۰۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۷
طرح يك سوال سنتي؛

باشگاه ها بهترند يا تيم ملي

هميشه يك سوال سنتي وجود دارد كه باشگاه هاي ليگ هاي داخلي فوتبال عملكرد بهتري دارند يا تيم ملي كه البته با مقايسه با اعداد و ارقام تيم هاي باشگاهي وملي تفاوت ها احساس مي شوند.
کد خبر : ۱۰۲۲۳۹
به گزارش صراط،تيم ملي كشورمان مدت هاست كه زير نظر كي روش سرمربي پرتغالي خود كار مي كند تيم ملي كه مدتها با شكست ناپذيري خود مورد تاييد كارشناسان واقع شده بود كم كم به علت گل هاي كم خود مورد انتقاد قرار گرفت تا بالاخره در ديدار پاياني اش مقابل تيم لبنان با عملكرد خوب خودش به انتقادها خاتمه داد.

ديدار پاياني تيم ملي آمارهاي خوبي داشت تعداد گل بالا، پنالتي، پاسكاري بسيار خوب نشان داد كه تيم كي روش به ويژه پس از آمدن دورگه هايش جان تازه اي گرفته است.

رضا قوچان نژاد يكي از بهترين دورگه هاي ايراني است كه در بازي آخر تيم ملي از 3 شوتش 2 توپ گل شد و در خلق موقعيت نيز بسيار خوب كار كرد شماره 16 تيم ملي در پست مهاجمي خود خيلي خوب و زود جا افتاد تا 91 درصد پاس سالم در همين يك بازي داشته باشد.

در كنار قوچان نژاد، اشكان دژاگه ديگر دورگه تيم ملي است دژاگه از زمان حضورش در تيم ملي يكي از بهترين و موثرترين مهره هاي گوش راست تيم ملي شده است بازيكني كه در همين بازي آخر 2 پنالتي براي تيم ملي گرفت بازيكني كه با روحيه جنگندگي و توپ گيري اش نوعي اطمينان به كادر فني تيم ملي داده است قدرت بدني دژاگه به اندازه اي است كه در مواجهه و تك به تك با حريفان موفق تر از آنها عمل مي كند.

علاوه بر اين دو مهره تيم ملي اين روزها با بازگشت هافبك طراح و بازي سازي به نام مجتبي جباري به روزهاي خوبي مي انديشد جباري يكي از مهره هايي است كه هم در تيم ملي و هم در تيم باشگاهي خودش يكي از تاثيرگذارترين بازيكنان است روزهاي مصدوميت وي كه به غيبتش در تيم ملي انجاميد صدمه هاي زيادي به نتيجه گيري تيم چرا كه جباري در ميانه زمين حتي قادر است با دوندگي و طراحي منحصر به فردش جريان و نتيجه بازي را تغيير دهد.

در ديدار آخر تيم لمي هم جباري با 71 بازي 72 درصد  پاس سالم داشت آماري كه گو.ياي عملكرد خوب اين بازيكن است.

بخشي از تيم ملي كي روش نيز در اختيار لژيونرهاست لژيونرهاي با استعدادي كه البته بخشي از دانش تيم هاي اروپايي خود را نيز به بدنه تيم ملي تزريق مي كنند با اين حساب جواد نكونام كاپيتان تيم ملي كه در پست هافبك دفاعي بازي مي كند نيز به ويژه در ديدار پاياني تيم ملي يكي از تاثير گذارترين مهره ها بود و 3 گل را نيز به ثمر رساند در كنار او مصعود شجاعي نيز در گوش چپ تيم ملي از ديگر لژيونرهايي است كه عملكرد خوي داشته است شجاعي روي 4 گل از 5 گل تيم ملي ايران مقابل لبنان نقش داشت بازيكني كه در همين ديدار 84 درصد پاس سالم در كارنامه خود داشت.

آندو تيموريان هم كه در ليگ قطر بازي مي كند با توپ گيري هايش در ديدار پاياني تيم ملي نشان داد فاصله چنداني از روزهاي اوجش نگرفته است تيموريان در ديدار پاياني تيم ملي 81 درصد پاس سالم داشت و البته در كارهاي هجومي نيز به تيم ملي كمك كرد.

در پست دفاع نيز بد نيست نگاهي به دفاع چپ راست و وسط تيم ملي داشته باشيم.

