۳۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۷

درخواست مقامات ‌آمریکابرای مذاکره باایران

نویسندگان این گزارش گفته‌اند هر چند تحریم‌ها ممکن است در روند برنامه اتمی ایران تاخیر ایجاد کند اما فشار برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم چالش‌برانگیز تهران شکست خورده است.
کد خبر : ۱۰۶۶۱۹
صراط:چند تن از مقامات سابق برجسته آمریکایی در گزارشی ضمن اذعان به بی‌نتیجه بودن تحریم‌ها علیه ایران، از رئیس جمهور کشورشان خواسته‌اند برای گفت‌وگوهای مستقیم با ایران تلاش‌های جدیدی را به کار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،35 نفر از مقام‌ها و دیپلمات‌های سابق آمریکایی روز چهارشنبه از دولت باراک اوباما خواستند به جای تاکید صرف بر تحریم‌ها علیه ایران برای حل مساله هسته‌ای ایران، ‌تلاش کند تا به صورت مستقیم با تهران گفت و گو کند.

این مقامات برجسته که چند تن از دیپلمات‌های سابق، افسران نظامی و مقام‌های دولتی و سیاسی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا در گزارشی از بارک اوباما خواسته‌‌اند تلاش‌های دیپلماتیک جدیدی در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران اتخاذ کند.

این مقامات سابق همچنین از ادامه تحریم‌ها اقتصادی برای فشار بر تهران حمایت کرده‌اند.

 بر اساس این گزارش در میان تهیه کنندگان این گزارش نام افرادی چون ریچارد لوگار سناتور جمهوری‌خواه پیشین، مایکل هایدن رییس سابق سیا در زمان ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش، رایان کراکر سفیر سابق در بغداد و کابل و زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید دیده می‌شود.

نویسندگان این گزارش گفته‌اند هر چند تحریم‌ها ممکن است در روند برنامه اتمی ایران تاخیر ایجاد کند اما فشار برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم چالش‌برانگیز تهران شکست خورده است.

در این گزارش آمده است: فشار  آمریکا احتمال مقاومت سرسختانه ایران را افزایش می‌دهد و ادامه این روند منجر  افشانده‌شدن بذر بی‌اعتمادی بلندمدت میان آمریکایی‌ها و ایرانیان خواهد شد.
 
این مقامات سابق آمریکایی تاکید کرده‌اند که پس از 30 سال تحریم و تلاش برای منزوی کردن ایران، بعید به نظر می‌رسد که فشار‌ها بر تهران به تنهایی منجر به تغییر تصمیم رهبران این کشور شود.
 
در پایان این گزارش، آمده است، امکان همکاری در موضوع افغانستان و عراق، تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از  قاچاق مواد مخدر می‌تواند به عنوان بخشی از دیپلماسی، به مذاکرات هسته‌ای کمک کند.
منبع: تسنیم
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم