۰۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
این سخنان برای رییس جمهور طیبات است و برای دیگران اشتباه!؟

اثرات ادبیات احمدی نژاد در فرهنگ سیاسی کشور

احمدی‎نژاد اغلب در سخنرانی‏های خود مطالبی را بیان می‏کند که هم شنیدنش از دهان رئیس‎جمهور تعجب برانگیز است و هم ترجمه‎اش برای خبرنگاران خارجی دردسر آفرین. مثلا او در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور از گفتار عامیانه «آن ممه را لولو برد»! استفاده کرد و یا در جلسه جدی سوال در مجلس صحبت از " زدن شاسی برای گرفتن مدرک" کرده و پاسخ نمایندگان را با استهزاء و خنده داد.
کد خبر : ۱۰۲۲۸۲
به گزارش صراط،آنچه که مشخص است ادبیات دیپلماتیک و نوع گفتمان رییس جمهوریک کشور قطعا با ادبیات کوچه بازاری و عامیانه متفاوت است. در ادبیات دیپلماتیک نوع گفتار و رفتاریک رییس جمهور ریشه درفرهنگ و تمدن یک کشور داشته و نشان دهنده شخصیت و پرستیژ فرهنگی مردمان آن است. اینکه گفته شود عامیانه سخن گفتن نشان از مردمی بودن است همیشه درست نیست. ادبیات دیپلماتیک سخنانی متین، فاخر و با تعابیر جاافتاده را می طلبد.

اما همین حفظ رفتار دیپلماتیک نکته ای است که گاهاً در گفتارو رفتار احمدی نژاد دیده نمی شود. نوع ادبیات و رفتارخاص احمدی نژاد به گونه ای است که در میان صدها خصیصه متفاوت او بیشتر رخ می نماید و او را از سایرین متمایز می سازد. رفتار و گفتاری که هرازچند گاهی وی را در صدر اخبار رسانه های ایران و جهان قرارداده و بعضا با شگفتی روبرو می شود. لحن و مضمون نامتعارف سخن گفتن وی در مجامع بین المللی نه تنها توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده بلکه در داخل کشور هم انتقادات بسیاری را به همراه داشته است.

اما احمدی نژاد چه ادبیاتی دارد که وی را از سایرین متفاوت می کند؟

 احمدی نژاد گاها از جملات عامیانه ای استفاده می کند که کاربرد آنها دیگر درمیان مردم عامی نیز مرسوم نیست و شنیدن آن از زبان مقام عالی رتبه یک کشور شگفتی زا است. استفاده از عبارات و اصطلاحات و مثلهای عامیانه و کوچه و بازاری که در بین مردم عادی  رایج است هم در عرف بین الملل و دیپلماسی، غریب و نامانوس است و هم در شان رییس جمهور یک کشور با سابقه ی تمدنی و ادبی غنی نمی باشد اما در ادبیات سیاسی نوشته شده احمدی نژاد همه چیزعامیانه است، حتی صحبت در مجامع بین المللی. 

نکته دیگری که در سخنان احمدی نژاد رخ می نماید پاسخ دادن به سوالات با طرح سوالی جدید است تا به این ترتیب هرچه را که می خواهد پاسخ دهد و هر چه را که نمی خواهد بی پاسخ گذارد تا به این ترتیب پرسش های بسیاری بی پاسخ باقی بماند.

"این ممه رو لو لو برد"، "آب رو بریز اونجا که می سوزه"، "ماموری که ساعتها زیر آفتاب سر چهارراه مشغول است، مودبانه اش این است که پدرش در می آید"، "گنده‌تر از تو هم غلطی نکرد "،  "تو کیه چی هستی اصلا چیه کی هستی"، "یک کلمه از مادر عروس"، "انقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دانتان پاره شود" تنها بخشی ازنظرات شاذ احمدی نژاد در 7 سال ریاست جمهوری اش است اما احمدی نژاد در همین روزهای پایانی سال نیز فضای سیاسی کشور را از جملات و رفتارهای تعجب برانگیزش بی بهره نزاشت و با فرستادن پیام عجیب به مناسبت درگذشت همتای ونزوئلائیش و شرکت در مراسم وی و انجام رفتارهای خلاف عرف کشور علاوه بر اینکه نشان داد تمایلی برای اصلاح رفتار دیپلماتیک خود ندارد بازهم سبب تحیر دیگران شد. به همین مناسبت مروری داریم بر برخی از اظهارات خارج از عرف وی در مجامع بین المللی و یا سخنرانی های داخلی اش....

