۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۶

تورم با کنترل نقدینگی مهار می‌شود

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: مسئولان و دولتمردان با اعمال سیاست کنترل نقدینگی، جلوی تورم را بگیرند.
کد خبر : ۱۰۱۳۷۶
 

 به گزارش صراط، حجت الاسلام و المسلمین ناصر جهانیان با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت:  امسال به جهت تشدید تحریم ها و نیز رشد چند برابری نرخ ارز، شاهد محدودیت ها و فشارهای زیادی به بخش قابل توجهی از مردم بر اثر تورم و گرانی هستیم.

وی افزود: البته باید توجه داشت گرانی های مقطعی همچون عید نوروز تا حدودی هم حالت طبیعی دارد، کما این که به عنوان مثال هر ساله در روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان شاهد گرانی نسبی برخی اقلام اساسی و مورد نیاز مردم هستیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر این که دولت باید با برنامه ریزی و سیاستگذاری درست، مانع از فشار بیش از پیش مشکلات اقتصادی و معیشتی به توده های مردم شود، گفت: دولتمردان باید از همه امکانات و مکانیزم هایی که در اختیار دارند، استفاده کنند تا کالاها با قیمت مناسب تری در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که با توجه به محدودیت هایی که دولت با آن به ویژه در شرایط کنونی روبروست، خود مردم نیز باید با مدیریت مناسب بر سبد مصرفی خود و البته مدیریت بر میزان تقاضای خانوار، تا حدی به کنترل اوضاع کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین جهانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود تورم ساختاری در اقتصاد کشور ما اظهار داشت: از منظر اقتصاددانان ، اساسا تورم ناشی از تقاضا با کاهش تقاضا از سوی مردم و نیز کاهش نرخ نقدینگی، کنترل می شود، ضمن آن که دولت باید نسبت به مدیریت و ساماندهی هزینه های خود حساسیت بیشتری داشته باشد تا شاهد نتایج خوبی در مهار تورم و بهبود اوضاع معیشتی مردم باشیم.

این اقتصاددان حوزوی با بیان این که در تشدید اوضاع تورم و گرانی نمی توان از سوء مدیریت ها چشم پوشی کرد، گفت: باید ساختار اقتصادی طوری باشد که در سایه نظم و انضباط مالی و برنامه ای، تولید در کشور رونق بگیرد و بدین سان با گرانی ها و به ویژه معضل جدی بیکاری به مقابله برخاسته شود.

وی ابراز داشت: حقیقتا همان طور که مقام معظم رهبری نیز مطالبه کردند، اگر سیاست های اصل 44 به خوبی در کشور اجرا می شد، مشکلات به این حد و اندازه وجود نداشت و جای تاسف است که نام گذاری سال ها نیز از سوی رهبر معظم انقلاب بیشتر در حد شعار ماند و به صورت مطلوب، عملیاتی نشد.

وی افزود: این که گفته می شود در شرایط کنونی ، اعتماد سرمایه گذاران و تولیدکنندگان کم شده، ناشی از همین سو مدیریت هاست.

حجت الاسلام و المسلمین جهانیان در خاتمه تاکید کرد: مسئولان می بایست نقدینگی فعلی را کنترل کرده و به تقاضاهای مردم دامن نزنند؛ از سویی با فعالیت های تبلیغاتی قبل از دوران انتخابات کاری نکنند که اوضاع اقتصادی ملتهب تر شود.

آخرین اخبار و تصاویر اقتصادی را در سرویس اقتصاد صراط بخوانید.