۱۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲

سال رسوایی وپایان اخلاقیات دربی‌بی‌سی

در سالی که گذشت بنگاه سخن پراکنی انگلیس-بی بی سی- در رسوایی رکورد زد‌.
کد خبر : ۱۰۲۹۹۹
رسوايي تبعیضات جنسی در بي بي سي 
به گزارش صراط،استارت رسوایی های این بنگاه از تاریخ 25 فروردین زمانی زده شد که 30 كارمند زن بي بي سي در مورد تبعيضات جنسي شديد در قبال آنها افشاگری کردند.
"او ريلي" مشاور حقوقي بي بي سي يكي از افرادي بود كه خواستار طرح تبعيضات جنسي و سني مسئولين اين شبكه در تمامي بخش هاي آن در رسانه هاي عمومي شد. 
"نادين دوريس" نماينده محافظه كار انگليس بارها با حضور در اين شبكه و گفتگو با "مارك تامپسون" مديرعامل آن راجع به عدم نابرابري هاي جنسي در بخش هاي دولتي كشور صحبت كرد.  

يكي از زنان حاضر در شبكه بي بي سي در گفتگو با ساندي تلگراف اظهار داشت كه مديران بخش ورزشي شبكه پس از آنكه وي صاحب فرزند شده رفتاري كاملا متفاوت با پيش از آن داشته اند.  اين زن ادامه داد:‌ كار تمام وقت من در شبكه با وجود يك نوزاد كاملا سخت است اما هنگامي كه رفتار رئيس را در برخورد با خود ديدم ادامه كارم را كاملا غيرممكن دانستم آنها از من مي خواهند نه تنها كودكم را به طور دائمي تنها بگذارم بلكه به آن شير هم ندهم.  
زن ديگري كه يكي از مجريان و خبرنگاران برجسته بي بي سي به شمار مي رود با انتقاد شديد از تبعيضات فراوان ميان زنان و مردان در ميان روساي شبكه اظهار كرده كه راديو بي بي سي نيز همانند شبكه آن مملو از فعاليت هاي تبعيضي عليه كارمندان است. 
 تنها 13 عضو از 68 عضو راديو بي بي سي زنان هستند و از ميان 55 برنامه صبحگاهي آن تنها يكي از آنها با اجراي يك زن انجام مي شود. 


***   ادامه پرونده رسوایی جیمی سویل
رسوایی جنسی جیمی سویل مجری سالهای دور بی بی سی همچنان در سرخط خبرها قرار دارد.
نخستين بار در اكتبر سال 2011 اسنادي در مورد سوء استفاده جنسي اين مجري باسابقه شبكه بي بي سي منتشر شده بود. 

طي شش دهه جیمی سویل مجری مشهور شبکه بی بی سی، 450 کودک را مورد تجاوز و آزار جنسی قرار داد که برخی از آنها تنها هشت سال سن داشتند. 34 نفر از این قربانیان در مکان هایی مثل بیمارستان، مدرسه و حتی آسایشگاه از سوی او مورد تجاوز قرار گرفتند. بیش از 214 فقره جرمی که به نام او در 28 اداره پلیس به ثبت رسیده، سویل را به یکی از فاسدترین چهره ها تبدیل کرد که دامنه کودک آزاری های او بسیار گسترده بود.
جیمی سویل، مجری قدیمی رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی بود که ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ در سن ۸۴ سالگی درگذشت. او در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی بسیار مشهور بود و ملاقاتهایی با مقامات بریتانیا و پاپ بندیکت شانزدهم داشت.  
در گزارش 37 صفحه اي كه توسط پليس انگليس و انجمن ملي جلوگيري از سوء استفاده و تعدي عليه كودكان منتشر شد از جيمي سويل بعنوان يكي از مهم ترين "شكارچيان جنسي" آن كشور ياد شد.  


***    تغییر پیاپی مديركل برای لاپوشانی رسوایی ها
در حالیکه در تیرماه تازه "جرج انتويستل" بعنوان مديركل بنگاه شايعه پراكني انگليس (بي بي سي) جايگزين "مارك تامپسون" مدير فعلي شده بود،  تنها پس از آنکه 54 روز در سمت خود فعالیت کرد،‌ در پی فشار به بی بی سی در مورد نحوه پوشش خبر سوء استفاده جنسی از کودکان مجبور به استعفا شد. 

 

***    سوءاستفاده از سرمايه هاي عمومي اتهام دیگر بی بی سی 
شبکه بی بی سی که هنوز در بهت رسوایی جنسی جیمی سویل به سر می برد  در روز پنجشنبه 30 آذر هدف انتقاد تازه ای قرار گرفت و باید در مورد مبلغ هنگفتی که به عنوان پاداش به مدیر کل سابق خود پرداخت کرد توضیح می داد. 
بی بی سی که به دلیل نحوه برخورد با اتهام انحراف جنسی سویل مورد انتقاد قرار گرفته بود،‌ پیش از آنکه فرصت هضم آن ماجرا را پیدا کند با انتقاد تازه ای در مورد "مصرف بی مهابای سرمایه های عمومی" روبرو شد.  
کمیته سرمایه های عمومی مجلس انگلیس پرداخت 450 هزار پوند پاداش به "جورج انتویستل" مدیر کل سابق بی بی سی را مورد انتقاد قرار داد. انتویستل آبان ماه استعفا کرد و بر اساس قرارداد باید تنها نیمی از مبلغ فوق به وی پرداخت می شد. 

مارگارت هاج رئیس کمیته فوق گفت: کارمندان دولت نباید در برابر عملکرد ضعیف پاداش بگیرند ولی این اتفاق دقیقا در بی بی سی و در مورد جورج انتویستل رخ داد. وی که از نمایندگان حزب کارگر است افزود: نه تنها پول پرداخت شده به وی بیش از رقم قرارداد بود بلکه مزایای بی موردی از جمله یک سال بیمه درمانی خصوصی و کمک هزینه صورت حسابهای حقوقی و مشاوره های روابط عمومی در اختیار وی قرار گرفت. 
نمایندگان انگلیسی همچنین از اینکه متوجه شدند بی بی سی - که با بودجه دولتی اداره می شود - بیش از چهار میلیون پوند به 10 کارمند رده بالای خود پرداخت کرده، اظهار شگفتی کردند. از این مبلغ حدود یک میلیون پوند به یک نفر پرداخت شده بود. 


***  مجري دیگری در پرونده رسوايي اخلاقي مجرم شناخته شد 

اما رسوایی جنسی و تجاوز به جیمی سویل ختم نشد و پليس انگليس روز سه شنبه 4 بهمن اعلام کرد يک مجري ديگر شبکه بي بي سي به نام "استوارت هال" در دادگاهي در انگليس در مورد اتهام تجاوز به زنان و دختر بچه ها مجرم شناخته شد اما در نهایت تبرئه شد. 
مجرم شناخته شدن اين مجري کهنه کار بي بي سي که اکنون 84 سال دارد بر ابعاد رسوايي جنسي مسئولان شبکه بي بي سي در دهه هاي گذشته افزود. 

"هال" که تا اين اواخر نيز در برنامه هاي بي بي سي ظاهر مي شد در ماه دسامبر به هتک حرمت دختران کم سن و سال متهم شده بود. 
به گفته پليس انگليس، هال در سال 1976 به زني بيست و دو ساله تجاوز کرده است. هتک حرمت دختران کم سن و سال نيز در خلال سال هاي 1967 تا 1986 صورت گرفته است و چهارده دختر نه تا شانزده ساله از سوي وي هتک حرمت شده اند. 


***    850 نفر از كارمندان بي‌بي‌سي زخم خورده اذيت‌هاي متجاوزانه مديران 
روزنامه اينديپندنت در گزارشی در تاریخ 21 بهمن ماه نوشت بيش از 850 نفر از کارمندان شبکه تلويزيوني بي بي سي از زورگويي و آزار و اذيت جنسي در اين شبکه ابراز نگراني کردند. 
با اذعان اين افراد، نگراني‌هاي زيادي از فرهنگ حاکم بر اين شبکه در ميان مردم ايجاد شد. 

شمار زيادي از کارمندان با مشاوران خصوصي که شبکه بي بي سي پس از رسوايي جيمي سويل دعوت به همکاري کرده، تماس گرفته‌اند. دينا رز، وکيل مشاور که مسئول تحقيق در مورد فرهنگ داخلي شبکه بي بي سي است در جريان اظهارات اين افراد قرار گرفته است.   
لوسي آدامز، مدير منابع انساني بي بي سي در يک نامه الکترونيکي به کارمندان اين شبکه نوشت: بيش از 850 نفر از شما با ما تماس گرفتند و نظرات خود را در مورد احترام، رفتار و فرهنگ در شبکه بي بي سي از جمله مسائلي مانند آزار و اذيت (بخصوص آزار جنسي) و زورگويي بيان کردند.  
يکي از کارکنان بي بي سي گفت: کساني هستند که داستان هاي واقعي از آزار و اذيت دارند و با زخم هاي حاصل از فرهنگ مديريتي متجاوزانه اين شبکه زندگي مي کنند.  
گرچه برخي فقط علاقمند به گفتگو در مورد اين فرهنگ بودند اما تعداد زيادي گفتند که قرباني اين رفتارها هستند که برخي از آنها به شدت ناراحت کننده است.  


