۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵

مذاکرات آلماتی دررسانه های غربی

رسانه‌هاي غربي طي دو روز اخير در گزارش‌هاي خبري خود بطور مشترك و با برنامه ريزي از پيش انجام شده سعي نمودند تا روند مذاكرات موفقيت آميز هسته‌اي كشورمان با قدرتهاي جهاني را مأيوس کننده جلوه دهند.
کد خبر : ۱۰۳۵۷۱
به گزارش صراط،به نقل از خبرگزاري‌ها، در اين ميان تمامي رسانه‌هاي غربي به خواست كشورمان مبني بر لزوم برسميت شناختن حق غني سازي اورانيوم تاكيد كرده‌اند.

با اين حال در ادامه گزارشات منتشر شده طي روز گذشته براي مثال در ادامه روند "سياه نمايي" مذاكرات آلماتي روزنامه انگليسي "گاردين" نوشته است "نمايندگان هسته‌اي ايران با ديپلمات‌هاي قدرت‌هاي جهاني عضو گروه 1+5 مذاكرات خود را آغاز كرده‌‌اند و در اين مذاكرات در آلماتي قزاقستان در جريان است. با اين حال عليرغم خوش بيني‌هاي اوليه، بنظر مي‌رسد كه هر دو طرف نتوانسته‌اند به توافقي جامع دست يابند تا از طريق آن احتمال حمله نظامي رژيم صهيونيستي منتفي گردد." 

گاردين در ادامه شائبه سازي‌هاي خود مدعي شده است كه "نمايندگان قدرتهاي جهاني از مذاكرات روز جمعه ابراز نااميدي كرده‌اند اما اظهار داشته‌اند كه به مذاكره در روز شنبه ادامه خواهند داد." 

از سوي ديگر خبرگزاري "اسوشيتدپرس" با انتشار گزارشي در مورد مذاكرات هسته‌اي اخير كشورمان با 1+5 در آلماتي به خواسته‌هاي كشورمان اشاره كرده و افزوده است "ايران خواستار لغو تحريم‌هاي اعمال شده از سوي كشورهاي غربي عليه آن كشور است. همچنين ايران خواهان برسميت شناخته شدن حق غني سازي هسته‌اي‌اش از سوي دولت‌هاي غربي است. ايران همواره بر صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته‌اي‌اش تاكيد كرده است. 

جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است كه حق غني سازي اورانيوم در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي (ان‌پي‌تي) را دارد. "سعيد جليلي" مذاكره كننده ارشد جمهوري اسلامي ايران نيز پيش از آغاز دور دوم مذاكرات آلماتي روز گذشته اظهار داشت كه مذاكرات "بر سر برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران خواهد بود." 

خبرگزاري آسوشيتدپرس به كارشكني‌هاي دولت آمريكا نيز اشاره كرده و افزوده است "يكي از ديپلمات‌هاي ارشد آمريكايي نيز اطلاع داده كه دولت آمريكا قصد دارد تا در صورت عدم حصول توافق در مذاكرات اخير هسته‌اي تحريم‌هاي بيشتري را عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال نمايد." آسوشيتدپرس در ادامه همان خط مشي سياه نمايي" ساير رسانه‌هاي غربي در پايان مدعي شد "در پايان نشست سه ساعته شواهدي از پيشرفت روند مذاكرات مشاهده نشد." 

با اين وجود آسوشيتدپرس با هشدار در مورد تبعات حمله احتمالي نظامي رژيم صهيونيستي عليه تاسيسات هسته‌اي ايران مي‌افزايد "اين اقدام مي‌تواند پاسخ متقابل انتقام جويانه ايران را در پي داشته باشد كه به شديدترين شكل ممكن خواهد بود و متحدان ايران در سوريه، لبنان و فلسطين نيز به ايرانيان خواهند پيوست وضعيتي كه شرايط منطقه را بغرنج‌تر از پيش خواهد ساخت." 

روزنامه "كريستين ساينس مانيتور" نيز با انتشار گزارشي در مورد مذاكرات هسته‌اي نمايندگان هسته‌اي كشورمان بيشتر بر خواسته‌هاي جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرده و در اين باره افزوده است "سعيد جليلي و ساير مقامات ايران در جريان اين دور از مذاكرات بر لزوم پذيرش حق غني سازي اورانيوم از سوي آن كشور تاكيد كرده‌اند. ايران عليرغم خط قرمز تعيين شده از سوي "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي همواره بر حق غني سازي اورانيوم براي مصارف صلح آميز تاكيد كرده است و در جريان مذاكرات سال گذشته در استانبول نيز خواستار رفع تحريم‌ها شده بود." 

در اين ميان بنگاه خبرپراكني "بي بي سي" وابسته به دولت انگليس و دستور گيرنده از عجوزه پير آن كشور نيز در تلاش به منظور سياه نمايي در مورد مذاكرات هسته‌اي كشورمان مدعي شده كه اين دور از مذاكرات با "پيشرفت كمي" همراه بوده است. بي‌بي‌سي در ادامه ادعاي خود افزوده است "قدرت‌هاي جهاني در مورد ماهيت برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران ترديد دارند در حاليكه ايران در دور جديد مذاكرات هسته‌اي بر حق خود مبني بر استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي تاكيد كرده است. روزنامه "وال استريت ژورنال" نيز مدعي شده كه مذاكرات "آغازي شكننده" داشته است. 

همچنين خبرگزاري فرانسه نيز مدعي شده كه ميزان "شكاف ميان خواسته‌هاي ايران و درخواست‌هاي قدرت‌هاي جهاني افزايش يافته است."