نوع گفتار احمدی نژاد سبب شده که بسیاری از فعالان سیاسی و برخی از نمایندگان مجلس به آن واکنش داده و خواستار اصلاح آن شوند. احمدی‎نژاد اغلب در سخنرانی‏های خود مطالبی را بیان می‏کند که هم شنیدنش از دهان رئیس‎جمهور تعجب برانگیز است و هم ترجمه‎اش برای خبرنگاران خارجی دردسر آفرین. مثلا او در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور از گفتار عامیانه «آن ممه را لولو برد»! استفاده کرد و یا در جلسه جدی سوال در مجلس صحبت از " زدن شاسی برای گرفتن مدرک" کرده و پاسخ نمایندگان را با استهزاء و خنده داد.   
 
همچنین وی در همایش ایرانیان خارج از کشور خطاب به اوباما و سردمداران غرب گفته بود: " آب را بریزید همان جایی که می سوزد و یا " آن صهیونیستهای احمق آدم اجیر کرده اند که مرا بکشند"  . البته او پیش از این نیز در تشریح غضبش به بدخواهان ملت ایران در آذرماه 87 گفته بود: «اگر بدخواهان به حقوق ملت ایران تجاوز کنند، این ملت با چاقوی زنجان دست و پای آنها را قطع می کند.»

او همچنین در جمع مردم آذربایجان غربی به اوباما گفته بود:«گنده‎تر و گردن کلفت‎تر از تو هم نتوانست غلطی بکند». کاغذ پاره خواندن قطعنامه‎های شورای امنیت سازمان ملل نیز بخشی از اظهارات وی را شامل می شود. او در آذرماه 87 درواکنش به صدور سومین قطعنامه علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل در خوزستان گفت: «آنقدر قطعنامه صادر کنید نا قطعنامه‏ دانتان پاره شود». البته احمدی‎نژاد اسفند 85 نیز در واکنش به صدور دومین قطعنامه علیه ایران گفته بود: «ایران ترمز و دنده عقب قطار هسته ای خود را دور انداخته است». او در سومین سفر استانیش به اصفهان که در دولت دهم انجام شد از آمریکا به عنوان یک «چهارپای در گل گیر کرده در باتلاق منطقه» یاد کرد و گفت: ریگان و وزیر خارجه آمریکا جزء بی‎شعورهای عالمند. احمدی ‏نژاد همچنین زمانی که کابینه دهم را در رسانه ملی معرفی می‎کرد و از جایگزینی مرضیه دستجردی به جای کامران لنکرانی سخن می‏گفت، در دفاع از عملکرد وزیر پیشین بهداشت و اعلام محبتش به او گفت: «آقای لنکرانی مثل هلو می‎ماند»  

وی همچنین در دیدار اعضای دولت و مجلسیان گفته بود: «در زمان دانش آموزی من شعاری بین دوستان گفته می شد و می گفتند فلان کشور موشک می سازد، ایران آفتابه می سازد» اما چندی پیش احمدی‌نژاد در بخشی از سخنرانی خود در مورد ارتباطات و ماهواره اظهار داشت: «ما باید چهار ماهواره از خودمان به هوا پرتاب کنیم تا هر "ننه قمری" کلید آنرا پایین نیاورد.»

جمله های شاذ احمدی نژاد بسیار بیشتر از اینهاست که در این مطلب مجال پرداختن به همه آنها نیست. زنبیل گذاشتن دولت های دنیا برای دیدار و مشورت گرفتن از دولت ، غنی سازی اورانیوم توسط یک دختر 17 ساله در آشپزخانه منزلشان، شناخته شدن توسط یک دختر بچه 4 ساله اسپانیولی، در راس نبودن مجلس و ... بخشی از سخنان وی است که هر یک در جای خود بحث های زیادی را بدنبال داشته است.

البته این نوع ادبیات از نظر بسیاری از یاران احمدی نژاد نه تنها غریب نمی نماید بلکه نشان از مردمی بودن وی دارد. تا جایی که غلامحسین الهام سخنگوی پیشین دولت در دوران زعامت دولت نهم یکبار گفته بود که ادبیات احمدی‎نژاد ویژه است و به ان غبطه می‎خورد. دفتر پژوهش و بررسی‎های خبری خبرگزاری ایرنا نیز در اسفند ماه سال 87،  اعلام کرده بود: احمدی‌نژاد با ابداع گفتاری به دور از تکلف، قدم در مسیر احیای عزت و اقتدار ملی و افزایش ضریب امنیت می‎گذارد.!
اما مشخص نیست یاران و همسویان با احمدی نژاد به چه نکته ای در رفتار و گفتار وی غبطه می خورند! گفتار و رفتار خارج از عرف از جانب هر کسی که باشد مذموم است چه برسد به رییس جمهور یک کشور که باید آیینه فرهنگ و تمدن مردمانش باشد. «نمی توان در دنیای سیاست به کسی گفت که فحش از دهان تو از طیبات است ولی برای دیگران اشتباه». 
منبع: فردا
نظرات بینندگان
حمید
|
United States of America
|
۱۰:۳۴ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۷۴
۲۴
چه جمله زیبایی در ادبیات ما هست که فکر کنم تا حالا به گوش این آقا نرسیده:
ادب شخص به ز دولت اوست.
ناشناس
|
United States of America
یک زمانی صراط از مشتریان این ادبیات دکتر بود اما حالا رنگ عوض کرده
ناشناس
|
United States of America
دکتر احمدی نژاد بهترین رئیس جمهور ایران بوده واست .شما هم آب را بریزید اونجایی که میسوزه دزدهای سر گردنه ..
امیر حسین
|
United States of America
چه کار به ادبیاتش دارین
مهم خاکی و مردمی بودنش هست که نه اصلاحات داشت و نه سازندگی
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۳۵
۱۴
برخی از جملاتی رو که در گفتارشان به کار میبرند را باید تصحیح کنند
دختر شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
خیلی بیشتر از برخی هست!
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۲۳
۵۸
برید گمشید با این مطلب مسخره تر از خودتون اگر نمی تونید محبوبیت یک نفر رو ببینید به جای چرت نوشتن برید آب رو بریزید اونجا که می سوزه
ببخشید دیگه طوری نوشتن که شعورتون برسه
دختر شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
اره دیگه! ازت بیشتر از این انتظار نمیره! باید هم با این ادب نداشته ات! طرفدار این دولت باشی! شعورت همین قدر قد میده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دخترجون تو فکرت منحرفه میره جاهای بد ! منظور این بود که دماغتون سوخته
یک دانشجوی فعال سیاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
امید جان . میدونم خیلی فشار رویه تو هست . در کل خیلی فشار روی امثال مثل تو و من و تمام حامیان دولت است . توی این 6 سال تا تونستن به ما و دولت محبوبمان فحش دادن . اما دوست خوبم . جواب فحش ، فحش نیست . انتظار میره که تو دوست خوبم که بحق دیگه داره طاقتت لب ریز مشه و دیگه تحمل این همه فشار و توهین رو نداری ، در بیان صحبت هایت از دایره ی ادب خارج نشوی و همچون رهبر عزیزمان و رئیس جمهور مکتبی یمان عمل کنی . امید جان . کمی صبر کن . تا صبح زمان دیگری باقی نمانده است . همیشه عزیز باشی .
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
این مطلب مسخره اس چون موقع انتخابات و همه دارن هم دیگرو میزنن و صراط هم دقیقا داره مخالفاشو با هر وسیله(موضوع) که میشه میزنه.
به جای این مطلب میشه نامزدهای ریاست جمهوری رو به چالش کشید
و مهمترین چالش میتونه اقتصاد باشه چون هم مکتب نیو کینزی و هم مکتب فریدمن در دنیا شکست خورده و ما هم دقیقا داریم از این دو مکتب در اقتصاد پیروی میکنیم
من شخصا طرفدار احمدی نژاد هستم ولی نمیشه از اشتباهاتش چشم پوشی کرد و تنها اشتباه احمدی نژاد اقتصاد بود که بزرگترین ضربه رو به خود و ملت وارد کرد
ایراندوووووست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۱۳
۱۶
به نظرم برای این اظهار نظرات کمی دیر شده باشه....خدا رو شکر که دوره این آقا سر اومد...
ولی اح.... با این ادبیات در دل مردم عامی جا وا کرد و رای اونا رو خرید...
همه معنا کلمات قلمبه سلمبه رو نمیفمند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۲۷
۶
لقمان را گفتند : ادب ازکه آموختی گفت از بی ادبان
امیررضا
|
Germany
|
۱۲:۰۳ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۲۳
۱۱
شاید ریاست محترم جمهور فکر میکنند با این ادبیات و نزدیک کردن ادبیاتش به مردم کوچه و بازار به بدنه ملت نزدیک می شود.اما من سئوالی از خودم ریاست جمهور داریم:
جناب آقای دکتر خوش سخن:شما که فکر می کنی تو بتن مردم و ملتی آیا نزدیک عید نوروز پسته کیلویی 60 هزار تومنی خریدی؟مرغ کیلویی 5 هزار تومن چی؟آیا رفتی مغازه و ببینی گوجه تو تهران تو تعطیلات نوروز 92 شده 5200 تومن؟
به کجا چنین شتابان...!!!
بازم میگی زنده باد بهار؟!؟!؟!؟!؟
به نظرت زنده باد خزان برای هوای بهاری امسال زیباتر نیست؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس
|
Germany
شما اول برو یاد بگیر بطنو با چه ط ی مینوسین بعد بیا اینجا واسه ما ایراد بگیر!
ناشناس
|
Germany
بطن بیسواود نه بتن!!!
جواد
|
Germany
جناب آقای ناشناس
شما اگه جواب منطقی و مستدل برای سوال امیررضا داری اصلا نیازی به گرفتن غلط املایی نیست واگر هم جواب منطقی نداری طفره رفتن توهین به خودته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۱۴
۹
فرهنگستان بهار و بگم بگم !
جواد ج خلخال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۱۷
۷
در گلوی روباهی استخوانی گیر کرد به خروسی گفت . این را در بیار.
خروس ،استخوان را در اورد و مزد خواست.
روباه گفت .همین که سرت را در دهان من بردی و سالم بیرون آمدی مزدت بس!!!
خدا را هزار مرتبه شکر که ایشان با این حرفاش میخواد دست از سر این مردم بیچاره برداره...
یک دانشجوی فعال سیاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
جواد جان . حکایت هایت بسیار زیباست و واقعا من استفاده کردم . اما اگر اون آخرش ربطش رو به دولت ننویسی خیلی بهتره . واقعا حکایت هایت زیباست . دانشجوی رشته ادبیاتی ؟ موفق باشی .
همون ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۲۹
۱۴
ادبیات احمدی نژاد مایه خجالت مخصوصاً برای ما طرفداران نظام بود.
هیچ کسی هم نمی تونه از این نوع رفتار دفاع کنه.
تأسف تأسف تأسف
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۲۱
۱۷
دکتر علم سخن و ادبیات را پای منبر حاج منصور ارضی آموخته اند
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۱۰
۴
همه تون سر کارین.
ایراندووووووست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۱۰
۷
امان از دست این طوطی شکر سخن شیرین گفتار!!!
یاد محمود بصیرت به خیر ،اصلا جای خالیشو تو این چند سال حس نکردیم.....
یکی بود جاشو پر کنه....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۱۸
۱
اين‌ها همان حرف‌هايي است كه وقتي اهل علم و ادب در ايران به نوع آن اعتراض مي‌كردند شما و دوستانتان آن‌‌ها را به انواع و اقسام اتهام‌ها متهم مي‌كرديد. حالا چي شده؟ ديگر به باد به پرچم احمدي‌نژاد نمي‌وزد؟ مي‌خواهيد زير علم ديگري سينه بزنيد؟ راستي هدف وسيله را توجيه نمي‌كند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۲۱
۱
خب چی شده که شما برادران ارزشی بعد 8 سال یادتون افتاده که کامنت بگذارید؟
نون به نرخ روز خور میدونید چیه؟
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۱۸
۶
خودکرده راتدبیرنیست
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
من طرفدار احمدی نژاد و مشایی ام. این کامنت مال من نیست گفته باشم.
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۷
۸
قبلیارم دیدیم بااون کلمات گلمبه سلمبه حرف زدنوچه سنگای گلمبه سلمبه ایم توسرمردم ریختن گرونیم باشه مردم پول خریدشوداشتن نه مثل اصلاحات که بازارهمیشه خلوت بودمهم مردم عادیوکوچه بازارن که دکترخوب میدونه چچجورخودشوتودلشون جاکنه وبه وضعشون رسیدگی کنه صدسال سیاه نمیخوایم شماهاکه نان به نرخ روزمیخورین طرفداری کنین ازآقای احمدی نژاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۱۸
۱۱
سلام
واقعاً متاسفم برای احمدی نژاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۶
۱۰
ادبيات مردم رو تحقير نكنيد. آنچه از اصطلاحات و ضرب المثل و كنايه كه ايشون بكار بردن ، از گنجينه ي گهربار زبان و ادبيات مردم نجيب اين سرزمين بوده . اختراع خود ايشون كه نبوده ، ادبيات اكثريت غالب مردم همينطوريه ، البته خواص و روشنفكران ، جاي اقليت خودشونو دارن. ادبيات هر كسي هم يكجوريه.اينكه ادبيات من مثل تو و ادبيات تو مثل من نيست ، نه جرمه و نه گناهه. حالا ايندفعه هر كي شاكيه ، به كسي رأي بده كه از ادبياتش خوشش مياد! اما نكته اينه كه ، بحث بحث ادبيات نيست ! دعواي اصلي سر لحاف ..... ست!