۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳

تحلیل خبرگزاری رسمی چین ازمذاکرات آلماتی

خبرگزاری شینهوا با اشاره به مذاکرات آلماتی نوشت؛ اگر چه مواضع دو طرف همچنان از یکدیگر فاصله دارد اما دو طرف به ترک مذاکرات بی علاقه‌اند.
کد خبر : ۱۰۳۷۹۵
به گزارش صراط،خبرگزاری رسمی چین که مواضع رسمی دولت این کشور را منتشر می‌کند در گزارشی به بررسی مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 که روز شنبه در آلماتی به پایان رسید پرداخت و نوشت: علیرغم اختلافات زیاد در مواضع، دو طرف هنوز مایل به برگزاری مذاکرات بیشتر هستند که بهترین گزینه ممکن در این میان است.براساس گزارش شینهوا، مذاکرات دو روزه میان ایران و 1+5 در آلماتی قزاقستان روز شنبه با این نتیجه گیری به پایان رسید که که هر دو طرف درباره شکاف‌ها و نکات کلیدی مساله هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.
 
«کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ایران و 1+5 درباره مسائل اساسی همچنان دور از هم قرار دارند. سعید جلیلی رئیس هیات مذاکره کننده ایرانی نیز بر اختلافات موجود میان طرفین تاکید کرد. شینهوا افزود: اگر چه دو طرف درباره موضوع اصلی مذاکرات، غنی سازی اورانیوم، دیدگاه‌های متفاوتی دارند، اما دو طرف به ترک مذاکرات بی علاقه‌اند. خبرگزاری دولت چین نوشت: اگر چه برای نشست بعدی و دور تازه مذاکرات تاریخ و مکانی مشخص نشد اما رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی گفت که کشورش به مذاکره ادامه می‌دهد و خانم اشتون درباره چگونگی برگزاری دور تازه مذاکرات با او تماس خواهد گرفت. شینهوا در پایان نوشت: اجتناب از تقابل در حمایت از مذاکره یک جریان غالب نه تنها در میان گروه 1+5 است بلکه کشورهای واسطه و سیاستمداران ایران نیز بر آن تاکید می‌کنند.
منبع: فارس