۰۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
هنر در تیر 91

آغاز حاشیه‌سازی‌های لاله

آغاز حاشیه‌های پروژه سینمایی "لاله" و اعتراض‌های شدید به ساخت این فیلم در کنار درگذشت حمید سمندریان کارگردان تئاتر و علی کسمایی پدر دوبله ایران از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که در تیر 91 رخ داد.
کد خبر : ۱۰۱۸۸۲

به گزارش صراط،تیرماه 91 در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر خبرسازی‌های خاص خود را داشت که حاشیه‌ سازی‌های پروژه سینمایی "لاله"، درگذشت استاد حمید سمندریان، درگذشت استاد علی کسمایی، حضور گشت ارشاد در کنسرت‌های موسیقی و... از جمله مهم‌ترین این اتفاقات است.

سینما در نخستین ماه فصل تابستان، ایام پر خبری را گذراند. همین روزها بود که طی حکمی از سوی رئیس سازمان سینمایی محمدرضا عباسیان به عنوان دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منصوب شد.

پروژه حاشیه‌ساز "لاله" نیز در تیرماه بخش عمده‌ای از اخبار را به خود اختصاص داده بود. این پروژه با بودجه بسیار بالایش نعجب و البته اعتراض بسیاری از سینماگران و نمایندگان مجلس را به همراه داشت و چگونگی تصمیم‌گیری برای ساخت این فیلم سوال‌برانگیز بود.

جمال شورجه عضو شورای‌عالی سینما در این باره گفته بود: اسدالله نیک‌نژاد در سفرهایی که رئیس جمهوری به نیویورک داشت با او ملاقات و موافقت ایشان برای ساخت فیلم سینمایی "لاله" را کسب کرد.

در حالی که هزینه‌های اعلام شده اولیه پروژه "لاله" سر و صدای فراوانی به همراه داشت، مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در اظهارنظری گفت: هزینه پنج میلیاردی در مقیاس با استانداردهای تولید در سینمای جهان رقم ناچیزی است و فیلم "لاله" حداقل هفت میلیارد تومان هزینه لازم دارد.

فوتبال در سینما

تیرماه همسر ناصر حجازی از انصراف حسن فتحی از ساخت مستند زندگی این ورزشکار خبر داد و مازیار میری را به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای کارگردانی این فیلم مستند معرفی کرد.

مجموعه "شام ایرانی" نیز حاشیه‌هایی به همراه داشت و توزیع نخستین قسمت از قسمت‌های ویژه بانوان این مجموعه پس از مدتی تعلل با ممیزی‌هایی همراه بود. دیگر محصول شبکه نمایش خانگی نیز در این ماه خالی از حواشی نبود و عدم اهدای جوایز "قهوه تلخ" نیز باعث واکنش‌هایی شد.

لغو نشستی که قرار بود بین سینماگران و پلیس باشد نیز از دیگر اتفاقات مهم سینما در تیرماه است که سعید منتظرالمهدی رئیس اداره سینمایی نیروی انتظامی درباره آن توضیح داده بود: نشست تعاملی پلیس و سینماگران به دلیل اینکه برخی افراد قصد داشتند این نشست شخصی را حقوقی و صنفی کنند لغو شد.

سینمای ایران در عرصه بین المللی نیز تیرماه خبرساز بود و چهل و هفتمین جشنواره کارلو‌وی‌واری، در کشور چک فیلم جنجال‌ساز "یک خانواده محترم" را به نمایندگی از ایران داشت.

تیر ماه برای تئاتر روزهای چندان خوشایندی نداشت. این روزها مصطفی عبدالهی یکی از هنرمندان باسابقه تئاتر در بستر بیماری بود و ماهانه حدود 4 میلیون تومان برای درمان هزینه می‌کرد. با این حال حمایتی از جانب مدیران و مسئولان تئاتر صورت نگرفته بود.

از طرفی در این ماه تئاتر کشور دچار یک ضایعه بزرگ شد و حمید سمندریان استاد بزرگ تئاتر ایران 22 تیرماه در منزل خود چشم از جهان فروبست. این ضایعه دردناک با پیام تسلیت تلفنی پیتر اشتاین کارگردان برجسته تئاتر دنیا با هما روستا همسر سمندریان همراه بود.

مهر در گزارشی که تیر ماه منتشر شد اعلام کرد بیش از یک سال از وعده مدیران تئاتر در خصوص احیای کارگاه دکور و لباس مجموعه تئاتر شهر می‌گذرد اما هنوز این اقدام انجام نشده، گویا کارگاه دکور و لباس تئاتر شهر را باید جزئی از تاریخ گذشته این مجموعه و تئاتر دانست.

تنها خبر خوش تئاتری در تیرماه این بود که مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی در نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره بین‌الملی تهران (مبارک) از اختصاص مکانی ویژه برای اجرای هنرمندان تئاتر عروسکی خبر داد.

رادیو و تلویزیون همچون اکثر ماه‌های سال تیرماه نیز اخبار مهم و حاشیه‌های گوناگونی داشت. سریال "ماتادور" که با همکاری تلویزیون و ناجی هنر تولید می‌شود در زمان پیش تولید دچار تغییراتی در عوامل اصلی خود شد که از آن جمله می‌توان به حذف علیرضا امینی از گروه به عنوان کارگردان اشاره کرد.

تأسیس رادیو تابستانه و آغاز پخش آزمایشی شبکه پویا در این ماه از اخبار خوب حوزه رادیو و تلویزیون بود.

صدا و سیما نیز در تیرماه بدون ضایعه نماند و علی کسمایی پدر دوبله ایران را در سن 97 سالگی از دست داد. موضوعی که اندوه بسیاری از اهالی صدا و دوبله را به همراه داشت.

تلویزیون در نخستین ماه فصل تابستان وعده‌های عملی نشده‌ای نیز داشت که مهر در گزارش‌هایی به آنها اشاره کرد از جمله 24ساعته شدن شبکه آموزش که مدتی از طرح آن می‌گذشت اما همچنان عملی نشده بود.

آغاز پخش سری جدی برنامه سینمایی "هفت" پس از خداحافظی فریدون جیرانی و مدتی تعطیلی آخرین موضوعی است که می‌توان در حوزه رادیو و تلویزیون از آن نام برد. برنامه‌ای که از این ماه با اجرای محمود گبرلو روی آنتن رفت.

با آغاز تابستان فعالیت گشت ارشاد نیز شروع شد و این گشت‌ها در مقابل درب سینماها و تالارهای اجرای موسیقی نیز حاضر شدند.

همین موضوع حاشیه‌هایی در برخی کنسرت‌ها از جمله کنسرت بنیامین بهادری به همراه داشت که در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده بود.

انتشار آلبوم موسیقی "پری سان"به آهنگسازی کاوه سروریان به یاد استاد حسن کسایی و به منظور ادای احترام به ساز و برگزاری از کنسرت دونوازی تار استاد حسین علیزاده و تنبک نوازی پژمان حدادی در تهران با تقدیم به هوشنگ ظریف از دیگر اخبار مهم حوزه موسیقی است.

تیر ماه همچنین شاهد اظهار نظر یک مسئول در حوزه موسیقی بودیم و مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد تصریح کرد که مدیران کل وزارت ارشاد در هر استان باید هرگونه سنگ اندازی برای برگزاری کنسرت در مراکز استان ها را از بین ببرند

منبع: مهر