۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۸

اوباماو40میلیارددلاركمك نظامي به اسرائيل

پايگاه خبري آلترنت در مقاله اي به تحليل سخنان و رفتار هاي عملي باراك اوباما در مورد مسئله فلسطينيان و رژيم اسرائيل پرداخته و از ادامه كمک هاي مالي و تجهيزات نظامي آمريكا به رژيم صهيونيستي و تلاش هاي پنهان براي تداوم کمک ها تا سال 28-2027 خبر داده است.
کد خبر : ۱۰۶۶۸۹
صراط:هميشه رفتار انسان ها از واژه هایشان گویاتر بوده است: باراك اوباما در نظر دارد شرايطي را فراهم نمايد تا بعد از اتمام دوره رياست جمهوري اش، منابع مالي نظامي و كمک هاي تجهيزات نظامي آمريكا به اسرائيل باز هم ادامه داشته باشد.

  
پیشتر رئیس جمهور آمريكا جیمی کارتر در اوايل رياست جمهوري اش،در مورد حل و فصل مشكل مردم فلسطين موضع گيري به ظاهر منصفانه اي را اتخاذ كرد،وي در آن موقع از ايجاد سرزمين مستقل فلسطيني براي پناهندگان فلسطيني به عنوان "الزام نهايي" نام برد. 

در آن زمان براي چنين موضع گيري منصفانه، وي را صلح جو و طرفدار حقوق مردم فلسطين(!) نام مي بردند، اما بعدها جيمي کارتر نه تنها بر روي وعده هاي خود خط انكار را كشيد بلكه بعدها اظهار داشت: "من هرگز فکر نمی کردم و فکر نمی کنم که این ايجاد كشوري مستقل به نام فلسطين برای ما و منافع آمريكا مناسب باشد......به نظر من داشتن یک کشور مستقل فلسطین بین اسرائیل و اردن در تضاد منافع طرفين و صلح منطقه مي باشد". 


متعاقبا سفر اخیر باراک اوباما، رئیس جمهور آمريكا به خاورمیانه،خود دليل مبرهني است دال بر چگونگي دور شدن از گفتمان ظاهرا منصفانه در مورد حقوق فلسطینیان پس از كارتر تا دوره اوباما! 

باراك اوباما در سخنراني اش براي دانشجویان صهيونيست در بيت المقدس اظهار داشت: "حقوق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و عدالت خود باید به رسمیت شناخته شود."

او از مخاطبان اسرائیلی خواست تا خود را در شرايط آوارگان فلسطيني قرار دهند و جهان بيرون را از ديد انها بنگرند تا شرايط آنها را كاملا درك كنند. 


به گفته اوباما:"این منصفانه نيست که یک کودک فلسطینی نمی تواند در كشور خود رشد كند و مجبور است در حضور يك ارتش خارجی که زندگي والدين وي را كنترل مي كنند،زندگي كند". 

اوباما چنين به مخاطبان خود القاء مي كرد كه نه اشغال و نه اخراج، پاسخ و راه حل نهایی اين مشكل نمي باشد؟!

 به گفته اوباما، همانطور که اسرائیلیها براي خود كشوري مستقل ساخته اند بايد اين حق را براي فلسطينيان هم قائل شد. 


حرف هاي باراك اوباما هرچند از سوي شنوندگان به شدت مورد تشويق قرار گرفت، اما در عمل اوباما برخلاف گفته هایش رفتار کرده است. 

کلمات و چينش آنها در سياست بسيار مهم مي باشند،اما سواي گفته هاي تحسين برانگيز يا به اصطلاح ژست عدالت محور باراك اوباما،بايد گفت كه مسئله صلح اسرائيل فلسطين تا موقعي كه طرف اسرائيلي حق برخورداري از ازادي و تعيين سرنوشت مردم فلسطين را ناديده مي گيرد،نبايد انتظار داشت كه اين مناقشه ديرينه(البته با دخالت طرف هاي غربي) به پايان برسد. 

