۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰

مصرف موادمخدر یکباره و اتفاقی نیست

یک کارشناس ارشد مشاوره و مدرس خانواده با بیان اینکه مصرف مواد یکباره و اتفاقی نیست، گفت: نوجوان برای جلب توجه دیگران دست به هر کاری می زند. نوجوانانی به مصرف موادمخدر روی می آورد که تجربه رفتارهای پرخطر را از پیش دارد.
کد خبر : ۱۰۰۵۹۱
به گزارش صراط،منطقه سمنان، حمید محمودیان در دومین جشنواره نوجوان سالم در سمنان، افزود: هر اختلال روان شناختی که بعدها می‌تواند آسیب ایجاد کند شروعش در نوجوانی است و نوجوانان ویژگی‌هایی دارند که بر اساس آن احتمال مصرف مواد مخدر در آنان بیشتر است.

محمودیان با اشاره به این ویژگی‌ها، افزود: یکی از ویژگی‌های دوران نوجوانی افسانه شخصی است که در آن نوجوانان فکر می کنند از هر خطری مبرا هستند به همین دلیل دست به کارهای خطرناک می‌زنند. از دیگر ویژگی‌های این دوره آن است که آنها فکر می کنند دیگران تماشاگران خیالی هستند و همه کارهای آنها را زیر نظر دارند و این سبب ایجاد یک فضای خیالی در آنها می‌شود و حاضرند برای جلب توجه دیگران دست به هر کاری بزنند.

وی تصریح کرد: گرایش به مصرف مواد مخدر در کسانی اتفاق می افتد که رفتارهای پرخطر را خیلی وقت پیش شروع کرده اند بنابراین مصرف مواد یکباره و اتفاقی نیست بلکه شرایطی که از قبل برای نوجوان پیش آمده او را به این سمت می برد.

این کارشناس ارشد مشاوره، استقلال طلبی شخصی نوجوان و وابستگی‌های نزدیک گروهی و هویت یابی را نیز از دیگر ویژگی‌های دوران نوجوانی دانست و افزود: از آنجا که ذهن نوجوان درگیر مسائل مختلف زندگی است ممکن است این هویت‌ها را از گروه همسالان بگیرند و همین خصوصیت گاهی آسیب زا می شود.

نوجوان حاضر است برای جلب توجه دیگران دست به هر کاری بزنند

بیشترین استرس دانش آموزان در مدرسه شکل می گیرد

محمودیان گفت: با توجه به اینکه بیشترین استرس دانش آموزان در مدرسه شکل می‌گیرد و 3 درصد خود کشی‌ها به دلیل افت تحصیلی است بنابراین فضای کنترل استرس در مدرسه باید به خوبی شکل گیرد.

وی با اشاره به حساسیت تغییر پایه درسی و نقش آن در رفتار نوجوانان، اظهارکرد: با تغییر پایه تحصیلی، امکان بروز رفتارهای جدید در نوجوان وجود دارد و هر پایه به دلیل تطبیق با محیط جدید شروع بسیاری از رفتارهای پرخطر است و در اینجا وجود یک مشاور می تواند بسیار تأثیر گذار باشد.

محمودیان گفت: در بحث پیشگیری از مواد مخدر تنها ارائه اطلاعات نمی‌تواند منجر به تغییر رفتار شود بلکه این مهم فقط می تواند مقطعی عمل کند زیرا در این دوران نوجوان افسانه شخصی دارد و فکر می‌کند کاملأ مبراست.

وی از دیگر رویکردهای بحث مواد مخدر را عزت نفس پایین مصرف کنندگان دانست و افزود: باید این عزت نفس در مصرف کنندگان تقویت شده تا منجر به اعتماد به نفس شود.

وی افزود: گاهی عزت نفس فقط در پیشرفت تحصیلی دیده می‌شود و کسی که این ویژگی را ندارد به سمت مواد گرایش پیدا می‌کند.

محمودیان با اشاره به ضرورت برنامه ریزی بهتر برای اوقات فراغت دانش آموزان و قرار دادن فعالیت‌های جانشین درسی برای آنان، از مصرف مواد به عنوان پدیده‌ای زیستی، اجتماعی و روانی یاد کرد و افزود: در فرآیند اعتیاد همه این عوامل کنار هم هستند و فردی که در اجتماع معتاد شده در اجتماع هم باید درمان شود.

برنامه‌های پیشگیرانه در آموزش و پرورش باید تداوم داشته باشد

فردی که در اجتماع معتاد شده می‌بایست در اجتماع هم درمان شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برنامه‌های پیشگیرانه در آموزش و پرورش باید ادامه دار باشد چرا که برنامه های مقطعی تأثیرشان نیز مقطعی و گذرا است. ضمن اینکه باید این برنامه‌ها متناسب با سن و جنس افراد بوده و گاهی باید این آموزش ها، والدین را نیز تحت پوشش قرار دهد.

وی همچنین بر همسو و هم راستا بودن آموزش‌ها در مدارس از طرف نهادهای مختلف تأکید کرد و افزود: اگر این برنامه‌ها هم راستای یکدیگر نباشد احتمال دارد نوجوان در تعارض قرار گیرد.

وی با تاکید بر وجود برنامه‌های حمایتی تصریح کرد: بخشی از این برنامه‌ها باید همگانی و بخشی برای گروههای منتخب و افراد در معرض خطر باشد.همچنین می بایست برای افراد و معتادان آلوده نیز برنامه های موردی و متناسب طراحی کرد.

وی در خاتمه گفت: برنامه‌های حمایتی به پژوهش و تحقیق نیاز دارند و لازم است میزان اثرگذاری آنها را مشخص و بر مبنای آن، فعالیت کرد.



آخرین اخبار و تصاویر اقتصادی را در سرویس اقتصاد صراط بخوانید.

منبع: ایسنا