۰۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
مرور اتفاقات سال 91 ورزش

درخشش شاگردان مردماندگاردرسال91

پنجمین ماه سال 91 با درخشش کاروان المپیک ایران در سی امین دوره رقابت های المپیک در لندن همراه بود. قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی با کسب سه مدال طلا، کسب اولین مدال ایران در رشته دوومیدانی در المپیک، درخشش وزنه برداران فوق سنگین ایران و ... باعث شد که بهترین نتیجه تاریخ حضور کاروان ایران در المپیک رقم بخورد.
کد خبر : ۱۰۱۹۷۶
به گزارش صراط، در مرداد سال گذشته ورزش ایران تحت تاثیر درخشش کاروان در المپیک 2012 لندن قرار گرفت به طوریکه کاروان ایران با قرار گرفتن در رتبه هفدهم این رقابت ها بهترین نتیجه تاریخ حضور خود در ادوار مختلف المپیک را بدست آورد. در این میان محمد بنا و شاگردانش نتایج ماندگاری را رقم زدند. البته در این ماه شاهد اتفاقات دیگری نیز در ورزش ایران بودیم که درسایه درخشش کاروان المپیک ایران به چشم نیامد.  مهمترین رویدادهای مرداد ماه سال 91 عبارتند از:

ششم مرداد ماه:
* در نخستین روز رقابت ورزشکاران ایران در رقابت های المپیک لندن، دور مقدماتی مسابقات تیراندازی با کمان المپیک در بخش زنان در ورزشگاه "لردز کریکت" برگزار شد که طی آن زهرا دهقان در مجوع پرتاب 72 تیر، موفق شد با امتیاز 614  در بین 64 شرکت کننده در جایگاه پنجاه و پنجم قرار بگیرد.

هفتم مرداد ماه:
* مراسم افتتاحیه سی‌امین دوره بازی‌های المپیک تابستانی از ساعت 20:12 در ورزشگاه اصلی المپیک پارک لندن آغاز و از ساعت 21 با به صدا درآمدن زنگ ناقوس، المپیک رسما افتتاح شد.

* نوشاد عالمیان با پیروزی برابر حریفی از استرالیا به مرحله بعدی رقابت‌های تنیس روی میز سی‌امین دوره بازی‌های المپیک 2012 راه پیدا کرد تا نخستین پیروزی تاریخ تنیس روی میز ایران در المپیک رقم بخورد.

* مسابقات دوچرخه سواری بخش استقامت جاده بازی‌های المپیک در حالی با قهرمانی رکابزن قزاقستانی به پایان رسید که مهدی سهرابی تنها رکابزن ایرانی بود که از خط پایان عبور کرد. امیر زرگری دیگر رکابزن کشورمان در این بازی‌ها، پس از طی 90 کیلومتر به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه پا از جریان رقابت‌ها خارج و راهی بیمارستان شد. ضمن اینکه علیرضا حقی هم در کیلومتر 168 از ادامه رقابت باز ماند.

* محسن شادی در گروه اول مرحله مقدماتی رقابت‌های روئینگ با ثبت زمان 7 دقیقه و 27 ثانیه و 42 صدم ثانیه به مقام ششمی دست یافت و شانس حضور مستقیم در مرحله یک چهارم نهایی را از دست داد تا در گروه دوم جدول بازندگان بازی‌های المپیک 2012 لندن به مصاف حریفان برود.

* سولماز عباسی، نماینده روئینگ ایران در بازی‌های المپیک المپیک 2012 لندن، در گروه یک این رقابت‎ها با ثبت زمان 8 دقیقه و 17 ثانیه و 46 صدم ثانیه در جایگاه ششم قرار گرفت.

* در بخش مسابقات تیراندازی ماده تپانچه بادی 10 متر مردان بازی‌های المپیک 2012، ابراهیم برخورداری با کسب 569 امتیاز در جایگاه سی و سوم جدول 44 نفره قرار گرفت و از صعود به مرحله نهایی بازماند.

