۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱
نقدی بر اتفاقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا

بازی خارج از تشک را هم یاد بگیرید!

کاروان کشتی فرنگی ایران در حالی به عنوانی نایب قهرمانی آسیا در هند دست یافت که همانند سال‌های اخیر یک واقعیت خود را بیش از بقیه نشان می‌داد و آن هم اینکه فقط توان فنی نیست که نتیجه مسابقات را مشخص می‌کند.
کد خبر : ۱۰۶۷۳۷
صراط: در اینکه همواره افراد نه چندان مطرح اما صاحب جایگاه و قدرت در کشتی آسیا و جهان علیه کشتی ایران اعمال نفوذ کرده‌اند، تردیدی وجود ندارد؛ اما سوال این است که آیا مسئولان کشتی ایران تاکنون فکر کرده‌اند چرا اعمال نفوذ همواره علیه کشتی ما صورت می گیرد؟ چرا بشیر باباجان زاده به راحتی مقابل حریفی از تاجیکستان شکست می خورد؟ چرا داوران با اینکه "پل شکن" و سه بار ضربه فنی داود گیل نیرنگ را می بینند حاضر نیستند در سوت خود به نشانه پیروزی نماینده ایران بدمند؟ چرا به راحتی صاحبان قدرت اجازه نمی دهند از سه فینالیست کشتی فرنگی ایران حتی یک مدال طلا عاید کشورمان نشود؟

در اینکه محسن حاجی پور، عبدالمحمد پاپی، مهدی زیدوند، هادی علیزاده پورنیا، طالب نعمت پور، داود گیل نیرنگ و بشیر باباجان زاده جزو بهترین های آسیا هستند، تردیدی وجود ندارد اما نمی دانیم چرا مسئولان اجرایی و فنی باتجربه کشتی ایران هنوز به این باور نرسیده اند که زور فنی و برتری تاکتیکی دیگر نمی تواند رمز موفقیت و پیروزی بر مدعیان ریز و درشت آسیا و جهان باشد.

در دهلی نو دو بار باختیم؛ شکست اول ما زمانی رقم خورد که بی تدبیری فدراسیون کشتی و لجبازی در معرفی نامزدی غیر از اکبر میرروشن سبب شد نمایندگان یمن و تایلند که اصلا فرق کُشتی و کِشتی را نمی دانند به هر شکل ممکن رای بیاورند و چهره نامداری همچون ابراهیم جوادی با چهار مدال طلای جهان و یک برنز المپیک شاهد این اتفاقات تلخ باشد. آقای خطیب! این انتقاد به شما وارد است که چرا به جای حمایت از نامزدی که در شورای کشتی آسیا مسئولیت و نفوذ لازم را داشت، شخص دیگری را معرفی کردید تا با این دو دستگی تعمدی یک کرسی مسلم از دست برود!

به هیچ وجه لازم نیست 2 روز ماراتن «از قبل پیش بینی شده» کشتی فرنگی قهرمانی آسیا مورد تحلیل فنی قرار بگیرد چرا که با توضیحات کارشناسان حاضر در دهلی نو کاملا می توان فهمید آن چیزی که در این دوره از رقابت ها اصلا مطرح نبود و محلی از اعراب نداشت، بحث فنی بود چون از قبل قدرت های کشتی آسیا و جهان شمشیر را از رو برای ایران بسته بودند و می خواستند به نوعی گرد و خاک به پا شده توسط محمد بنا در لندن را تلافی کنند که کردند.

اتفاقاتی که برای تیم ملی کشتی فرنگی در هند رخ داد به طور حتم اگر بزرگ نمایی و انداختن توپ در زمین حریف نباشد، برای هر علاقمند به این ورزش تلخ است اما تلخ تر از حق کشی های بوجود آمده در دهلی نو، سر بریدن ها در بازی های آسیایی پیش رو و رقابت های جهانی مجارستان خواهد بود؛ باید مراقبت بود در این مسابقات کشتی ایران با چنین مشکلاتی مواجه نشود. برای رهایی از این شرایط نیاز به یک بازنگری و یک تفکر مناسب است؛ تفکری که همه چیز را در مسائل فنی نبیند و به دنبال راهکاری باشد که کشتی ایران را در خارج از تشک هم قدرتمندتر کند. به دست آوردن کرسی‌های بین‌المللی یکی از این راهکارها است که باید در نظر گرفته شود که البته از آن غافل مانده‌ایم.

منبع: تسنیم