۱۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰

اولین‌پروازمستقیم‌بین‌ایران‌ومصر انجام‌شد

رویترز گزارش داد که در جدیدترین گام در راستای عادی‌سازی روابط تهران و قاهره، اولین پرواز مستقیم بین ایران و مصر روز شنبه پس از 34 سال صورت گرفت.
کد خبر : ۱۰۲۷۲۲

به گزارش صراط،خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر گزارش داد: مصر و ایران در ماه اکتبر سال 2010 پیش از سقوط حسنی مبارک در زمینه از سرگیری پروازهای مستقیم توافق کرده بودند، ولی پروازی صورت نگرفته بود.

یک مقام مصری روز شنبه با بیان این‌که «پرواز "ایر ممفیس" که تحت مالکیت رامی لاکان، تاجر مصری قرار دارد روز شنبه با هشت سرنشین ایرانی از جمله دیپلمات‌ها از قاهره عازم تهران شد» افزود که این خط هوایی می‌تواند در آینده سفرهای توریستی و تجاری بیشتری را بین مصر و ایران انجام دهد.

روابط دیپلماتیک ایران و مصر به دنبال انقلاب اسلامی سال 1979 و به دلیل پناه ‌دادن مصر به شاه فراری ایران قطع شد. ولی با گذشت سال‌ها روابط دو کشور بهبود یافت و از زمان به قدرت رسیدن محمد مرسی، رییس جمهور مصر در ماه ژوئن سال 2012 به نحو قابل توجهی بهتر شده است.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران در ماه فوریه برای اولین بار پس از سه دهه به مصر سفر کرد و خواستار اتحاد استراتژیک با مصر شد و پیشنهاد ارایه وام به این کشور را داد.

مرسی نیز در ماه اوت در یک نشست بین‌المللی در ایران شرکت کرد و یک کمیته چهارجانبه شامل مصر، ایران، ترکیه و عربستان را برای گفت‌وگو درباره درگیری‌های داخلی سوریه تشکیل داد. عربستان مدتی بعد این گروه را ترک کرد.


منبع: ایسنا