرند! در جایی که پرایدی که ۹۸ درصد بومی سازی شده، بهای قیمتی آن به دلیل ارز‌بری به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد‌ و در حالت عادی به مراتب از یک خودروی مدرن روز گران‌تر تمام می‌شود، احتمالا بهای تمام شده هواپیمای ساخت داخل (احتمالا از خانواده X۵۰۰!) معادل کل بودجه سالانه ایالات متحده خواهد بود و این طبیعتا رقابتی نیست!

در این صورت احتمالا خودرو ـ هواپیما‌سازان، در دو جبهه همزمان برای افزایش قیمت خودرو و هواپیما تلاش خواهند کرد و شورای رقابت باید درباره قیمت گذاری هواپیما هم دخالت کند و مصوبات دولتی برای قیمت گذاری تجاری هواپیما، این شورا را دور می‌زند.

احتمالا در صورت ورود خودروسازان به صنعت هواپیما‌سازی، پس از مدتی شاهد ورود هواپیماهایی بدون بال جلو و عقب خواهیم بود، چون دولت ارز مبادله‌ای برای واردات آن از چین نداده است!

همچنین میزان مرگ و میر مسافران به دلیل نقص فنی هواپیما‌ها و احیانا نبود برخی قطعات اساسی همچون موتور و توربین‌ها افزایش می‌یافت و رئیس پلیس راهور (احتمالا آن زمان نام دیگری هم خواهد داشت) آمار مرگ و میر ناشی از نقص فنی هواپیما‌ها را نیز اعلام می‌کرد.

همچنین نیروی انتظامی باید مدت‌ها با خودرو ـ هواپیما سازان برای نصب کمربند ایمنی مسافران بر ‌صندلی و ماسک تنفس در مواقع اضطراری چانه‌زنی ‌و سرانجام اعلام می‌کرد که اگر این اتفاق نیفتد، هواپیما‌ها پلاک نمی‌شوند!

احتمالا تعرفه واردات هواپیما به کشور بیش از ۱۰۰ درصد خواهد شد و تا پنجاه سال آینده که صنعت هواپیما روی پای خود بایستد، باقی خواهد ماند و پس از آن پنج سال سالیانه ۵ درصد از این تعرفه کاسته خواهد شد!

خلاصه آن که امید ما تنها بر این است که این جمله محمدرضا رحیمی، صرفا برای تشویق و روحیه دادن به خودروسازان بوده باشد، و نه چیزی بیشتر از آن.

آخرین اخبار و تصاویر اقتصادی را در سرویس اقتصاد صراط بخوانید.


منبع: تابناک