سيد جلال حسيني و پژمان منتظري دو بازيكني بودند كه در ديدار پاياني تيم ملي در پست دفاع وسط بازي كردند سيد جلال حسيني با تجربه خوبي كه دارد يكي از گزينه هاي مطمئن تيم ملي است البته وي هنوز نواقصي هم دارد مثل آمار بالاي زير توپ زدن ها ولي در كل مدافع خوبي است در كنار وي پژمان منتظري نيز ديگر بازيكني است كه در اين پست بازي مي كند.

منتظري در بازي با لبنان 88 درصد پاس سالم داشت و 2 خطا نيز انجام داد تا بالاخره داور را مجاب به كارت زرد كند.

در بخش دفاع راست هيچ گزينه اي بهتر از خسرو حيدري نتوانسته جايگاه خود را در تيم ملي تثبيت كند حيدري البته به سانترهاي خود نيز از جناح راست زمين شهرت دارد وي در بازي با لبنان آمار پاس سالم خوبي داشت و حدود 91 درصد از پاس هايش صحيح بود وي 7 بار سانتر كرد و البته يك خطا نيز انجام داد حيدري اگر در روزهاي خوب خودش باشد مهره اي بسيار تاثير گذار در تيم ملي است.

و بالاخره در پست دفاع چپ اين مهرداد پولادي بود كه در بازي پاياني تيم ملي در تركيب تيم ملي قرار گرفت وي بازي خوبي در مقابل لبنان داشت و البته ثابت كرد كه يك مدافع خوب مي تواند زمينه ساز به ثمر رسيدن گل هاي مهاجمان باشد و نقش بسيار تاثير گذاري در نتيجه تيم داشت باشد.

* نگاهي به تيم هاي باشگاهي

پس از نگاهي آماري به تيم ملي بد نيست نگاهي هر چند مختصر و كوتاه به تيم هاي باشگاهي داشته باشيم تيم هايي كه به صورت مستقيم بر عملكرد تيم ملي اثر مي گذارند تا جايي كه سرمربي پرتغالي تيم ملي ناكامي هاي مقطعي پرسپوليس را يكي از دلايل عملكرد ناموفق تيم ملي مي دانست اما به هرحال نه اين قدر زياد ولي تاثير تيم هاي باشگاهي در موفقيت تيم ملي بالاست چرا كه سهم زيادي از مهره هاي تيم ملي برترين هاي تيم هاي باشگاهي هستند.

در ميان تيم هاي باشگاهي در ليگ برتر دوازدهم باشگاه هايي مثل استقلال تراكتور سازي تبريز سپاهان فولاد و نفت تهران جزو تيم هاي برتر جدول هستنداستقلال همان تيم كهكشاني قلعه نويي است كه امسال مدعي اصلي قهرماني ليگ است تيمي كه سهم زيادي در تيم ملي دارد و شايد به نوعي خودش تيم ملي محسوب شود چرا كه در همه پست ها بهترين مهره ها را در اختيار دارد.

تيم سپاهان هم كه سال گذشته قهرمان شد هم چنان مدعي است تيمي با برنامه كه هميشه نمايندگان خوبي براي تيم ملي داشته است در كنار اين تيم تراكتور سازي تبريز چند سالي است كه خود را به عنوان يكي از باشگاه هاي موفق فوتبال معرفي كرده است.

فولاد هم بدون ترديد پديده و شگفتي ساز ليگ برتر است تيمي كه هفته ها بدون باخت را پشت سر گذاشته و به دور از حاشيه به موفقيت هاي خود ادامه مي دهد.

در نهايت بايد عنوان كرد كه رقابت هاي فشرده باشگاهي نتيجه اي به بزرگي و با اهميتي موفقيت تيم ملي را در پي دارد.

امروز در تعيين بهتر بودن تيم ملي يا باشگاه ها بايد قبول كرد تيم ملي مجموعه اي از بهترين هاي باشگاه هاست و شايد اهميت اين دو بخش به صورت موازي در كنار هم پيش روند.

تيم ملي در درجه اول با كارهاي پايه اي و ريشه اي در باشگاه ها رشد مي كند رشدي كه آرزوي جامعه فوتبال كشور است.

امروز كي روش در تيم ملي به دنبال مهره هايي است كه صرف نظر از تجربه وي از خواسته ها و اهدافش برساند.

مربيان تيم هاي باشگاهي در واقع دستياران پنهان كي روش هستند دستياران سرمربي كه كشتي تيم ملي را در اقيانوس پر خروش رسيدن به جام جهاني هدايت مي كند.
برچسب ها: باشگاه تیم ملی صراط