۰۳ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱
به بهانه سالروز تولد "جمشيد هاشم پور"؛

قهرمان سرتراشيده سينماي ايران+عکس

"جمشيد هاشم پور"، بازيگر سينماي ايران كه سر تراشيده توانست تماشاگران بسياري را به سينما بكشاند.
کد خبر : ۱۰۱۷۷۷
به گزارش صراط،"جمشيد هاشم پور"، در سومين روز بهار از پدر و مادري اردبيلي در تهران به دنيا آمد تحصيلات خود را تا ديپلم رياضي ادامه داد و بازي او در نقش زينال بندري در فيلم "تاراج" ساخته ايرج قادري بود كه سر تراشيده او براي مردم مطرح شد تا جايي كه تيپ قهرمان سرتراشيده تا سال ها مخاطبان بسياري را روانه سينماها مي كرد.



از جمله فيلم هاي شاخصي كه او در اين مدت فعاليت هنري ايفا كرد مي توان به "فرمان"، "عقاب ها"، "عشق و مرگ"، "پرده آخر"، "مادر"، "طعمه"، "افعي"، "ياران"، "آخرين خون"، "نيش"، "پرواز از اردوگاه"، "آخرين بندر"، "ضربه طوفان"، "ياغي"، "رنجر"، "زخمي"، "مجازات"، "گروگان"، "عقرب"، "آواز قو"، "گشت ارشاد" و "مسافر ري" اشاره كرد.
"جمشيد هاشم پور"، از معدود هنرپيشگان موفق سينماي ايران است كه فعاليت تئاتري نداشت و بنا به گفته خودش سينما را از سينما شروع كرده و تنها فعاليت تئاتري وي صحنه هايي از فيلم "تماس شيطاني" بود كه صحنه هاي تئاتر را با راهنمايي مجيد مظفري اجرا كرد.
وي پس از دريافت ديپلم افتخار از هفدهمين جشنواره فيلم فجر براي بازي در فيلم "هيوا" به كارگرداني "رسول ملاقلي پور" گزيده كار شد و سعي كرد در فيلم هاي خوب و متفاوت بازي كند.


بازي بسيار خوب او در فيلم هاي "آواز قو" به كارگرداني شهرام اسدي، "سفر به فردا" به كارگرداني محمد حسين لطيفي، "قارچ سمي"، "واكنش پنجم" نشان از رويكرد سخت گيرانه هاشم پور دارد او در اين سال ها يك بازي تحسين برانگيز در فيلم "مسافر ري" از خود به نمايش گذاشت.
اين بازيگر توانا در سال 82 دو فيلم "واكنش پنجم" و "سفر به فردا" را به روي پرده داشت بازي خوب او در فيلم "سفر به فردا" كه نامزدي جشنواره بيستم فيلم فجر را برايش به ارمغان آورد به دليل اكران نامناسب و نوع فيلم آنچنان كه بايد ديده نشد همچنين نقش كوتاه او در فيلم "كيفر" بسيار گيرا و تأثيرگذار بود به گونه اي كه براي تيزر تبليغاتي عكس اين بازيگر بر پرده‌هاي تبليغات بود و در سال 86 از پس نقش سنگيني در فيلم "استشهادي براي خدا" به خوبي برآمد و نامزد دريافت سيمرغ بلورين از جشنواره فجر شد.
بعد از بازي هاي درخشان او كه تضمين كننده گيشه‌هاي سينماها در دوراني بود اما با تغيير سياست گذاري هاي فرهنگي و افت مضموني و ساختاري سينماي اكشن، هاشم پور خانه نشين شد و فرصت هاي خوبي را براي اجراي نقش در آثار كيميايي از دست داد.
با گذشت مدتي از اين در حاشيه بودن، نقش محوري حاج صفدر در "واكنش پنجم" و البته درخشش در "هيوا" و "آواز قو" توان ها و پتانسيل هاي نهفته اين بازيگر را براي نقش نامتعارف دو جنسي در فيلم "قاعده بازي" دعوت كرد و صداي نازك هاشم پور درنقش اقدس مرده بسياري را به حيرت فرو برد به واقع هنرنمايي هاي هاشم پور در ساليان اخير باز هم اين مسئله را نشان داد كه رويكرد مثبت نشريات سينمايي و اعطاي عنوان ستاره دهه 70 به وي برخواسته از موج اجتماعي تيپي چون زينال بندري نبوده است، بلكه اخلاق مداري و دوري اين بازيگر، از حاشيه عاملي در توفيق هنري و اجتماعي اش به شمار مي رود.
در سينماي ايران تهمينه ميلاني كه محوريت درام با ترسيم تصويري همدل برانگيز از زن است، كمتر پيش آمده تا بازيگر مردي بتواند حضوري محق در پيشبرد روايت داشته باشد اما نقش آفريني ممتاز جمشيد هاشم پور در "واكنش پنجم" بي شك درخشنده ترين تصوير حضور يك مرد در قاب هنري ميلاني را در اذهان زنده مي كند.
قامت مردانه، ري اكشن هاي حسي درست براي بازتاب اقتدار دروني كاراكتر وافرهاي گويشي و اندامي منطبق بر ماهيت اجتماعي نقش، در اين محوريت بخشيدن بر كاراكتر حاج صفدر نقش مؤثري داشته و سكانس رد و بدل شدن ديالوگ ميان هاشم پور و زارعي در جاده، هنر فني ستاره دهه 60 سينماي اكشن را در تفكر مخاطب جاي مي دهد.
به واقع هاشم پور براي جا انداختن نقش از تمامي دارايي هاي جسمي حسي و تكنيكي از جمله شخصيت مردانه، صداي خشن دار و همگام سازي تغييرات چهره با پيكره هويت نقش براي بازتاب قدرت اجتماعي بهره گرفت تا آن وجه از اقتدار فردي كه باعث ترسيم چهره هاي خشن و بي احساس در نزد مخاطب مي شود، را به تصوير بكشد.