۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵

پیآمدهای سقوط طلا

در حالی که در چند روز گذشته از بهای اونس طلا بیش از 200 دلار کاسته شده، در بازار داخلی افت قیمت سکه و شمش طلا بسیار اندک بوده است؛ بررسی‌های قیمتی نشان می‌دهد هر کیلو شمش طلا در بازار داخلی حداقل 10 میلیون تومان گران‌تر از نوع مشابه در بازار برخی کشورهای منطقه است.
کد خبر : ۱۰۶۷۰۲
صراط: ارزش ذاتی سکه نیز با توجه به بهای اونس در بازار‌های جهانی و نرخ دلار در بازار غیر رسمی 180 هزار تومان کمتر از قیمت تعیین شده برای فروش آن در بازار است؛ بنابراین مقاومت قیمت‌ها در بازار داخلی همچنان ادامه دارد. مقاومتی که با واکنش کارشناسان و برخی مسوولان دولتی مواجه شده است. به گفته صاحب نظران تشدید ورود طلای قاچاق به کشور و زمینه‌سازی مجدد برای خروج ارز و افزایش نرخ آن از پیامد‌های حباب در بازار است؛ بنابراین کارشناسان معتقدند: در شرایط کنونی سیاست‌گذار ارزی با مداخله موثر در بازار می‌تواند به تصحیح روند قیمتی بپردازد. کاهش قیمت شمش عرضه شده از سوی بانک مرکزی بر اساس قیمت‌های جهانی و فعال کردن جلسات حراج بانک کارگشایی از جمله این پیشنهادها است. در غیر این صورت با افزایش قاچاق علاوه‌بر احتمال ورود طلای ساخته شده با عیار پست به داخل، افزایش تقاضا برای خروج ارز می‌تواند، نوسان قیمت شدیدتری را در این بازار رقم زند.


بی‌تفاوتی قیمت‌های بازار به افت قیمت طلا در بازارهای جهانی ادامه دارد. دیروز نیز قیمت دلار و سکه در بازار تکان نخورد و همانند روزهای قبل ثابت ماند. این اتفاق را برخی از کارشناسان به دلیل افزایش تقاضا و خروج ارز از کشور برای واردات طلا عنوان کرده‌اند.


به عبارت دیگر ارزان تر بودن قیمت طلا در خارج از مرزها نسبت به قیمت‌های داخل موجب حرکت طلا به سمت داخل شده و تقاضا برای خروج ارز را تحریک کرده است. بر اساس ارقام موجود روز گذشته قیمت هر کیلو شمش طلا در ایران تقریبا 166 میلیون تومان بود. این میزان در خارج از کشور به طور مثال در دبی تقریبا 155 میلیون تومان گزارش شد. اختلاف تقریبا 11 میلیون تومانی قیمت طلا موجب حرکت طلا به داخل و حرکت ارز به خارج می‌شود. در حالی که قیمت هر مثقال طلا در دبی دیروز 513 هزار تومان بود قیمت آن در داخل 538 هزار تومان عنوان شد.


در روزهای اخیر کارشناسان نسبت به بر هم خوردن توازن قیمت‌ها در بازار داخل و خارج به دلیل افت تقریبا 220 دلاری بهای جهانی طلا هشدار داده‌اند و از بانک مرکزی خواسته اند تا با کاهش دادن قیمت طلادر بازار داخلی، از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. معاون وزیر بازرگانی نیزاز بانک مرکزی خواست تا در این زمینه اقدام کند.