* الهه احمدی در مسابقات تیراندازی تفنگ 10 متر بازی‌های المپیک 2012 لندن پس از حضور در فینال به مقام ششم دست یافت. در همین ماده مه‌لقا جام بزرگ دیگر نماینده کشورمان با  کسب 391 امتیاز در جایگاه چهل و سوم قرار گرفت و از صعود به فینال بازماند.

* ندا شهسواری تنها پینگ‎پنگ‎باز زن ایران در بازی‎های المپیک لندن نتیجه نخستین دیدار خود را به حریفی از نیجریه واگذار کرد و از دور رقابت‎ها کنار رفت.

هشتم مرداد ماه:
* نوشاد عالمیان با شکست دادن بازیکن هنگ‎کنگی که عنوان سی و یکم جهان را در اختیار دارد به مرحله یک شانزدهم نهایی مسابقات تنیس روی میز بازی‏های المپیک صعود کرد.

* مجتبی عابدینی تنها نماینده شمشیربازی ایران در رقابت های المپیک لندن نخستین دیدار خود در مسابقات شمشیربازی اسلحه سابر بازی‌های المپیک را به نماینده رومانی واگذار کرد و از دور رقابت‏ها کنار رفت.

* سولماز عباسی، روئینگ سوار کشورمان در گروه دوم جدول رپه شارژ (بازندگان) به مصاف حریفانی از میانمار، السالوادور و تونس رفت و در پایان موفق شد با قرار گرفتن در جایگاه دوم این گروه راهی مرحله یک چهارم نهایی شود.

نهم مرداد ماه:
* نوشاد عالمیان در مرحله یک شانزدهم نهایی مسابقات تنیس روی میز بازی‏های المپیک 2012 لندن مقابل "تیمو بول" اسطوره آلمانی شکست خورد و از دور رقابت‏ها کنار رفت.

* تیم منتخب سبک "هایاشی ها شیتوریو" کاراته ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در سنگاپور با کسب هشت مدال طلا، هفت نقره و 14 برنز به مقام سومی دست یافت.

دهم مرداد ماه:
* امین قاسمی‌پور نخستین نماینده بوکس ایران با شکست برابر حریفی از ونزوئلا از دور رقابت‌ها کنار رفت.

* احسان روزبهانی دومین نماینده بوکس ایران در سی امین دوره بازیهای المپیک با پیروزی برابر حریفی از کلمبیا گام اول را محکم برداشت.

* مهدی طلوتی سومین نماینده بوکس ایران در سی‌امین دوره بازی‌های المپیک برابر حریفی از اسپانیا به پیروزی رسید.

* سولماز عباسی در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات قایقرانی بازی‌های المپیک 2012 لندن با رکورد 8 دقیقه و 27 ثانیه و 28 صدم ثانیه در جایگاه ششم گروه اول قرار گرفت.

* محسن شادی در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات رویینگ بازیهای المپیک 2012 لندن با رکورد 7 دقیقه و 32 ثانیه و 72 صدم ثانیه در جایگاه ششم گروه چهارم قرار گرفت.

* زهرا دهقان، نماینده تیراندازی با کمان کشورمان در مرحله حذفی این رقابت‌ها به مصاف حریفی از مکزیک رفت که در پایان با نتیجه 6 بر 2 بازی را واگذار و از گرودنه رقابت‌ها حذف شد.

یازدهم مردادماه:
* علیرضا حقی نماینده دوچرخه‌سواری ایران در بازی‌های المپیک 2012 لندن در ماده تایم تریل انفرادی با ثبت زمان 57 دقیقه و 41 ثانیه و 44 صدم ثانیه در جایگاه سی و ششم قرار گرفت.

دوازدهم مردادماه:
* علی مظاهری چهارمین نماینده بوکس ایران در سی‌امین دوره بازیهای المپیک در شرایطی برابر حریفی از کوبا با رای ناعادلانه داوران بازنده شد که حاضر به حضور در کنار داوران برای بالا بردن دست حریف کوبایی نشد و با اعتراض رینگ را ترک کرد.

