۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۱

علت تأخیر پایداری در معرفی کاندیدا

در حال حاضر بخش عمده ای از فضای سیاسی و رسانه ای کشور تحت الشعاع یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است و روزانه شاهد انتشار اخبار، گزارش ها و تحلیل های مختلفی درباره آخرین صف بندی های سیاسی، ائتلاف ها و رایزنی ها هستیم.
کد خبر : ۱۰۴۸۲۰
صراط:جستاری در حرف‌ها و مواضع طرح شده از سوی نامزدهای قطعی و بالقوه انتخابات آتی می تواند زمینه آشنایی بیشتر را با شخصیت ها و گفتمان های این افراد فراهم آورد.


سران اصلاحات قطعا رد صلاحیت می‌شوند
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عصر سه شنبه در دیدار دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، گفت: یکی از ویژگی‌های حزب مؤتلفه این است که اعتقاد به تبعیت از روحانیانی دارند که راه صحیح اسلام را شناخته و از نواب عام امام زمان تبعیت می‌کنند.

وی ادامه داد: این که گفته می‌شود تبعیت از مراجع معنایش آن نیست که هر کس رساله داد و مقلد داشت همه از او تبعیت کنند و ملاک‌هایی باید داشته باشند که انسان بفهمد راه صحیح کدام است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: وقتی قبل از انقلاب امام را انتخاب کردید ایشان از لحاظ داشتن مقلد در درجه سوم و چهارم بود و افراد فراوانی از ایشان بالاتر بودند اما در مسائل سیاسی مقلدان آنها از امام تبعیت می کردند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که گذر زمان در رفتار، کردار و موضع گیری‌های افراد اثر می‌گذارد، ‌ابراز کرد:‌ برای یک گروه نیز چنین اتفاقی می‌افتد؛ گروهی با نیت خالص تشکیل می‌شود اما شرایط زمان و یا شناخت فرد تغییراتی را در آن ایجاد می‌کند.



نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تجربه‌های فراوانی در این مورد همچون حزب جمهوری وجود دارد که بعد از گذشت چندی به دستور امام این حزب منحل شد چون شرایط جدید در داخل و خارج حزب به وجود آمد و شرایط اجتماعی تغییر کرد.

وی با تأکید بر این‌که اگر در زمانی با یک روش و یا افرادی هم فکر بودیم دلیل نمی شود تا آخر نیز  با‌ آنها باشیم، گفت: تغییر همیشه حاصل می شود و باید این روحیه را داشته باشیم که رفتاری که در آن زمان درست بوده امروز یا قابل اجرا نیست یا باید تغییر کرد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با بیان این‌که انسان همیشه باید حالت انتقاد پذیری داشته باشد، تصریح کرد: در روایت آمده علامت مؤمن این است که هر صبح و شام خود را متهم می کند؛ همیشه هر مشکلی که پیش می‌آید باید نخست خود را متهم کنیم.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: کسانی که به این انقلاب و صحت مشی امام خمینی(ره) ایمان دارند باید سعی کنند مطالب مورد اختلاف را دوستانه با هم مطرح کنند تا حل شود نه این‌که اول تصمیم بگیرند و بعد بگویند باید با هم متحد شویم؛ این حرف معقولی نیست.


آیت‌الله مهدوی‌کنی: روش مورد نظر من در انتخابات "ائتلاف" است
مدیرعامل و جمعی از خبرنگاران خبرگزاری تسنیم با آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل ‌جامعه روحانیت مبارز دیدار کردند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود که به مسائل کشور و انتخابات اختصاص داشت، با تاکید بر اینکه فتنه‌گران سال 88, دو اشتباه بزرگ مرتکب شده‌اند، گفت: اولین اشتباه بزرگ آنان این بود که با رهبری معظم انقلاب اسلامی به مخالفت برخاستند، با وجود آنکه مقام معظم رهبری در نظام ولایت فقیه و در جمهوری اسلامی با آن صلاحیت‌ها و شایستگی‌هایی که در قانون اساسی هم مشخص شده است، «قول فصل» و «فصل‌الخطاب» است.


