۱۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶

انقلاب خميني زلزله در جهان برپا كرد

يك نشريه سعودي تصريح كرد زلزله انقلاب اسلامي ايران، منطقه و جهان را درنورديده است.
کد خبر : ۱۰۳۲۵۸
به گزارش صراط،روزنامه الشرق الاوسط، مصلحت كشورهاي حاشيه خليج فارس را گفت وگو و تفاهم با ايران دانست و نوشت: تنش در روابط ايران و كشورهاي عربي حاشيه خليج [فارس] و حتي كشورهاي غير مشرف بر اين حوض آبي جوشان زاييده امروز و امشب نيست. آنگاه كه رهبر ديني مشهور ايراني آيت الله العظمي روح الله الموسوي الخميني با رهبري خيزش مردمي و اعتراضات رسانه اي موفق به فروپاشي تخت شاهي و جايگزين كردن آن با حكومت ديني شد. اين اتفاق در سال ۱۹۷۹ رخ داد.

اين روزنامه سعودي تصريح كرد: موفقيت در سرنگوني شاه منجر به زلزله سياسي- عاطفي نه تنها در منطقه، بلكه در سراسر جهان شد. وضعيت عاطفي مذكور شبيه همدردي ملت هاي عربي و جهان با خيزش هاي عربي در دسامبر ۲۰۱۰ (پس از اينكه بوعزيزي جوان سبزي فروش تونسي نام خود را در تاريخ منطقه ثبت كرد) بود.

الشرق الاوسط مي نويسد: زلزله ايراني محدود به جانب احساسي ملت ها و تمايل شان به الگوبرداري از انقلابي كه خود را به عنوان انقلاب انقلاب ها معرفي كرد- جايي كه برخي فلاسفه غرب مانند ميشل فوكو فرانسوي با آن همنوايي كردند- نشد، بلكه در عالم واقع و بيش از همه در عراق و كشورهاي حاشيه خليج [فارس]، نيز صورت عملي پيدا كرد. منطقه شاهد ازدياد و گسترش حركات سياسي راديكال من جمله جنبش هاي شيعي شد. حركت انقلاب اسلامي به رهبري آيت الله خميني سوخت و انرژي حركات و احزاب منطقه مانند الدعوه و حزب الله شد. كشورهاي خليج [فارس] نيز از اين آتش، چه مستقيماً از جانب دولت هاي ايران در سال هاي اوايل انقلاب و چه از جانب جريان هاي داخلي مورد حمايت انقلاب ايران، بي نصيب نماندند.

الشرق الاوسط در پايان مي نويسد: ايران كشوري بزرگ با تاريخي ريشه دار و فرهنگي عظيم در منطقه و هم چنين داراي وزن و اعتباري مهم در بازار سوخت جهاني است. در نتيجه گفتگو و تفاهم با آن حتمي و گريزناپذير است، نه فقط به دلايل اخلاقي كه به مصلحت همه كشورها در دو كرانه خليج [فارس] است.
منبع: کیهان