۳۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۳
امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان

ارتش اسطوره‌ها

کد خبر : ۱۰۶۶۴۶
"صراط" - صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) و نامگذاری بیست و نهم فروردین ماه؛ روز ارتش، یك واقعیت مسلم ارتش را به جبهه انقلاب معرفی كرد و آن این ‌كه ارتش ایران، با اصالت توحیدی، در خدمت دین و ملت قرار داشته و دارد. همین اصالت ارتش است كه باعث می‌شود حكومت طاغوت از ارتش سلب امید كند، چرا كه ارتباط مستحكم بین ارتش و حضرت امام خمینی(ره) و ملت انقلابی را می‌بیند و نظاره می‌كند كه این پیوند مستحكم، نه در بند فرمان و فرموده و دستور، كه مبتنی بر ارادت و ایمان و حمیت است.

سرانجام، پیروزی انقلاب اسلامی با اعلام رسمی بی‌طرفی ارتش رقم می‌خورد، اما دشمن از این هراسان است كه ارتش با تمام تخصص، توان و تجهیزاتش در اختیار انقلاب قرار بگیرد و به موازات پیروزی انقلاب درصدد سلب ارتش و توان دفاعی‌اش از نظام انقلابی برمی‌آید. به این ترتیب، نخستین خواسته دشمن مبنی بر خلع سلاح انقلاب یا دست‌كم ناكارآمدی ارتش در شرف وقوع بود كه فرمان امام تمام فتنه‌های دشمن را نابود كرد.

حضرت امام خمینی(ره) كه از روز نخست انقلاب، شاهد همراهی ارتشی‌ها با جریان انقلاب بودند و بارها در اطلاعیه‌های انقلابی‌شان، با ارتشیان سخن گفته و به ارشاد فرزندان نظامی‌‌شان پرداخته بودند، این بار در نقش مدافع ارتش وارد شدند و در یك پیام، چند توطئه علیه ارتش و انقلاب را خنثی كردند.

این حمایت و عنایت ویژه امام، صحنه‌های پرشماری از این ارتش حماسه‌ساز را سبب می‌شود؛ ارتشی كه در آستانه اضمحلال قرار داشت، در ابتدا با تمام قوت به جنگ ضدانقلاب می‌رود و در دفع فتنه در كردستان و خوزستان و سایر مناطقی كه در اوایل انقلاب، ناآرامی‌هایی را شاهد بود، نقش‌های بی‌بدیلی ایفا می‌كند. جنگ اما عرصه راستی‌آزمایی بیعت ارتش و امام انقلاب است و بهایی كه ارتش با مباهات می‌پردازد.

مدافعان غیور میهن و علاقه‌مندان به تاریخ دفاع مقدس به خاطر دارند كه چگونه ارتش توانست راه دشمن را سد كند و راهبرد پیروزی‌ برق‌آسای ارتش بعث عراق را بشكند. به یاد دارند كه نیروی زمینی و مجاهدان گردان دژ، لشكر 92 خوزستان، لشكر 16 قزوین و لشكر 21 حمزه و دیگران چگونه عرصه را بر دشمن تنگ كردند و به خاطر دارند كه چگونه تمام توان ارتش معطوف دفاع از میهن شد و لشكر خراسان در فتح و آزادسازی خوزستان، پیشگام و طلایه‌دار مدافعان میهن شد.

نابودی اهداف راهبردی دشمن در اعماق خاك عراق در عملیات كمان 99(پرواز 140 فروندی) و حمله به الولید و حماسه شهید دوران، اسطوره‌های معاصر را به ایرانیان و جهانیان معرفی كرد و نابودی توان دریایی دشمن در كمتر از سه ماه از پیروزی انقلاب، صفحاتی زرین از حماسه‌های ارتش و 48 هزار شهید نامدار ارتش است.

علاوه بر این، بیش از 400 ماه حضور مقتدر ارتش در مرزهای پراقتدار جمهوری اسلامی ایران، ثمره جانفشانی و ایثارگری‌های فرزندان متعهد میهن است كه عزم و توانشان را برای سرفرازی میهن اسلامی و آسودگی ملت به كار بسته‌اند.

امروز هم عملكرد موفق ارتش در عرصه سازندگی و خودباوری و اقتدار دفاعی‌اش در پیشگاه فرمانده معظم كل قوا و ملت شهید پرور، ستودنی است و محبوبیت این ساختار دفاعی انقلاب، موجب فخر و مباهات فرزندان ارتشی ملت است. با تكیه بر همین دستاوردهاست كه ارتش، فرداهای پیروزی و موفقیت را از آن خود و نظام اسلامی می‌بیند.
منبع: جام جم