۰۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰

آمریکایی هارئیس جمهور راراضی کردند

حامد کرزی، در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا گفت: « گفته های قبلی مرا غلط تعبیر کرده بودند؛ من کلمه تبانی را بکار نبردم.»
کد خبر : ۱۰۲۲۶۲

به گزارش صراط،سایت العربیه فارسی(Al Arabiya) نوشت: «حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا به منظور بهبود روابط سرد دو کشور دو بار در کابل گفتگو کردند. کری بعد از انتقال اداره زندان مهم بگرام به دولت افغانستان از این کشور دیدار می کند. انتقال اداره این زندان به دولت افغانستان یکی از مهمترین درخواست های اخیر کرزی از آمریکایی ها بوده است. در این زندان، افرادی نگهداری می شوند که برای امنیت نیروهای ناتو و افغانستان خطرناک تشخیص داده شده اند.»

 

بنابر این گزارش، پس از حملات لفظی بین کرزی و مقامات آمریکایی که باعث سردی روابط طرفین شده بود، حامد کرزی و جان کری با لبخند بر لب در کنفرانس خبری شرکت کرده و هر دو اعلام کردند که روابط دو کشور به حالت دوستانه گذشته برگشته است. کرزی در این کنفرانس خبری گفت: «امروز روز خوبی برای افغانستان بود. اداره زندان بگرام به افغانستان واگذار شد. نهایتا بعد از سال ها تلاش ما به یک قرارداد رسیدیم.»

 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: «آمریکا موظف به همکاری با افغانستان بوده و از یک افغانستان متحد ومنسجم حمایت کامل می کند. ما موظف هستیم که از استقلال افغانستان حمایت کرده و هرگز اجازه نخواهیم داد که القاعده یا طالبان این اراده ما را به چالش بکشند.»

 

اوایل ماه جاری کرزی واشنگتن را متهم کرد که علیه حکومت او با طالبان تبانی می کند. همچنین سخنگوی وی تلاش های نظامی ناتو را بی هدف و ناعاقلانه خوانده بود. جان کری در پاسخ به اتهام تبانی آمریکا و طالبان، که توسط کرزی اظهار شده بود، اعلام داشت: «به باور من، حامد کرزی مطمئن است که تمام تلاش ما بر این است که طالبان را به میز مذاکره بیاوریم.»

 

کرزی نیز به نوبه خود در این کنفرانس اعلام داشت: «گفته های قبلی مرا غلط تعبیر کرده بودند؛ من کلمه تبانی را بکار نبردم.»

منبع: جام نیوز
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم