۱۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۷
شهر در سالی که گذشت؛

قطع درختان شهران سیاسی بود

احتمال قطع درختان بلوار نیما یوشیج یکی از اخبار پرحاشیه حوزه شهری در سال گذشته بود هرچند شهردار منطقه 5 تهران آغاز این خبر سازی ها را سیاسی می داند و می گوید چون به درخواست شخصی فردی جواب رد داده او این خبر سازی ها را آغاز کرده است .
کد خبر : ۱۰۲۸۲۹
به گزارش صراط،پس از حصار کشی مقابل زمینی در بلوار نیما یوشیج در منطقه 5 و احتمال ساختمان سازی در آن منطقه اهالی نسبت به قطع درختان منطقه دست به اعتراض زدند . این درحالی بودکه شهرداری منطقه 5 اعلام کرده هرگز درختی در این محله قطع نمی شود و اعضای شورای شهر نیز تاکید بر توقف ساخت و ساز در منطقه داشتند .

اما داستان این زمین قدیمی که برخی آن را متعلق به مالک خصوصی می دانند و برخی دیگر روایت دیگری برای آن تعریف می کنند چیست ؟

یکی از اهالی شهران درباره این پارک جنگلی می گوید: برخی این زمین را متعلق به مالک خصوصی می دانند که بر اساس قاعده 30 ،70 که مخصوص ساخت وساز زمین های فضای سبز است مجوز ساخت گرفته و 30 درصد به تملک تعاونی مسکن بسیجیان در آمده است .

او ادامه می دهد : بر اساس قانون 70 درصد باقی باید فضای سبز باقی می ماند که در طرح تفصیلی شهر تهران نیز در پهنه فضای سبز قرار داشت . اما مدتی است متوجه شدیم این بخش به تعاونی مسکن شهرداری منطقه 18 و تعاونی مسکن خلبانان و مهندسین پرواز هواپیمایی  واگذار شده است . آن هم با قیمت بسیار نازل.

این شهروند با اشاره به مجوز کمیسیون ماده 5 برای تغییر کاربری این پهنه از فضای سبز به مسکونی می گوید: متاسفانه کمیسیون ماده 7 نیز مجوز جا به جایی درختان را داده است که این درختان سوزنی امکان جا به جایی را ندارند و در مدت حصار کشی هم آب یاری نشده اند و احتمال خشکیده شدن آن وجود دارد .

برخی مشکل شهروندان این منطقه را کور شدن نمای ساختمان هایشان می داند که اهالی محل با رد این ادعا می گویند ما نگران جمعیتی هستیم که بعد از این ساخت و سازها به محل ما سرازیر می شود و فضای سبزی که سلامت ما را تضمین کرده بود . 

اما شهردار منطقه 5 با تاکید براینکه در بلوار نیما یوشیج در محدوده شهران هیچ گونه قطع و یا خشکاندن درختی صورت نگرفته است می گوید: در قطعه زمینی که براساس رای کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری داشته ، مقرر است نسبت به جابه جایی 120 اصله درخت اقدام شود که این درختان به فاصله ای 500 متری از موقعیت کنونی خود در کوهسار جا به جا می شوند.

طلوعی در خصوص گزارش های غیر واقعی و نادرست در خصوص خشکاندن درختان بلوار نیما یوشیج برای ساخت و سازادامه داد: قطعه زمینی بایر در محدوده بلوار نیما یوشیج واقع در شهران وجود دارد که سال گذشته تغییر کاربری این قطعه زمین در کمیسیون ماده 5 به تایید رسیده است. این قطعه زمین مجموعا 4.5 هکتار وسعت دارد که حدود 2 هکتار آن تغییر کاربری از فضای سبز به فضای مسکونی داشته است. این در حالیست که سهم اشغال ساخت و ساز در این بخش از زمین نیز تنها 30 درصد است. به عبارتی تنها در حدود 4 هزار متر از این زمین ساخت و ساز صورت می گیرد.

شهردار منطقه 5 با بیان اینکه در این میان تعاونی مسکن نیروی هوایی 12 هزار متر از زمین را برای ساخت و ساز تملک کرده است می گوید: در 4 هکتار زمین مذکور ، مجموعا 2 هزار و 700 اصله درخت وجود دارد که کمیسیون ماده 5 مقرر کرده در بخشی که ساخت و ساز صورت می گیرد باید نسبت به جابه جایی درختان اقدام شود. براین اساس کاملا مطابق با قانون 120 اصله درخت از این بخش با فاصله ای 500 متر به محدوده کوهسار منتقل می شود.

او با تاکید براینکه برخی از اهالی این محله نگران آن هستند که با ساخت و ساز در این زمین منظره و دید خود را به درختان از دست بدهند می گوید: در برخی گزارش ها به نقل از ساکنین نقل شده بود که آن ها نگران درختان هستند و برای حفظ محیط زیست به ساخت و ساز در این بخش اعتراض دارند اما از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که ضمن جابه جایی تمامی درختان آن هم با فاصله ای بسیار کم از محل فعلی شان، بوستانی در این محدوده احداث خواهد شد تا ساکنین بتوانند بیش از پیش از فضاهای سبز بهره مند شوند.

پایان داستان درختان شهران تا کنون که خوش بوده و هنوز ساخت و سازی در این منطقه رخ نداده است . هرچند که شهردار منطقه معتقد است از ابتدا هم خطری درختان منطقه را تهدید نمی کرده و تمام این داستان ها و ماجراها را فردی که او به درخواستش پاسخ رد داده ایجاد کرده است .

منبع: مهر