۱۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴

پيام بانکی مون به‌مناسبت روزآگاهی ازمین

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به‌مناسبت روز بین‌المللی آگاهی درباره مین و کمک برای اقدام علیه آن، با اعلام تعهد سازمان ملل متحد به آگاهی درباره مین و اقدام علیه آن در سراسر جهان، خواستار جهانی عاری از تهدید مین‌ها و بقایای مواد منفجره از جنگ شد.
کد خبر : ۱۰۳۰۹۷
به گزارش صراط،"بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به‌مناسبت روز بین‌المللی آگاهی درباره مین و کمک برای اقدام علیه آن، 4 آوریل 2013 برابر با 15 فروردین ماه 1392 ضمن اعلام تعهد سازمان ملل متحد به آگاهی درباره مین و اقدام علیه آن در سراسر جهان، خواستار جهانی عاری از تهدید مین‌ها و بقایای مواد منفجره از جنگ شد.

متن کامل اين پیام به شرح زیر است:

حذف تهدید مین و مواد منفجره باقی مانده از زمان جنگ تلاش حساس مهمی است که صلح را به پیش می‌برد، زمینه توسعه را فراهم می‌نماید، از ملت‌های درحال گذر از جنگ به صلح حمایت می‌کند و زندگی‌ها را نجات می‌دهد.
 
سازمان ملل متحد همواره طیف گسترده‌ای از کمک‌ها را به مردم افغانستان، کامبوج، کلمبیا، لائوس، لبنان، سودان جنوبی و کشورهای دیگر ارائه می‌دهد، اما پیشرفت بیشتری مورد نیاز است و مرزهای نوینی برای اقدام پیدا شده، به‌ویژه در سوریه و مالی یعنی مکان‌هایی که تأثیر خانمان‌سوز استفاده از سلاح‌های منفجره در نواحی پرجمعیت در حال فزونی است.

اینجانب از این خشنودم که 161 کشور عضو موافقت کرده‌اند به کنوانسیون منع مین‌های ضد نفر 1997 ملحق شوند. به‌علاوه، 111 کشور کنوانسیون مهمات خوشه‌ای را امضا کرده‌اند و 81 کشورنیز پذیرفته‌اند تا به پروتکل 5 ماده منفجره باقی‌مانده از جنگ مربوط به کنوانسیون درباره برخی سلاح‌های متعارف متعهد بمانند. تعداد 127 کشور کنوانسیون حقوق افراد معلول را تصویب نموده‌اند؛ اینجانب خواهان پیوستن جهانی به این معاهدات مهم هستم.

برنامه‌های اقدام علیه مین سازمان ملل متحد همواره برای تلاش درباره کمک‌های انساندوستانه، عملیات صلح و ابتکارات توسعه‌ای زمینه ایجاد می‌نماید و اجازه می‌دهد کارمندان ملل متحد فعالیت نموده، همچنین پناهندگان و آوارگان داخلی به‌گونه‌ای داوطلبانه به خانه‌هایشان بازگردند. راهبرد اقدام مین 2018-2013 ملل متحد گام‌هایی به‌سوی جهانی امن‌تر برداشته؛ یعنی مکانی که در آن افراد و جوامع بتوانند توسعه اقتصادی اجتماعی را دنبال نموده و همچنین با بازماندگان جنگ به‌عنوان اعضای برابر جوامع خود رفتار شود.

سازمان ملل متحد قویا به آگاهی درباره مین و اقدام علیه آن در سراسر جهان متعهد است در این روز بین‌المللی، ما تعهد خود به جهان عاری از تهدید مین‌ها و بقایای مواد منفجره از جنگ را  تجدید می‌نماییم.