۰۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
آسیا تایمز:

نقش قطر در استعفای معاذ الخطیب

"كاوه افراسيابي" تحليلگر سياسي در مقاله جديد خود كه در نشريه "آسيا تايمز" منتشر كرده به نقش مخزب دولت قطر در بحران سوريه اشاره كرده و معتقد است كه قطري ها به جایگاه ایران در منطقه حسادت می کنند و به همين خاطر در پي ايجاد ناآرامي در منطقه در جهت تضعيف محور مقاومت هستند.
کد خبر : ۱۰۲۱۱۴

به گزارش صراط، به نقل از
آسيا تايمز، افراسيابي با اشاره به نقش منفي دولت قطر در منطقه مي افزايد "كشور قطر در منطقه در حال ايفاي نقش مخربي است و همين امر نارضايتي جمهوري اسلامي ايران را از دولت آن كشور بوجود آورده است. قطر، اين كشور كوچك با منابع سرشار نفتي هم اكنون از معارضين سوري حمايت مي كند. به نوعي مي توان استعفاي "معاذ الخطيب" رهبر معارضين سوري را در ارتباط با تلاش هاي كارشكنانه دولت قطر دانست. قطري ها قصد دارند تا كنترل فعاليت هاي معارضين سوري را از طريق خرج پول در اختيار گيرند. معاذ الخطيب چهره اي ميانه روتر از ساير معارضين سوري  بود."

وي در ادامه به تاثير انتصاب "غسان هيتو" به عنوان به اصطلاح نخست وزير گروه موسوم به "ائتلاف مخالفين سوري" بر استعفاي معاذ الخطيب مي پردازد و در اين باره مي افزايد "مي توان استعفاي روز يكشنبه معاذ الخطيب را مرتبط با اعتراض وي به انتصاب "غسان هيتو" در گروه موسوم "ائتلاف مخالفين سوريه" دانست. دولت آمريكا از انتصاب غسان هيتو يك فرد ساكن آمريكا استقبال كرده است. به نظر مي رسد كه آمريكايي ها "عروسك خيمه شب بازي" خود را در اين مقام منصوب كرده اند. در مقابل معاذالخطيب خواهان مذاكره ميان نمايندگان دولت سوريه با نمايندگان معارضين سوري با همراهي "اخضر ابراهيمي" نماينده ويژه سازمان ملل متحد بود. تلويزيون فرانسه نيز گزارش داده كه دولت قطر نيز خواهان انتصاب "غسان هيتو" بعنوان نخست وزير تشكيلات معارضين سوري بوده است. غسان هيتو مورد حمايت اخوان المسلمين سوريه نيز قرار دارد."

نويسنده در ادامه به نقش منفي دولت قطر اشاره مي كند و مي افزايد "در اين ميان دولت قطر و عربستان سعودي اجرا كننده برنامه دولت آمريكا در سوريه هستند و قطري ها نقش منفي اي در بحران سوريه بازي مي كنند، نقشي كه مانع از پايان يافتن بحران در آن كشور شده است.

نويسنده در ادامه با اشاره به نقش قطر در بحران سوريه و تلاش آن كشور در رقابت با جمهوري اسلامي ايران مي افزايد "يكي از اساتيد علوم سياسي دانشگاه تهران بر اين باور است كه دوحه در مورد نقش خود در بحران سوريه مي بايستي با دقت نظر بيشتري عمل نمايد زيرا كه صبر ايرانيان نامحدود نيست. ايرانيان رفتار دولت قطر در قبال بحران سوريه را رصد مي كنند. قطري ها در ماه نوامبر با تشكيل ائتلاف معارضين سوري تلاش خود براي ساقط نمودنه دولت سوريه را آشكار ساختند."

نويسنده در ادامه به تلاش هاي منفي دولت قطر در حوزه انرژي اشاره مي كند و مي افزايد "دولت قطر در حوزه انرژي نيز در رقابت با ايران است. هر دو كشور داراي منابع سرشار گاز هستند و از كشورهاي اصلي صادر كننده گاز در منطقه بوده اند. اخبار منتشر شده نشان مي دهند كه دولت قطر براي مقابله با ايران گاز را با قيمتي ارزان تر به پاكستان و ساير كشورهاي آسيايي فروخته است."

وي در ادامه مي افزايد "اين استاد ايراني به دولت قطر توصيه كرده كه به تخاصم منطقه اي خود با جمهوري اسلامي ايران پايان دهد زيرا تا مدت زمان زيادي نمي تواند از تحريم هاي وضع شده عليه ايران بهره برداري نمايد و اين وضعيت پايدار نخواهد بود. در حوزه انرژي نيز مي توان گفت كه ايران گاز بيشتري را از حوزه گازي پارس جنوبي استخراج مي كند و از اين نظر از قطر جلوتر است.