با این حال، امتناع اوباما از پذيرش و اذعان به نقش مهم ایالات متحده و حمایت دیپلماتیک و نظامی آن از اسرائیل در زير پا گذاشتن حقوق مردم فلسطين،در نوع خود بسيار استادانه صورت پذيرفته است. متاسفانه روند فعلي بر اين امر دلالت دارد كه فلسطینی ها همچنان زير بار آپارتايد اسرائيل و قوانين نابرابر تحميلي خواهند ماند. 

بديهي است كه اقدامات و رفتارهاي افراد از حرف هايشان ملموس تر مي باشند،در كنار الفاظ خير خواهانه براي مردم فلسطين و ادعاي فراهم آوردن شرايط مناسب براي آنها،اقدام اوباما در ارائه پيشنهاد كمك نظامي به اسرائيل در طول سفر،تناقض در رفتار اين استاد سخن ور را نشان مي دهد. 


اوباما در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو از امكان ادامه رايزني هاي مشترك براي فراهم آوردن شرايط مناسب برای تمديد ارائه كمك هاي نظامي آمريكا به اسرائيل حتي پس از اتمام دور دوم،اظهار اميدواري كرد. 
 
جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا، توافق نامه 30 میلیارد دلاري را براي ارائه تسليحات نظامي به اسرائيل در دوره 2009 تا 2018 به امضا رسانده بود،اما اوباما به گزارش "ديفنس نيوز" فراتر از بوش قدم گذاشته است.

به گزارش این پایگاه خبری،دولت اوباما در تلاش است شرايط لازم براي تمديد كمك هاي نظامي تا سال 2027-28 را فراهم نمايد. 

این سیاست مالی كاملا غير منطقي است:چراكه سرانه درآمد رژيم صهيونيستي بيشتر از اسپانیا، کره جنوبی و عربستان سعودی مي باشد، در حالی که ایالات متحده با بحران بدهي هاي ملي و كاهش برنامه هاي اجتماعي دست و پنجه نرم مي كند.

اين سياست، يعني ارائه كمك هاي نظامي به اسرائيل براي سركوب مردم فلسطين با گفته هاي اوباما يعني قائل شدن حق برابر براي فلسطينيان براي برخورداري از كشور مستقل،كاملا در تناقض قرار دارد.

تمام گفته هاي اوباما،از برابري حقوق فلسطينيان و اسرائيلي ها در آموزش، کشاورزي، كشور مستقل، با رفتارهاي حمايتي وي از اسرائيل در ارائه تسليحات نظامي مالي و ايجاد ديوار حايل (با حمايت كامل آمريكا و لابي هاي اسرائيل) در تناقض قرار دارند.


اوباما در كنفرانس خبري با سوال یک شهروند فلسطینی ساكن در اسرائیل به نام "ربيعه عيد" در خصوص علت كشته شدن "راشل كوري" به چالش كشيده شد. 

"کوری"، يكي از فعالان صلح آمريكايي بود كه تقریبا دقیقا ده سال قبل از سفر اخیر اوباما توسط اسرائیلی ها كشته شده است. يكي از سربازان اسرائيلي با يكي از بولدوزرهاي کاترپیلار-كه از منابع ماليات مردم آمريكا براي اسرائيل خريداري شده بود-وي را در اعتراض به تخریب منازل فلسطینيان در نوار غزه زير گرفت.

اگرچه الفاظ رئیس جمهور ایالات متحده در حمایت از حقوق مردم فلسطین از دوران دولت کارتر به مراتب از ژست انسان دوستانه تري برخوردار است اما در دوره اوباما كمك هاي مالي و نظامي به اسرائيل براي حفظ منافع خود،و زير پا گذاشتن هر چه بيشتر حقوق فلسطينيان بيش از هر زمان ديگري مشهود مي باشد.