۰۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲

نوروز از نگاه کاریکاتوریست‌ها

یکی از بخش های جذاب هنر کاریکاتور،کاریکاتورهای نوروزی هستند چون دغدغه و هیجان شب عید را نشان می دهند.
کد خبر : ۱۰۱۹۲۷
به گزارش صراط،بهرام عظیمی از هنرمندان برجسته کاریکاتور کشورمان و از جمله کارگردانان انیمیشن گفت:کاریکاتورهای نوروزی همیشه جذابیت داشته اند،چون نشان دهنده شلوغی و هیجان شب عید و نوروز هستند.

وی گفت:یکی از دلایل مورد توجه بودن کاریکاتورهای نوروز در این است که مردم دغدغه های شب عید خودشان را در قالب کاریکاتور می بینند و این برای مردم جذاب است.

وی درباره طنز بودن کاریکاتورهای نوروزی نیز گفت:کاریکاتورهای نوروز،همیشه نباید طنز باشد؛بعضی ازکاریکاتورهای نوروز به هیچ وجه محتوای طنز ندارند و ناراحت کننده وغم انگیز هستند.

وی درباره کاریکاتور غم انگیز که با موضوع نوروز کشیده است،نیز گفت:یکی از کاریکاتورهایی که با موضوع نوروز کشیده ام ،بسیار غم انگیز و ناراحت کننده است؛چراکه خانواده ای را نشان می دهند که درسال تحویل کنار مزار پدرشان نشسته اند و سال را نو می کنند.

                          

علی درخشی،یکی دیگر از کاریکاتوریست های کشورمان نیز در همین زمینه گفت:به کاریکاتوری که موضوع آن نوروز باشد کاریکاتور نوروزی می گویند.

وی تصریح کرد:در این نوع کاریکاتور ،کاریکاتوریست تلاش می کنند اتفاقات موجود در جامعه را که در شب عید صورت می گیرد را در قالب طنز ا رایه دهد.

وی گفت:از جمله اتفاقات رایج در شب عید و زمان نزدیک شدن به سال جدید با آن روبرو می شویم بحث نرخ اجناس است که البته در مورد برخی اقلام مانند میوه و آجیل محسوس است.

این کاریکاتوریست برجسته کشورمان گفت:کاریکاتوریست درشب های سال نو و در حقیقت در روزهای پایانی سال،این موضوع یعنی گرانی اقلام و اجناس را دستمایه طنز قرار می دهند و البته در قالب کاریکاتور به آن انتقاد می کنند.

درخشی گفت:درهر موضوع واتفاقی وظیفه کاریکاتوریست انتقاد است،در حقیقت انتقاد جز اصلی و جدا نشدنی کاریکاتور است که در روزهای آخر سال این انتقادات نسبت به گرانی های شب عید بسیار بیشتر می شود و در قالب کاریکاتور بیان می شود.

                            

جمال رحمتی یکی دیگر از کاریکاتوریست های کشورمان که کاریکاتورهای زیادی با موضوع کاریکاتور نوروزی خلق کرده است نیز در همین زمینه گفت:کاریکاتورهای نوروز برای آنکه به لحاظ موضوع خاص هستند بیشتر مورد توجه مردم قرار می گیرند.

وی گفت:کاریکاتوریس تها در کاریکاتورهای نوروز بسیاری از مسائلي مانند گرانی میوه،آجیل، لباس، ماهی، سبزه شب عید، و مباحث دیگر مانند بازدیدهای عید را دستخوش طنز قرار می دهند.

وی اظهار داشت:این موضوعات به جهت آنکه نشان دهنده دغدغه های شب عید مردم و هیجان عجله های روزهای پایان سال است.برای مردم جذاب است چون با دیدن هر یک از کاریکاتورهای شاید به یاد خودشان می ا فتند.

وی تصریح کرد نوع پرداخت و بزرگ نمایی که کاریکاتوریستها به موضوعات بحث عید نوروز دارند،جذابیت کاریکاتورهای نوروز را شفاف می کند.

وی در ادامه اظهار داشت:در کاریکاتورهایی که با موضوع نوروز تا کنون خلق کرده ام،بیشتر خریدهای شب عید و دید و بازدیدها را دستمایه طنز قرار داده ام ؛چون تصور می کنم که مردم با این نوع موضوعات ارتباط بیشتری برقرار می کنند.

وی گفت:کاریکاتورهای نوروز بخش جذاب و دیدنی هنر کاریکاتور است.

منبع: مشرق