سیزدهم مردادماه:
* سهراب مرادی وزنه بردار دسته 85 کیلوگرم تیم ملی کشورمان و شانس مسلم دستیابی به مدال این وزن در مسابقات وزنه برداری المپیک 2012 لندن سه بار در مهار وزنه 166 کیلوگرمی در حرکت یک ضرب ناکام ماند و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

* کاوه موسوی نماینده ایران در رقابت‌های پرتاب چکش بازی‌های المپیک 2012 لندن از حضور در فینال این مسابقات بازماند.

* امین نیک فر نماینده مرد پرتاب وزنه ایران در مسابقات دوومیدانی بازی‌های المپیک 2012 لندن از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

* محسن شادی روئینگ سوار ملی پوش ایران در بازی‌های المپیک 2012 لندن به مقام بیست و دوم این رقابت‌ها دست یافت.

* ابراهیم رحیمیان نماینده پیاده روی ایران در بازی های المپیک 2012 لندن به خط پایان نرسید و از دور رقابتها کنار رفت.

* مهدی طلوتی بوکسور وزن 64 کیلوگرم ایران در مرحله یک هشتم نهایی مسابقات بوکس بازی‌های المپیک 2012 لندن با شکست مقابل حریف قزاقستانی از گردونه این رقابت‌ها کنار رفت.

* سجاد هاشمی آهنگری دونده 400 متر ایران در بازی‌های المپیک 2012 لندن با زمان 47 ثانیه و 75 صدم ثانیه در جایگاه ششم گروه خود قرار گرفت و از صعود به مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها باز ماند.

* مه لقا جام بزرگ و الهه احمدی با قرار گرفتن در رده‏های چهاردهم و چهل و سوم از صعود به مرحله نهایی مسابقات تیراندازی تفنگ سه وضعیت 50 متر بازماندند.

* سولماز عباسی تنها قایقران زن ایران در بازی‏های المپیک 2012 با کسب عنوان بیست و چهارمی به کار خود در رقابت‌های روئینگ تک نفره سنگین وزن زنان در این بازی‎ها پایان داد.

* کیانوش رستمی در دسته 85 کیلوگرم رقابت های وزنه بردار سی امین دوره بازیهای المپیک که در حرکت یکضرب با 171 کیلوگرم به عنوان پنجمی رسیده بود، در حرکت دو ضرب با مهار وزنه 209 کیلوگرمی و در مجموع 380 کیلوگرم به مدال برنز المپیک دست پیدا کرد.

پانزدهم مردادماه:

* حمید سوریان فرنگی‌کار عنوان‌دار کشورمان در تاریخی‌ترین شب کشتی فرنگی ایران، مدال طلای وزن 55 کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی بازی‌های المپیک 2012 لندن را بر گردن انداخت و افتخارات خود را کامل کرد. مدال سوریان اولین طلای کاروان ایران در رقابت های المپیک لندن بود.

شانزدهم مردادماه:
* امید نوروزی با پیروزی در دیدار فینال وزن 60 کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی بازی‌های المپیک 2012 لندن به عنوان قهرمانی دست یافت تا شاگردان محمد بنا دومین مدال طلا را به کاروان ورزشی کشورمان در المپیک سی‌ام هدیه کنند.

* نواب نصیر شلال وزنه بردار دسته 105 کیلوگرم ایران به مدال نقره بازی‌های المپیک 2012 لندن دست پیدا کرد.

* سجاد مرادی با کسب عنوان دوم گروه خود در رقابت‏های دوی 800 متر بازی‌های المپیک 2012 لندن به مرحله نیمه نهایی این مسابقات راه یافت.

* لیلا رجبی در رقابت‏های پرتاب وزنه بانوان نتوانست رکورد لازم برای صعود را کسب کند.

* احمدرضا طالبیان در رقابت های کایاک 1000 متر المپیک لندن از حضور در مرحله نیمه نهایی این رقابت باز ماند و حذف شد.