وی دومین اشتباه بزرگ فتنه‌گران را نپذیرفتن نظر اکثریت مردم کشورمان عنوان و خاطرنشان کرد: اگر نظر اکثریت مردم در انتخابات برخلاف میل ما بود، حتماً باید آن را بپذیریم و پس از آن اگر به مسئولان و مدیران انتقادی داشتیم، آنرا مطرح کنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم پایبندی همگان به قوانین جمهوری اسلامی و پذیرش رأی اکثریت، اظهار داشت: اینکه اشتباه آقایان (موسوی و کروبی) عمدی یا غیرعمدی بوده، مهم نیست، بلکه مهم آن است که در مسائل اجتماعی "قبح فعلی" مذموم بوده و «اجتهاد در مقابل نص» خراب کردن موضوع است. (لینک خبر)

برای رابطه با آمریکا سه مرحله پیش رو داریم
حسن روحانی دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک از جمله افرادی بود که گمانه زنی های زیادی پیرامون کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری 92 وجود داشت که در نهایت قرار بر این شد تا در نشست خبری خود در انتهای همین هفته به طور رسمی کاندیداتوری خود را مطرح کند.

ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی بر عهده محمدرضا نعمت‌زاده است. وی وزیر صنایع و معادن دولت‌های اول و دوم آقای هاشمی رفسنجانی بوده است. اکبر ترکان قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی روحانی می باشد.



به گفته حسن روحانی اگر چه شایعاتی درباره احتمال نامزدی آقایان خاتمی و هاشمی مطرح است، اما او نامزدی این دو نفر را بعید می​داند.

روحانی در قسمتی از صحبت هایش گفت : شخصيت هاي بزرگ و مورد اقبال مردم اگر از نامزدي من حمايت کنند خوشحال مي​شوم. اما اينکه چه کساني حمايت کنند در هفته هاي بعد روشن مي شود.تنها دو ماه تا انتخابات زمان باقي است ودر هفته​هاي بعد اين مسائل روشن خواهد شد.

ماجرای دیدار خصوصی با جلیلی
کامران باقری لنکرانی سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در اولین نشست خبری خود در سال 92 در پاسخ به سوال خبرنگار مشرق مبنی بر اینکه آیا آیت الله مصباح شخصا در خصوص کاندیدای نهایی جبهه پایداری نظر می دهند و یا اینکه صرفا گفتمان این جبهه را تایید می کنند؟، پاسخ داد: معرفی کاندیدای اصلح جبهه پایداری پس از تایید شورای فقاهتی اعلام خواهد شد و ما با افتخار اعلام می‌کنیم که از راهنمایی‌های شورای فقاهتی برخورداریم و از این رو تصمیمات‌مان کارشناسی و مستحکم است.



وی همچنین درباره جزئیات جلسه‌اش با سعید جلیلی عنوان کرد: جلسات خصوصی اینچنینی برای بیان جزئیاتش بایستی با هماهنگی دو طرف اعلام صورت گیرد. اما اجمالش این است که ما در پایداری شخصیت ارزنده‌ای همچون آقای جلیلی را داریم که ایشان محاسن زیادی دارند؛ آقای جلیلی در بسیاری از مواضع انتخاباتی مواضعی دارد که با نظرات پایداری نزدیک است

رپرتاژ جدید محمد هاشمی:
حماسه سیاسی با کاندیداتوری هاشمی محقق می‌شود!
اظهار نظرهای نزدیکان هاشمی رفسنجانی و همچنین اعضای خانواده ایشان گویای این امر است که آیت الله 78 ساله، شخصا توان رویارویی با رقبای انتخاباتی را نداشته و با معرفی گزینه ای برای پیاده سازی طرح انتخاباتی خود، در یازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خود را در معرض انتخاب مردم قرار خواهد داد.

اما مصاحبه امروز محمد هاشمی با یک روزنامه اصلاح طلب به گمانه زنی های ورود آیت الله 78 ساله به عرصه انتخابات شدت داد.



برادر آیت الله هاشمی در این مصاحبه از درخواست های عموم مردم برای نامزدی هاشمی رفسنجانی می گوید و تاکید می کند که خلق حماسه سیاسی در سال 92 با حضور آقای هاشمی در کسوت نامزدی تحقق می بخشد.

او در این مصاحبه همچنین به دیدارهای نوروزی آیت الله هاشمی اشاره می کند و می گوید:  مردم معتقدند دلیل نامگذاری حماسه سیاسی کاندیداتوری آیت الله هاشمی است!

اعضای ائتلاف اکثریت در دولت آینده وعده همکاری به یکدیگر نداده‌اند
محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و یکی از نامزدهای ائتلاف پنج نفره اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده در گفتگو با خانه ملت به بیان تحلیل های خود از انتخابات آتی پرداخت.



