۰۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
اذعان "هافينگتن پست":

امريکاازفرصت تعامل باايران استفاده کند

"ريچارد جواد حيدريان" در مقاله تحليلي جديد با اشاره پيام نوروزي "باراك اوباما" رييس جمهور آمريكا ضمن اذعان به فرافكني اوباما در مورد تحريم هاي ضد ايراني وضع شده معتقد است كه وي بايستي از فرصت پيش آمده براي جلب اعتماد ايرانيان استفاده نمايد.
کد خبر : ۱۰۱۹۵۶
به گزارش صراط، به نقل از  هافينگتن پست ؛ نويسنده مقاله با اذعان به "رياكاري" اوباما در پيام نوروزي اش مي نويسد " اوباما سعي داشت تا با استفاده از واژگان پر زرق و برق از مسئله تحريم هاي ضد ايراني طفره رود. وي بخوبي مي داند كه ميليون شهروند ايراني دولت آمريكا را در مورد تحريم هاي وضع شده ضد ايراني مقصر مي دانند و مقامات آمريكايي را بدين خاطر سرزنش مي كنند." 

نويسنده در ادامه با اشاره به موفقيت نمايندگان هسته اي كشورمان در مذاكرات هسته اي آلماتي با قدرتهاي جهاني مي افزايد "به نظر مي رسد كه پس از موفقيت نمايندگان هسته اي جمهوري اسلامي ايران اوباما پيام نوروزي خود را با اين لحن ارسال نموده است. "سعيد جليلي" مذاكره كننده ارشد ايران به همراه ساير نمايندگان هسته اي کشورمان موفق شدند تا قدرتهاي جهاني را وادار سازند تا حق غني سازي اورانيوم از سوي ايران را برسميت شناسند." 

نويسنده با اشاره به روزگويي هاي دولت آمريكا و تحريم هاي ضد ايراني دولت اوباما مي افزايد "اوباما در پيام خود به تحريم هاي ضد ايراني و آثار آن بر مردم ايران اشاره كرد با اين حال وي در اين باره به فراكني دست زد. ماهيت كلام اوباما نشان مي دهد كه او هنوز هم در اين پندار واهي است كه تحريم ها تغييري در اراده ملت ايران در مورد برنامه هسته اي آن كشور ايجاد مي كند."

نويسنده با اذعان به عدم تضمين قدرتهاي جهاني به كشورمان مبني بر ارائه پيشنهادات موثر مي نويسد "مذاكرات آلماتي چشم انداز خوش بينانه اي در مقابل همگان قرار داد. در اين دور از مذاكرات قدرتهاي جهاني در مورد كاهش تحريم ها به نمايندگان ايران پيشنهاداتي را ارائه نمودند با اين حال در اين ميان تضميني وجود ندارد كه آنان به وعده هاي خود عمل كنند و تحريم هاي ضد ايراني بيشتري را اعمال نكنند. پيشنهادات گروه 1+5 به ايران هنوز مبهم است. در اين ميان قدرتهاي جهاني عضو گروه 1+5 ضمن طرح بهانه "برداشتن گام هاي بيشتر" از سوي ايران هيچ گونه تضمين جدي ارائه نكرده اند. آنان صرفا از كاهش تحريم ها صحبت كرده اند و در مورد لغو تحريم ها سخني به ميان نياورده اند." 

نويسنده با اذعان به مضر بودن "تحريم" هاي ضد ايراني وضع شده معتقد است كه اين تحريم ها نقش اصلي كارشكنانه در پيش برد مذاكرات هسته اي ايران و قدرتهاي جهاني را ايفا مي كنند و در اين باره مي افزايد "قدرتهاي غربي هنوز هم از "تاكتيك اعمال فشار" در مقابل ايران استفاده مي كنند. تاكتيكي مسموم كه تركيبي از ارائه مشوق و در عين حال تهديد طرف مقابل است. 
مسلم است كه در چنين شرايطي ايرانيان از وضعيت رضايت نداشته باشند. تحريم هاي غرب يك تهديد محسوب مي شود."

 نويسنده در ادامه به اوباما هشدار مي دهد كه مي بايستي اقدامي عملي و كارآمد انجام دهد و در اين باره مي افزايد "تحريم ها ناكارآمد بوده اند و ايران به پيشرفت هسته اي خود ادامه داده است از سوي ديگر نيز رژيم صهيونيستي مدعي است كه مذاكرات بي نتيجه بوده است." نويسنده در ادامه خطاب به اوباما مي گويد "رييس جمهور آمريكا هم اكنون فرصت مناسبي براي تعامل با ايرانيان را بدست آورده است. وي مي بايستي خواسته هاي ايراني ها را بشنود. وي مي بايستي از گذشته درس گيرد و موضعي انعطاف پذير اتخاذ نمايد."