هفدهم مردادماه:
* بهداد سلیمی، وزنه بردار دسته فوق سنگین کشورمان در بازی‌های المپیک 2012 لندن به عنوان قوی‌ترین مرد جهان مدال طلای المپیک را از آن خود کرد و سجاد انوشیروانی نیز در همین دسته مدال نقره را بر گردن آویخت.

* قاسم رضایی با کسب پیروزی در فینال وزن 96 کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی بازی‌های المپیک 2012 لندن مدال طلای این وزن را بر گردن آویخت.

* سعید عبدولی فرنگی کار وزن 66 کیلوگرم کشورمان که با نفوذ مافیای داوری فیلا برابر حریف فرانسوی خود بازنده اعلام شده بود با عدم راهیابی این کشتی گیر به فینال، در عین شایستگی از گردونه رقابت‌های المپیک 2012 لندن حذف شد.

* روح الله عسگری تنها نماینده ایران در رقابت‏های دوومیدانی 110 متر با مانع با قرار گرفتن در رده هفتم گروه خود از صعود به مرحله نیمه نهایی بازماند.

* آرزو حکیمی تنها نماینده ایران در رقابت‌های کایاک یک نفره 500 متر بانوان در بازیهای المپیک 2012 لندن از حضور در مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها بازماند.

هجدهم مردادماه:
* احسان حدادی، قهرمان پرتاب دیسک ایران و آسیا در بازی‌های المپیک 2012 لندن به مدال نقره دست پیدا کرد.

* در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک 2012 لندن که روزهای 15 تا 17 مردادماه در سالن اکسل شهر لندن برگزار شد، تیم ایران با کسب سه مدال طلا با اقتدار قهرمان شد و روس‌ها هم با دو مدال طلا، یک نقره و دو برنز دوم شدند.

نوزدهم مردادماه:
* احسان روزبهانی آخرین نماینده بوکس ایران در سی‌امین دوره بازی‌های المپیک در شرایطی بامداد برابر حریفی از قزاقستان روی رینگ رفت که با شکست برابر این حریف قزاق شانس رسیدن به مدال برنز المپیک را از دست داد تا پرونده بوکس ایران در این دوره از بازی‌ها بسته شود.

بیستم مردادماه:
* محمد باقری معتمد نخستین عضو تیم ملی تکواندو ایران که با پیروزی در مرحله نیمه نهایی کسب نهمین مدال کاروان ورزش کشورمان در سی امین دوره بازیهای المپیک را قطعی کرده بود،در دیدار فینال برابر حریفی از ترکیه بازنده شد و به نشان نقره بسنده کرد.

* صادق گودرزی نخستین فینالیست کشتی آزاد ایران در سی‌امین دوره بازی‌های المپیک در شرایطی که سه مبارزه خود برای رسیدن به فینال را با اقتدار پشت سرگذاشته بود، در مبارزه برای کسب مدال طلا نتوانست موفقیت‌هایش را ادامه دهد و با شکست برابر حریف آمریکایی به مدال نقره رسید.

* حسن رحیمی، آزادکار وزن 55 کیلوگرم تیم کشتی ایران با شکست زودهنگام و ناباورانه برابر "آمیت کومار" هندی باعث بهت و حیرت همگان شد و از گردونه رقابت های کشتی المپیک لندن حذف شد.

* یوسف کرمی سرگروه تیم ملی تکواندوی کشورمان پیکارهای خود در مسابقات تکواندوی المپیک 2012 لندن را با شکست مقابل نماینده اسپانیا آغاز کرد تا با فینالیست نشدن حریف اسپانیایی وی از گردونه رقابت ها حذف شود.

* سوسن حاجی پور تنها بانوی تکواندوکار کشورمان در بازی‌های المپیک 2012 لندن در اولین دیدار خود مقابل نماینده استرالیا بازنده از میدان خارج شد تا با فینالیست نشدن حریف استرالیایی وی از گردونه رقابت ها کنار برود.

