۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶
آیا محمود گبرلو خط ویژه ای را در هفت دنبال می کند

«هفت» و نگاه جانبدارانه به یک فیلم

آخرین برنامه سینمایی «هفت» در سال 91 دارای بخش‌های معرفی فیلم‌های اکران نوروزی بود که به نظر می‌رسید به فیلم جنجال آفرین «رسوایی» نگاه ویژه دارد که این نگاه جهت دار علاقمندان به این برنامه را کمی نگران می کرد!
کد خبر : ۱۰۰۹۹۱
«صراط» / سرویس فرهنگی - برنامه شب گذشته «هفت» دارای بخش‌های معرفی فیلم‌های اکران نوروزی بود که به نظر می‌رسید به فیلم جنجال آفرین «رسوایی» نگاه ویژه دارد. این تفاوت موجب شد تا مخاطبان هفت را نسبت به آینده این برنامه سینمایی کمی نگران کند.

به گزارش پایگاه خبری صراط، آخرین برنامه «هفت» در سال جاری در حالی جمعه شب از شبکه سوم سیما پخش شد که برنامه خود را به معرفی پنج فیلم اکران نوروزی سینما‌ها اختصاص داده بود و به نظر می‌رسید نگاه ویژه‌ای به فیلم «رسوایی» دارد.

بر اساس این گزارش، نمایش کلیپ وار بخشی از این فیلم برخلاف چهار فیلم دیگر بسیار جذاب ساخته شده بود. مدت زمان اختصاص یافته به بخش «رسوایی» نسبت به چهار فیلم دیگر هم بیشتر در نظر گرفته شده بود که شائبه جانب داری از این فیلم را تقویت می‌کرد. اگرچه مجری برنامه تلاش می‌کرد به بخشی از حملات دامنه دار کارگردان این فیلم به منتقدان پاسخ بگوید.

ده نمکی در این برنامه به جای معرفی فیلم خود همانند گذشته به حملات گسترده به منتقدان سینمایی و افرادی که از نشان دادن چهره این چنینی از یک روحانی گله داشتند پرداخت و فضای یک گفت‌و‌گوی سالم را به حاشیه کشاند. این درحالی بود که منتقدی در مقابل نداشت و با مشی کلی این برنامه سینمایی درتضاد بود.

این فیلم چهارمین ساخته مسعود ده نمکی کارگردان سه گانه «اخراجی‌ها» است که در جشنواره فیلم فجر حاشیه ساز شده بود. این فیلم در این جشنواره نتوانست جایزه‌ای را تصاحب کند.

به گزارش صراط، گمان می‌رود این برنامهتلاش داشت به نوعی نظر مخاطبان را هم در نظر بگیرد چرا که در نظرسنجی این برنامه «رسوایی» بیشترین آرای مردمی را به خود اختصاص داده بود.

در نظرسنجی این برنامه از مردم خواسته بود که کدام فیلم می‌تواند مخاطب بیشتری را جلب کند. در این نظرسنجی فیلم رسوایی با ۴۷ درصد حائز بیشترین آرا مخاطبان شد و پس از آن انیمیشن سینمایی «تهران ۱۵۰۰» با ۲۷ درصد دوم شد. فیلم «حوض نقاشی» در جای سوم و پس از آن «رژیم طلایی» و «قاعده تصادف» هریک با ۴ و ۳ درصد رتبه‌های بعدی این نظرسنجی مردمی را کسب کردند.

آخرین میزان هزینه ساخت «تهران ۱۵۰۰»

کارگردان فیلم انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» گفت: در سفرهای متعدد خارجی از من درباره هزینه این انیمیشن پرسیدند و من گفتم که هزینه ساخت آن بین ۳ تا ۴ میلیون دلار هزینه داشته است.
به گزارش صراط، بهرام عظیمی گفت: در سفرهای متعددم به اروپا، آمریکای جنوبی و برخی کشورهای آسیایی با شرکت در ورک شاپ‌ها واکنش مثبت منتقدان خارجی را نسبت به این انیمیشن دیدم که برایم خیلی جالب بود.

عظیمی افزود: در ورک شاپ‌های بین المللی از ابتدا ما را تحویل نمی‌گرفتند اما پس از دیدن انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» ورق برمی گشت و طوری دیگری با ما برخورد می‌کردند و در مجموع واکنش بسیار مثبتی نسبت به این انیمیشن ابراز می‌داشتند.

وی اضافه کرد: از من درباره هزینه ساخت این انیمیشن می‌پرسیدند که وقتی من می‌گفتم در حدود ۳ تا ۴ میلیون دلار هزینه داشته، خیلی متعجبانه نگاه می‌کردند که چنین فیلمی باید با هزینه‌ای ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار ساخته می‌شد.

