۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲

عدم اجرای دستور حمایتی وزیر نفت

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: متاسفانه دستورات وزیر نفت در خصوص حمایت از سازندگان تجهیزات صنعت نفت اجرا نمی شود.
کد خبر : ۱۰۵۹۱۸
صراط:رضا پدیدار در یک نشست خبری که صبح امروز در انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت برگزار شد، گفت: هم اکنون 70 درصد از تجهیزات مورد نیار صنعت نفت از داخل کشور تامین می شود که 30 درصد باقی مانده مربوط به صنایع هایتک و صنایعی است که هنوز به دانش فنی آنها دست پیدا نکریدم.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: در صنعت نفت سالانه نیاز به ساخت 30 میلیارد دلار تجهیزات هستیم که سال گذشته تنها 15 میلیارد دلار تجهیزات در داخل کشور ساخته شد و تنها سهم انجمن از این مقدار حدود 40 درصد و نزدیک به 5 میلیارد دلار بود.

وی با اشاره به مشکلاتی که بین انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و وزارت نفت وجود دارد، گفت: وزیر و حتی مقام های ارشد در صنعت نفت سیاستی را که به نفع انجمن است، تبیین می کنند، ولی در هنگام اجرا بدنه صنعت نفت مقاومت می کند به طوری که دستور وزیر نفت تنها در حد دستور باقی می ماند و هرگز به مرحله اجرا نمی رسد.

پدیدار نمونه بارز این مشکلات را در ساخت و تعمیرات توربین ها مورد اشاره قرار داد و گفت: از سال 89 تا کنون با توجه به اینکه در تعمیرات به خودکفایی رسیدیم، نزدیک به 3 سال است که هیچ قرار دادی مبنی بر تعمیرات توربین امضا نشده در صورتی که کنسرسیوم های توانمند ساخت و تعمیرات در داخل کشور وجود دارد.

وی با اشاره به دستور وزیر نفت مبنی بر اینکه اگر تجهیزاتی در داخل کشور تولید شود ولی نمونه خارجی داشته باشد وزارت نفت حاضر است حتی اگر قیمت تجهیزات داخلی 20 درصد بیشتر از نمونه خارجی باشد آن را از داخل تامین کنند، افزود: متاسفانه باید گفت در حالی که صنعت نفت تجهیزات ساخته شده در داخل را می شناسد سعی می کند از نمونه خارجی و حتی چینی با قیمت ارزان تر تامین کند.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز در داخل کشور گفت: حدود 50 قرار داد با صنعت نفت منعقد شد که براساس نرخ دلار قبلی این کار صورت گرفت، در شرایط فعلی باید قرار دادها تعدیل شود اما هنوز شرایط اقتصادی اجازه نمی دهد رقم های پیشنهادی تغییر کند زیرا هر روز با شرایط جدید اقتصادی مواجه هستیم و از طرفی نیز وزارت نفت به سختی حاضر است این قراردادها را که رقم پیشین آن بیش از 5 میلیارد دلار است تعدیل کند.

وی با اشاره به صندوق حمایت از سازندگان داخلی گفت: وزیر نفت براساس پیشنهاد انجمن قرار بود صندوقی را تشکیل دهد که هم اکنون مجوز تشکیل این صندوق در لایحه بودجه سال 92 دیده شده تا مجلس با تصویب آن مجوز تشکیل را بدهد.در صورت تصویب این صندوق باید حدود 50 تا 70 درصد از قرارداد‌ها در اختیار سازندگان داخلی قرار گیرد تا بتواند اقدام به ساخت تجهیزات کند که امیدواریم آن را تشکیل دهیم.
منبع: فارس
برچسب ها: نفت وزیر صنعت صراط