۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
بررسی پیامدهای اجتماعی اقدام دولت در برگزاری جشن ۱۰۰هزار نفری

دهن‌کجی دولت به مردم با یک تجلیل

ابهری گفت: آیا برگزاری چنین مراسم تقدیری با هزینه‌های میلیاردی ضروری‌تر است و یا تقویت پلیس، راهداری، اورژانس و حلال احمر؟ به نظر من چنین رفتارهایی دهن کجی کردن به مردم است.
کد خبر : ۱۰۵۹۵۰

صراط: 350هزار نفر روز پنج شنبه راهی استادیوم آزادی می شوند تا با حضور این جمعیت کثیر، خادمان سفرهای نوروزی کشور مورد تجلیل قرار گیرند. تجلیلی که در سالیان پیش با رنگ و لعابی بسیار کم فروغ تر در هر استان برای 100 الی 200 نفر از خادمان برگزار می شد تا از این طریق مزد زحمات عیدانه شان پرداخت شود و خسته نباشیدی برای خانواده آنان به حساب آید.

اما این بار چنان بازی رنگ و لعاب ها در این تجلیل وارد شده که یک آن ذهن هر فردی به سمت جشن های 2500 ساله می رود. جشن هایی که در دهه های گذشته هزینه های بسیاری را بر دوش کشور تحمیل می کرد و جز فشار مضاعف وارد کردن بر مردم هیچ بازخورد دیگری نداشت.

در حالی که دولت تمام عزم خود را جزم کرده تا این بریز و بپاش ملی را برگزار کند این سوال مطرح است که چه دستاورد شاخصی در ایام نوروز به دست آمده و چه رکورد گینس گونه ای برای کشور ثبت شد که باید این ارقام نجومی از جیب دولت خارج شود؟ آیا غیر از این بود که درایام نوروز امسال نیز به مانند سنوات گذشته جاده های کشور بوی خون گرفتند و بیش از هزار شهروند جان خود را در مسیرهای نوروزی از دست دادند؟

با توجه به آمار و ارقام خونین جاده ای و پولی که قرار است روز 5 شنبه بر سر سفره اصراف دولت ریخته شود به نظر می رسد تجلیل بهانه ای برای برخی از اهداف پشت پرده است که به قول رئیس پلیس کشور برگزاری آن آغازگر یکسری مسائل و مشکلات در فضای انتخاباتی کشور خواهد بود. فضایی که از هم اکنون توسط برخی از چهره های شناخته شده و وابسته به جریان انحراف در حال متشنج شدن است و هیچ توجه ای به پیامدهای اجتماعی ناشی از آن ندارند.

هزینه های اجتماعی سر به فلک می کشند

در همین رابطه دکتر مجید ابهری جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار " ندای انقلاب " گفت: رفتار شناسی اجتماعی این موضوع را به اثبات رسانده است که هر نوع حرکتی که زمینه ساز تحمیل هزینه به مردم و جامعه شود و نتایج حاصل از آن دردی از جامعه را مرتفع نکند نه تنها رضایت مردم را به همراه نخواهد داشت بلکه از نظر دنیوی و اخروی بازخوردهای منفی ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه هزینه های اجتماعی در جامعه امروز ما بسیار بالا است، خاطر نشان کرد: ما هم اکنون در جامعه خودمان مادرانی را داریم که برای تهیه جهیزیه دخترنشان " کلیه " خود را می فروشند و یا افراد با استعدادی را داریم که به دلیل نداشتن توان پرداخت هزینه تحصیل از این مهم محروم می شوند. همچنین ما بیماران بسیاری را داریم که برای تهیه پول نسخه خود اقدام به تکدی گری می کنند.

این جامعه شناس، اظهار داشت: در شرایط حاضر و از نظر رفتارشناسی سیاسی و انتخاباتی هیچ رفتاری از نگاه مردم مخفی نمی ماند. تشکیل چنین مراسم های پر هزینه ای آن هم به بهانه تقدیر می تواند عواقب ناگوار اجتماعی و فرهنگی با خود به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر کسی کاری کرده حقوق و اضافه کارش را گرفته این در شرایطی است که ماموران راهداری و پلیس راه به صورت شبانه روزی در جاده در سرما و گرما حضور دارند و باعث کاهش تلفات شده اند. چرا کسی این افراد را نمی بیند و چرا هیچ گاه از آنان تقدیر به عمل نمی آید؟ تمام توان دولت باید به کمک بیاید تا میزان تلفات جاده ای کاهش یابد حتی اگر این کاهش به میزان یک نفر باشد.

دهن کجی به مردم با تجلیل

همانطور که ابهری بر آن تاکید دارد کاهش تلفات جاده ای یکی از مهمترین رویکردهایی است که باید در دستور کار متولیان امنیت جاده خصوصا دولت باشد تا شهروندان به عنوان سرمایه های اجتماعی به راحتی جان خود را در جاده ها از دست ندهند. حال با توجه به این موضوع مطرح کردن این سوال ضروری به نظر می رسد که آیا برگزاری چنین مراسم تقدیری با هزینه های میلیاردی ضروری تر است و یا تقویت پلیس، راهداری، اورژانس و حلال احمر؟ ایا صرف هزینه بیت المال در این راه بیشتر رضایت مرم را به دست می آورد و یا اینکه پول مردم برای یک شب در سفره آزادی خرج شود؟

در پاسخ به این سوال ابهری چنین رفتارهایی را دهن کجی کردن به مردم می داند. این جامعه شناس گفت: این نوع رفتار با مردمی که همیشه اخلاص خود را به اثبات رسانده اند به هیچ وجه شایسته نیست.

اهداف جناحی قابل پیش بینی است

وی اهداف برگزاری این مراسم را از پیش قابل پیش بینی دانست و بیان داشت: به کار گرفتن امکانات دولت برای اهداف ویژه و جناحی گناهی نابخشودنی است. وقتی در بسیاری از کشورهای برای هزینه های بسیار کمتر از این بالاترین مقامات مورد بازخواست قرار می گیرند جای سوال است چرا در کشور ما آب از آب تکان نمی خورد.

ابهری ادامه داد: طی سه ماه گذشته بسیاری از وقایع نادیده گرفته شده است که اگر این وقایع برای افراد دیگر رخ داده بود فریادها به آسمان رسیده بود. این در شرایطی است که امام خامنه ای در سالیان متوالی شعارهای اقتصادی را برگزیده اند و امسال نیز به این موضوع توجه ویژه داشته اند. باید دولت کارکرد خود را بر اساس تدابیر رهبری که همان جهاد اقتصادی است برنامه ریزی کند نه اینکه با اصراف به مردم ضربه بزند. دولت مردان باید بدانند اگر اصراف از اموال شخصی صورت گیرد گناه محسوب شده و اگر این اصراف از اموال دولتی و بیت المال باشد از پس امروز بود فردایی.

منبع: فارس