 ***   مدیران بی بی سی از انحراف اخلاقی "سویل" آگاه بودند 
در تاریخ هفتم اسفند ماه یعنی همزمان با انتشار 3000 صفحه از گزارش نیک پولارد درباره رسوایی مربوط به جیمی سویل در بی‌بی‌سی، ابعاد تازه‌ای از اتفاقات پشت‌پرده قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بنگاه خبرپراکنی جهان فاش شد. 
 طبق این افشاگری، مدیران اجرایی بی‌بی‌سی از شخصیت سیاه و تخلفات مجرمانه "جیمی سویل" آگاه بودند اما پس از مرگش با قدردانی از او سعی کردند بر این تخلفات سرپوش بگذارند. 

مدیران بی‌بی‌سی می‌خواستند به این طریق اذهان عمومی را به سمت دیگری سوق دهند تا رسوایی‌های اخلاقی سویل هیچگاه آشکار نشود. در حقیقت برگزاری مراسم یادبود و مروری بر زندگی و دوره کاری این مجری که پس از مرگ او از بی‌بی‌سی پخش شد به ادامه سرپوش گذاشتن بر رفتار مجرمانه و پنهان کردن لطمه‌هایی که سویل پس از خود بر جای گذاشته بود، کمک کرد. 
متن تحقیقات جدید درباره مساله رسوایی‌های سویل حاکی از آن است که حتی مسؤولان پخش برنامه‌های مربوط به او نگران به تصویر کشیدن شخصیتش بودند. 


***   انعكاس اخبار دروغ در بسياري از اوقات
در تازه‌ترين رسوايي‌ شبکه سلطنتي بي‌بي‌سي فارسي، کارکنان اين بنگاه ضد ايراني اذعان کردند که بسياري از خبرهاي آن‌ها راست نبوده و هرچه دولت انگليس از آن‌ها بخواهد را منتشر مي‌کنند. 



در هفته نخست اسفند ماه ويدئويي از يک مجري بي‌بي‌سي فارسي به همراه تصويربردار او در فضاي مجازي منتشر شد كه محتويات اين فيلم حاوي نكات قابل تاملي از پاسخ خبرنگار بي‌بي‌سي به سوال يك شهروند بود. 
بر اساس اين گزارش؛ زماني كه گروه خبري بي‌بي‌سي مشغول ضبط برنامه‌اي در خيابان‌هاي لندن بودند شهروندي به طرف آن‌ها آمد و درحالي که با گوشي همراه خود از آن‌ها فيلم مي‌گرفت، از ميزان صداقت برنامه‌هاي اين شبکه سلطنتي سوال كرد. 
تصويربردار بي‌بي‌سي در پاسخ به اين سوال اذعان مي‌کند: "ما همان چيزي که دولت از ما مي‌خواهد را گزارش مي‌دهيم". 


***   فراگیر شدن فساد و بی‌بند و باری در بین کارکنان بی‌بی‌سی 
تصاویر و فیلم های غیراخلاقی منتشرشده از کارمندان بی‌بی‌سی در فضای مجازی، از فراگیر شدن فساد و بی‌بند و باری در بین کارکنان بی‌بی‌سی حکایت دارد.


 

***   نابسامانی و سوء مدیریت در بی بی سی عربی 
نابسامانی ها تنها به بی بی سی فارسی و انگلیسی محدود نمی شود. در هجدهم اسفند ماه یک منبع آگاه از درون بخش عربی بی بی سی فاش کرد که اکثر کارکنان بخش عربی این شبکه، به مدت 6 سال است که نسبت به اوضاع نابسامان این بخش معترض هستند. 
دلیل این نابسامانی ها از سوء مدیریت و عدم کفایت برخی سردبیران و عزل و نصب های سلیقه ای گرفته تا اختلاف بر سر چگونگی انعکاس حوادث خاورمیانه را شامل می شود. 

 شخص مزبور اظهار داشت که بخش عربی از زمان ایجاد دارای ترکیب ناهمگونی بود که همین امر تاثیر سوئی بر اداره موسسه داشت و چنین می نمود که گویي تعارض میان کارکنان از ذهنیات آنان ناشی شده و هریک می خواهند خصومت های شخصی شان را با کشورها و رهبران خاصی به حساب بی بی سی تسویه نمایند. 
گفتنی است بخش عربی بی بی سی، بعد از بخش انگلیسی بزرگترین واحد این شبکه به شمار می رود. 
وی همچنین فاش کرد که این موسسه به دلیل عدم رعایت بی طرفی در پوشش مسائل خاور میانه تعداد فراوانی شکوائیه از جانب بینندگان و برخی مقامات دولتی دریافت کرده است. 
 وی افزود: دلیل این تناقض این است که سردبیر روز اول جهت گیری های سیاسی متفاوتی نسبت به سردبیر روز دوم دارد و هریک از آنان به جای آن که منعکس کننده نظرات شبکه باشند، اقدام به انعکاس نظرات شخصی خود می نمایند. 
 
حال باید منتظر ماند و دید در سال 92 نیز دامنه رسوایی های بنگاه سخن پراکنی گسترش خواهد یافت یا خیر؟