۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶

پاسخی مستند به احمد شهید

نویسنده کتاب "سیاست زدگی به مثابه حقوق بشر" گفت: این اولین کتابی است که در پاسخ به 4 گزارش حقوق بشری احمد شهید درباره ایران نگاشته شده است.
کد خبر : ۱۰۴۶۸۷
صراط:"امیر حبیبی" پژوهشگر و نویسنده کتاب "سیاست زدگی به مثابه حقوق بشر" با بیان اینکه این اولین کتابی است که در جواب به 4 گزارش حقوق بشری احمد شهید درباره ایران نگاشته شده است، گفت: خلاصه انگلیسی کتاب به "بان‌کی‌مون" دبیرکل سازمان ملل متحد و "ناوی پیلای" رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و همچنین "احمد شهید" گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران ارائه شده است.

وی منابع اصلی کتاب را قوانین بین‌المللی و قانون اساسی جمهوری اسلامی خواند و یادآور شد: جوابیه 4 گزارش احمد شهید با استناد به قوانین داخلی و بین‌المللی انجام گرفته است.

نویسنده کتاب سیاست‌زدگی به مثابه حقوق بشر با بیان اینکه این کتاب شامل 7 فصل می‌باشد، گفت: کلیات، حقوق مدنی و سیاسی، حقوق اقلیت‌ها و آزادی مذهب، استقرار عدالت، حقوق زنان، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حقوق کودک از فصول این کتاب می‌باشد.

حبیبی ادامه داد: کتاب دارای 216 صفحه است که بهمن ماه سال 91 توسط انتشارات افرا و موسسه راهبردی دیده‌بان منتشر شده که با استقبال خوبی روبرو شد و 70 درصد از چاپ اول کتاب تاکنون به فروش رفته است.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش احمد شهید به خلاصه کتاب شما چه بوده است، اظهار داشت: احمد شهید در وهله اول پاسخی نداشت و اعلام کرد که باید آن را بررسی و تا انتشار گزارش بعدی روی این کتاب تحقیق کند.

نویسنده کتاب سیاست‌زدگی به مثابه حقوق بشر، از جمله اشکالات گزارش حقوق بشری احمد شهید درباره ایران را نامشخص و نامعتبر بودن منابع تحقیقاتی وی خواند و افزود: احمد شهید به افراد، گروه‌ها و سازمان‌هایی مراجعه و از آنها اطلاعات کسب کرده که جزو گروه‌های ضد انقلاب هستند، که از جمله آنها می‌توان سلطنت‌طلبان و منافقین را نام برد.

حبیبی ادامه داد: احمد شهید همچنین با فرهنگ حقوقی و قضایی کشور هدف نیز آشنا نبوده و بسیاری از اشکالاتی که از قانون مجازات اسلامی گرفته شده، مربوط به مواردی می‌شود که هنوز به تصویب نرسیده است.

وی یکی از ویژگی‌های یک گزارشگر حقوق بشری را نگاه عادلانه و بی‌طرفانه دانست و یادآور شد: احمد شهید در نشست گذشته شورای حقوق بشر در پنل برگزار شده توسط گروهک تروریستی منافقین به ایراد سخنرانی پرداخت که این موضوع بی‌طرفی او را زیر سوال می‌برد.

این پژوهشگر با اشاره به تقابل‌ غرب با جمهوری اسلامی طی 3 دهه گذشته گفت: آنها از اول انقلاب اسلامی یعنی در دهه شصت موضوع تروریسم را مطرح کردند، در دهه 80 تهدید هسته‌ای ایران عنوان شد و در دهه 90 از ابزار حقوق بشری برای فشار بر جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند. در حالیکه کشورمان در بخش حقوق بشر بیشترین تعامل را با نشست بررسی دوره‌ای حقوق بشر کشورها، معروف به UPR داشته است.

براساس اين خبر به نقل از ستاد حقوق بشر؛ حبیبی ادامه داد: تمام تلاش احمد شهید و گزارشات حقوق بشری وی این است که در دوره آینده UPR ایران این موارد ذکر شود تا بدین طریق یک اجماع جهانی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران حاصل شود.

وی با اشاره به تناقضات و ایرادات فراوان گزارش اخیر احمد شهید اظهار داشت: وی در بحث مربوط به برخورد جمهوری اسلامی با قاچاقچیان، آن را بد رفتاری و سختگیری دانسته در حالیکه ایران از سوی سازمان ملل به عنوان نخستین کشور کشف و امحای مواد مخدر چندین سال است که مورد تقدیر قرار می‌گیرد و بیشترین همکاری را با دفتر سازمان ملل دارد.