عظیمی شب گذشته در گفت‌و‌گو با برنامه سینمایی «هفت» در پاسخ به محمود گبرلو مجری این برنامه که پرسید این مبلغ باید را با دلارقدیم یا جدید محاسبه کنیم، سیاستمدارانه گفت: قیمت دلار برای ما باهم فرق دارند و برای خارجی‌ها که قیمت دلار قبل و بعد ندارد!

بر اساس این گزارش، پیش از این گفته می‌شد انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» یک میلیارد تومان هزینه ساخت آن شده اما اگر اظهارات عظیمی را جدی بگیریم با دلار یک هزار تومانی گذشته چهار میلیارد تومان هزینه دربرداشته ولی با رقم فعلی دلار، مبلغی به دست می‌آید که خارج از تصور و واقعیت است.
عظیمی اظهار امیدواری کرد: این انیمیشن که ویژه بزرگسالان ساخته شده بتواند نظر تمامی مردم و کودکان را جلب کند.

سال تلخ سینما

مازیار می‌ری کارگردان فیلم «حوض نقاشی» گفت: امیدوارم سال ۹۱ هیچ وقت برنگردد چرا که اتفاقاتی در این سال برای سینما افتاد و که کام همه را تلخ کرد.

می‌ری افزود: البته سال ۹۱ برای من سینمای بدی نبود و فیلم خودم را ساختم و از آن راضی‌ام اما برای کل سینما خیلی سال تلخی بود.

به گزارش صراط، می‌ری در برنامه «هفت» بدون اشاره به شخص یا اتفاقی گفت: امیدوارم خدا عقلانیتی به همه ما بدهد که بتوانیم سینما را آن طور که هست ببینیم.

 «حوض نقاشی» فیلم تحسین شده تماشاگران در جشنواره سی و یکم فیلم فجر به داستان عاشق شدن افراد کم توان ذهنی می‌پردازد.

بر اساس این گزارش، می‌ری افزود: اگرچه این فیلم برای مخاطب خاص ساخته شده اما من دوست دارم مخاطب بیشتری از این فیلم دیدن کنند تا مردم واقعیت این افراد جامعه را بهتر ببینند.


نظر مردم مهم‌تر از مسئولان است

تهیه کننده فیلم «رژیم طلایی» گفت: این فیلم تنها فیلم طنز سال جدید خواهد بود چرا که در جشنواره فجر امسال ما هیچ فیلم طنزی ندیدیم و به نظر می‌رسد سال بدون فیلم طنزی را سپری کنیم.

به گزارش صراط، حسین فرح بخش در غیاب کارگردان این فیلم با شرکت در برنامه «هفت» گفت: ما چراغ خاموش پیش رفتیم اما زمان زیادی برای فیلم نامه و ساخت فیلم گذاشتیم و از مهرماه جاری که کار روی فیلم نامه آغاز شده بود از آذرماه فیلم برداری را کلید خورد.

فرح بخش گفت: بر خلاف سینمای ایران، در هالیوود تهیه کننده همه کاره است و کارگردان، بازیگر و مابقی عوامل ابزار کار تهیه کننده هستند که البته کارگران اهمیت‌اش از همه بیشتر است.

وی افزود: تهیه کننده باید در صحنه‌های فیلم برداری حاضر باشد و کارهایی را که دیگران نمی‌توانند حل کند. این به معنای دخالت در امور عوامل نیست ولی تهیه کننده‌های ما خیلی که اشراف داشته باشند به فیلمنامه است اما به کارهای دیگر اشرافی ندارند.

وی اضافه کرد: من در کار‌هایم در تمامی صحنه‌های فیلم برداری در کنار بازیگران و عوامل حاضر هستم و لحظه‌ای از گروه دور نیستم.

فرح بخش در پاسخ به ادعای دخالت‌های او در کار کارگردانان گفت: تنها کارگردان تاریخ سینما هستم که با یک کارگردان ۸ فیلم ساختم و با امین حیایی ۱۲ فیلم کار کردم. اگر من دخالت می‌کردم که این‌ها با من کار نمی‌کردند. چون کار حرفه‌ای را بلد هستم با من کار می‌کنند.

این تهیه کننده با اشاره به شکست سنگینی که از دیده نشدن این فیلم توسط مردم می‌بیند گفت: مردم مهم‌تر از مسئولان هستند اگرچه شاید مسئولان بدشان بیاید اما می‌گویم که مردم مهم‌تر از مسئولان هستند و از نظر من، مسئولان پس از مردم قرار دارند.

فرح بخش درباره موضوع فیلم «رژیم طلایی»، با عنوان کردن مهریه‌های سنگین، تمامی داستان را لو داد (!) و در پایان گفت: این فیلم می‌خواهد بگوید که مهریه سنگین زندگی را نمی‌سازد.


حیایی: «قلاده‌های طلا» واقعیت بود

امین حیایی گفت: خیلی از کسانی که درباره «قلاده‌های طلا» با من حرف می‌زدند یا نظر می‌دادند این فیلم را ندیده بودند. این فیلم موقعیتی رئال داشت و واقعی بود.

به گزارش صراط، بازیگر مشهور سینما در برنامه هفت گفت: فیلم «قلاده‌های طلا» به مانند هالیوود که برای سازمان سیا یا اف بی‌آی فیلم می‌سازند، به سفارش سازمان‌های امنیتی و وزارت اطلاعات ساخته نشده است که چنین واکنش‌هایی داشته است و کاملا مستقل ساخته شده و به بیان یک واقعیت امنیتی می‌پردازد.

وی تصریح کرد: حقیقت این است که من متعلق به مردم هستم و از ابتدا با دوستان سازنده طی کردم که اگر بخواهند به این فیلم جهت بدهند و از حقیقت خارج شود، من نیستم.

حیایی گفت: تمام تلاشم این است که در فیلم‌هایی با فیلمنامه خوب و جذاب کار کنم و فقط به دنبال پول نباشم که مخاطب تصور کند که تنها برای پول این کار را پذیرفته‌ام.

وی با اشاره به تهیه کننده‌های غیرحرفه‌ای در سینما گفت: بعضی از تهیه کننده‌ها پارتی بازی می‌کنند و دوستان خود را وارد کار می‌کنند که به فیلم آسیب می‌زند که کاری غیرحرفه‌ای است و در حقیقت به کار خود لطمه می‌زنند.


منتقدان صدای مردم را نمی‌شنوند

مسعود ده نمکی گفت: همه روحانیانی که اکبر عبدی را در فیلم رسوایی دید گفت انگار ایشان ۱۰۰ سال روحانی بودند.

به گزارش صراط، کارگردان «رسوایی» که در آخرین برنامه هفت در سال جاری شرکت کرده بود، گفت: نمی‌توان به مردم مخاطب عام گفت چرا که مردم کاملا تحلیل‌های درستی ارائه می‌دهند ولی صدای این مردم به گوش منتقدان نمی‌رسد.

وی افزود: این فیلم را در جمع ۳۰۰ ائمه جمعه پخش کردیم که ۹۰ درصد آن‌ها از فیلم راضی بودند که منتقدان بیشتر از این موضوع گله‌مند بودند که چرا این روحانی خود را از مظان اتهام دور نکرد.

اکبر عبدی بازیگر این فیلم به صورت تلفنی در این برنامه حاضر شد گفت: در تعریف این فیلم همین بس که بازیگری را پس از ۳۴ سال کار طنز به فیلم جدی کشاند.

عبدی با انتقاد از منتقدان این فیلم گفت: چرا با این فیلم دشمنی می‌شود و گفته می‌شود که فیلم فارسی ساخته است. فیلم فارسی که می‌گویند یعنی چه. وی خطاب به منتقدان تصریح کرد: ۹۰ درصد از روی عقده با این فیلم برخورد می‌کنند. اگر خودتان می‌توانید بروید فیلم بسازید و روی ده نمکی را کم کنید!


 «قاعده تصادف» آخر آمد!

 «قاعده تصادف» آخرین فیلمی بود که در ساعتی نزدیک به دو نیمه شب برنامه آخرین هفت به معرفی آن پرداخت.

بهنام بهزادی کارگردان به همراه اشکان خطیبی بازیگر این فیلم در برنامه حضور یافته و جوانان را به دیدن این فیلم درام اجتماعی دعوت کردند اما بهزادی گفت که به دلیل دیر رسیدن کپی‌های فیلم دو هفته دیر‌تر نسبت به بقیه فیلم‌ها توانستیم قرارداد اکران ببندیم.

بهزادی گفت: قاعده تصادف به بازنمایی ارتباط فرزندان و والدینشان می‌پردازد. بدون اینکه درباره هر کدام قضاوت کند. در این فیلم هر دو نسل تحلیل می‌شوند مسئله فیلم، مسئله هر دو نسل والدین و جوانانشان است.

کارگردان «قاعده تصادف» با امیدواری گفت: با توجه به اینکه این فیلم یک اثر مستقل است و مورد توجه قرار گرفتن فیلم در جشنواره باعث شد به بازگشت سرمایه در اکران نوروز فکر کنیم.
نظرات بینندگان
حق بین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۷ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۱
۱
۱
این همه رو نوشتی صراط ولی در مورد دروغ مجری در مورد نظرسنجیه هفته قبلش ننوشتی. عیبی نداره این نیز بگذرد آخر چه طور میشه به این صداسیما و صراطش که شما باشی اعتماد کرد