بیست و یکم مرداد ماه:
* کمیل قاسمی آزادکار سنگین وزن کشورمان با غلبه بر حریف آمریکایی در دیدار رده بندی وزن 120 کیلوگرم مسابقات کشتی آزاد المپیک 2012 لندن موفق شد مدال برنز این رقابت‌ها را بر گردن آویزد.

* احسان لشگری آزادکار وزن 84 کیلوگرم کشورمان موفق شد با کسب پیروزی در دیدار رده بندی بازی‌های المپیک 2012 لندن مقابل حریفی از ترکیه مدال برنز این پیکارها را از آن خود کرده و یازدهمین مدال را به کاروان ورزش ایران در سی‌امین دوره بازی‌های المپیک هدیه کند.

* مسعود اسماعیل‌پور با شکست مقابل حریف هندی از راهیابی به دیدار رده بندی وزن 60 کیلوگرم مسابقات کشتی آزاد المپیک 2012 لندن بازماند و از دور مسابقات کنار رفت.

بیست و دوم مردادماه:
* مهدی تقوی ملی پوش وزن 66 کیلوگرم کشورمان در نخستین دیدار خود در رقابت‌های کشتی آزاد بازی‌های المپیک 2012 لندن در عین ناباوری مغلوب حریف کوبایی شد تا با فینالیست نشدن این حریف کوبایی از گردونه رقابت ها کنار برود.

* رضا یزدانی کشتی گیر وزن 96 کیلوگرم ایران که به خاطر مصدومیت نتوانست مرحله نیمه نهایی مسابقات کشتی آزاد المپیک را به پایان برساند، از حضور در ادامه مبارزات برای رسیدن به مدال برنز بازماند تا کاروان ورزش ایران با کسب 12 مدال به کار خود در المپیک سی‌ام پایان دهد.

* کاروان ورزش ایران در پایان سی‎امین دوره بازی‎های المپیک لندن با کسب 4 مدال طلا، 5 مدال نقره و سه مدال برنز، پس از کشورهای آسیایی چین، کره جنوبی، ژاپن و قزاقستان در رده هفدهم جدول توزیع مدال‌ها ایستاد. جایگاه هفدهم ایران در سی‎امین دوره بازی‎های المپیک بهترین جایگاه ورزش ایران در ادوار مختلف حضور در بازی‎های المپیک به حساب می‏آید. از مجموع 29 دوره بازی‌های المپیک که تا پیش از المپیک لندن برگزار شد، ورزش ایران در 15 دوره آن حضور داشت و به غیر از المپیک 1900 در سایر ادوار آن صاحب مدال شد.

* مراسم اختتامیه سی امین دوره بازیهای المپیک لندن برگزار شد.

بیست و پنجم مردادماه:
* تیم ملی فوتبال ایران در اردوی تدارکاتی مجارستان در دیداری تدارکاتی به مصاف تونس رفت. در این دیدار دوستانه که در ورزشگاه شهر "کشکه مت" مجارستان برگزار شد، تیم ملی فوتبال کشورمان برابر حریف به تساوی 2 بر 2 دست پیدا کرد.

بیست و هشتم مرداد ماه:
* کمیته بین المللی المپیک (IOC) با ارسال نامه‌ای به کمیته ملی المپیک پیگیر وضعیت فدراسیون‌های ورزشی معلق ایران شد. در این نامه تاکید شده بود که فدراسیون‌های ورزشی باید مستقل باشند و هیچ دخالتی در امور آنها صورت نگیرد.

* احسان حدادی و بهداد سلیمی، مدال آوران المپیکی ایران، به عضویت باشگاه پرسپولیس درآمدند.

سی و یکم مرداد ماه:
* نخستین روز از مسابقات کشتی آزاد قهرمانی نوجوانان جهان با کسب چهار مدال طلا و برنز برای تیم ایران پیگیری شد..

* پرچم چهاردهمین دوره بازی های پارالمپیک در خیابان داونینگ لندن به اهتزاز در آمد.

منبع: مهر
برچسب ها: المپیک بنا طلا صراط