۰۳ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹

امکان‌ صادرات‌ برق‌ در بورس‌ انرژی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از امکان صادرات برق در بورس انرژی؛ در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر : ۱۰۱۷۹۶


به گزارش صراط،ˈعلی صالح آبادیˈ افزود : ایران درحال حاضر علاوه بر نیاز داخل، توانایی صادرات برق را به کشورهای همسایه دارد، به طوری که هم اکنون برق تولیدی نیروگاه های ایران به کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، ترکیه و ... صادر می شود که در آینده نزدیک صادرات این محصول از طریق بورس انرژی انجام خواهد شد. 

سخنگوی سازمان بورس بابیان اینکه بورس انرژی در بخش تامین نیازها، کشف قیمت منصفانه و ایجاد جریانات نقدی مناسب می تواند به اقتصاد ملی کمک کند، اظهار داشت : برخی از کشورها که نفت ندارند، از بورس برق برای توسعه اقتصادی کشورشان یاری می گیرند. این در حالی است که ایران جزء 20 اقتصاد بزرگ جهان است و راه اندازی بورس انرژی می تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند. 
سخنگوی سازمان بورس درخصوص تعیین قیمت برق اظهار داشت: قیمت برق برای مصرف کننده، خانوار، بخش تجاری و اداری در چارچوب قانون هدفمندسازی یارانه ها تعیین می شود و قرار نیست تغییری در قیمت این بخش بوجود آید.
وی ادامه داد: شبکه برق درشرف واگذاری به بخش خصوصی است، بخشی از شرکت های بزرگ نیز به طور مستقیم برق را از نیروگاه ها می گیرند، بنابراین شرکت های دولتی براساس قانون اصل 44 به بخش خصوصی واگذار می شوند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: سقف قیمت در هدفمندسازی یارانه ها مشخص و در قانون بودجه کشور آمده است، بنابراین قیمت برق در بورس انرژی براساس پیک مصرف محاسبه خواهد شد و راه اندازی بورس انرژی به کشف قیمت کمک می کند. 
صالح آبادی همچنین از ورود بزرگترین شرکت پتروشیمی کشور به بورس خبر داد و گفت: سهام هلدینگ خلیج فارس در روزهای آینده در بورس عرضه خواهد شد تا بزرگترین خصوصی سازی اصل 44 محقق شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)