محمدرضا باهنر در این گفتگو به حضور هاشمی در انتخابات اشاره می کند و می گوید: در عالم سیاست هیچ چیز غیر ممکن نیست و این احساس تکلیفی که تا دیروز در‌ هاشمی وجود نداشته ممکن است روز بعد بروز پیدا کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از این گفتگو گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم،‌ هاشمی بی‌میل نبود که ناطق نوری به صحنه بیاید اما آقای ناطق نوری شرایط را برای اعلام نامزدی مناسب نمی‌داند.

رپرتاژ چندباره اصلاح طلبان برای کاندیداتوری هاشمی
روزنامه «شرق» امروز با انتشار گفتگویی با «رسول منتجب نیا»، قائم مقام و عضو هیئت مؤسّس «حزب اعتماد ملی» و از اعضای «شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز»؛ به بررسی برنامه های انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخته است. «منتجب نیا» که سابقه حضور در «حزب جمهوری اسلامی»، نمایندگی امام راحل (ره) در شهربانی کل کشور و ریاست سازمان عقیدتی- سیاسی شهربانی، سه دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و عضویّت در حوزه مشاوران ریاست جمهوری در دوره خاتمی را در کارنامه خود دارد در این مصاحبه بر علاقه اصلاحات برای کاندیداتوری «هاشمی رفسنجانی» تأکید کرده است.

علیرغم اینکه بسیاری از هم قطاران وی در جبهه اصلاحات و کارگزاران سازندگی علاقه ای ندارند این روزها پرده از برنامه انتخاباتی هاشمی بردارند و به انحاء مختلف سعی می کنند افکار عمومی را از کاندیداتوری "عالیجناب سازندگی" منحرف سازند، امّا وی با شجاعتی مثال زدنی در این جبهه سیاسی خیلی صریح با مردم سخن گفته است. او می گوید رئیس جمهور بعدی باید "مرد عبور از بحران ها" باشد، خیلی از مردم با شنیدن این گزاره خیلی سریع به یاد کتاب های خاطرات هاشمی با عناوین: «عبور از بحران» و «پس از بحران» می افتند. همچنین وی بطور صریح از علاقه اصلاحات برای حضور هاشمی سخن می گوید


آل‌اسحاق: ایده من، اقتصاد دولت - ملت است
یحیی آل‌اسحاق که شب گذشته در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافته بود، با اشاره به اینکه "هاشمی در نظام جمهوری اسلامی ایران یک پتانسیل است و اکنون هم در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد"، افزود: افرادی که در ارتباط با وی هستند، ایجاد نگرانی کرده‌اند. هاشمی یکی از شخصیت‌های مهم نظام است ولی روحیه تسامح و تساهل وی موجب می‌شود که نتوان از پتانسیل ایشان استفاده کرد.

وی افزود: من معتقدم آقای هاشمی به ولایت فقیه و مقام معظم رهبری اعتقاد کامل دارد و حواس وی جمع است. با این وجود اطرافیان هاشمی به او ظلم می‌کنند و اجازه نمی‌دهند از پتانسیل وی استفاده شود. من معتقدم در برخورد با وی نباید با افراط و تفریط برخورد کرد.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه "علت ورودم به انتخابات، شرایط امروز جمهوری اسلامی ایران است"، اظهار کرد: در روابط بین‌المللی جمهوری اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و بدون حضور ایران در منطقه تعاملات به خوبی پیش نمی‌رود. جمهوری اسلامی ایران هم در منطقه تاثیرپذیر و هم تاثیرگذار است.

آل‌اسحاق با اشاره به اینکه "در بودجه دفاعی سال 2013 آمریکا، ایران تهدید شماره یک به حساب می‌آید"، تصریح کرد: دشمن علیه ما طرح و برنامه دارد و همدل است و ابزار آنها در این مرحله در حوزه اقتصاد است. در حوزه داخلی نیز دغدغه ما مساله اقتصاد است و در حال حاضر مردم فشارهای اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند. آمار اشتغال و تورم و رشد اقتصادی، دغدغه ما محسوب می‌شود. ما در زمینه اشتغال و زندگی جوانان و همچنین بانوان دچار مشکلاتی هستیم.

رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین با بیان اینکه "اگر مسائل اقتصادی سامان داده نشود، این مسائل به مشکلات اجتماعی ختم می‌شود"، گفت: در حال حاضر ناهنجاری‌هایی در حوزه‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، طلاق و قاچاق در کشور وجود دارد.

  
منبع: مشرق
نظرات بینندگان
امیر حامی جبهه پایداری و سوم تیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
منظور چی بود اصلن خودت به تیترت نگاه کردی چه نوشتی کجاش مربوط به پایداری بود
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند