۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲

نقش4نماینده درپرونده۳هزارمیلیاردی

از آخرین خبری که از فساد بزرگ مالی در رسانه‌ها منتشر شد، دو هفته‌‌ای می‌گذرد. محسنی اژه‌‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در گفت‌وگوی رسانه‌‌ای هفتگی‌اش خبر داده بود که احکام متهمان اصلی این پرونده صادر شده‌ و باید منتظر نتیجه دادگاه تجدیدنظر ماند تا شعبه۱۳ دیوان عالی کشور در آرامش و به دور از هیاهوی خبری در مورد قسمتی از پرونده فساد بزرگ مالی تصمیم‌گیری کند.
کد خبر : ۱۰۶۷۸۰
صراط:این روال همچنان ادامه داشت اما خبری از سوی رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در ایلنا منتشر شد تا پرونده اختلاس را دوباره به صدر اخبار رسانه‌ها بازگرداند.

وزیر دادگستری نقش نمایندگان را در اختلاس توضیح می‌دهد
پیش از این هم شایعاتی مبنی بر دست داشتن چند تن از نمایندگان مجلس در ماجرای اختلاس شنیده می‌شد اما اسامی هیچ‌کدام به صورت رسمی تایید نشده بود. در ابتدای بررسی پرونده، دادستان تهران از فراخوان ۴ نماینده به عنوان مطلع در این پرونده خبر داد.

اللهیار ملکشاهی رئیس كمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: دو نفر از نمایندگان مجلس از وزیر دادگستری در خصوص نقش ۴ نماینده در پرونده اختلاس ۳هزار میلیارد تومانی سوال کرده‌اند که وزیر هفته جاری باید با حضور در مجلس به این سوال پاسخ دهد.

آنگونه که ملکشاهی توضیح داده نماینده‌های سوال‌کننده از وزیر دادگستری پرسیده‌اند که آیا این نمایندگان در پرونده مذکور نقش داشته‌اند یا خیر؟ اگر نقش داشته‌اند آیا به اتهامات آن‌ها رسیدگی شده است و اگر نقش نداشته‌اند چرا در این زمینه اطلاع‌رسانی نمی‌شود؟

اواخر سال گذشته خبر ارسال پرونده نمایندگان مرتبط با پرونده فساد ۳‌هزار‌ میلیاردی به دادگاه کیفری تهران رسید و قاضی افتخاری، قاضی این پرونده از ارسال پرونده ۳ نماینده مجلس هشتم که در ماجرای فساد‌ ۳‌هزار‌ میلیاردی برای آن‌ها کیفرخواست صادر شده به دادگاه کیفری استان تهران خبر داد و گفت: این پرونده به شعبه۷۶ دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شده و در حال رسیدگی است.

گفتنی است؛ در تابستان سال۹۰ موضوع اختلاس ۳هزار میلیارد تومانی مطرح شد که در همین راستا تعداد زیادی از عوامل و افراد مرتبط با آن دستگیر شدند که حکم بعضی از آنها از جمله ۴ متهم ردیف اول صادر و به اعدام محکوم شدند.

در همان زمان زمزمه نقش داشتن ۴ نماینده در این پرونده نیز در رسانه‌ها مطرح شده بود اما در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم نشد.

محمدعلی اسفنانی نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در مورد حضور وزیر دادگستری در مجلس و نقش نمایندگانی که در ماجرای اختلاس نقش داشته‌اند در گفت‌و‌گویی کوتاه با آرمان این گونه پاسخ داد.

رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس اعلام کرده‌اند وزیر دادگستری قرار است در مورد نقش ۴ نماینده در پرونده اختلاس ۳هزار میلیارد تومانی توضیح دهد. در مورد آن توضیح می‌دهید؟

وزرای محترم دولت زمانی به مجلس می‌آیند که طرح سوال انجام شده باشد. یکی از نمایندگان در مورد نقش ۴ نماینده در این پرونده سوال داشته‌اند و سوال هم به حدنصاب رسیده است لذا وزیر محترم دادگستری قرار است در این خصوص توضیح دهند. پیش از این هم یک مورد سوال از وزیر داشته‌ایم و آن زمان سوال این بود که آیا نماینده‌‌ای از میان وکلای مجلس هشتم در این پرونده نقش داشته یا خیر؟ وزیر محترم دادگستری هم در آن مقطع پاسخ دادند و نمایندگان قانع شدند.

توضیحات وزیر چه بود؟

وقتی نمایندگان قانع می‌شوند، یعنی پاسخی که به آنها داده شده است بر اساس ادله‌‌ای بوده که توانسته آنها را راضی کند.

برخی رسانه‌ها از دست داشتن ۱۶نماینده و برخی از دست داشتن ۳۰نماینده در این پرونده سخن گفته‌اند.

اطلاعات قوه قضائیه در این زمینه از مجلس کامل‌تر است و مفاد آن در اختیار شعبه‌‌ای است که در حال رسیدگی است اما تا جایی که اطلاع داریم چنین اخباری صحت ندارد. از طرفی هم نمی‌شود جلوی این اخبار و شایعات را گرفت. اگر کسی سندی و ادله‌‌ای در دست دارد که نشان از دست داشتن این تعداد افراد در ماجرای اختلاس است بهتر است به دادگاه ارائه کند. در هر صورت این تعداد صحت ندارد و عده‌‌ای بدون جهت چنین شایعاتی را منتشر می‌کنند.

کمیسیون قضایی مجلس تا به حال در این پرونده کمکی هم به قوه قضائیه کرده است؟

نقش مجلس در اینگونه قضایا، بیشتر نقشی نظارتی است. تصمیم‌گیری این مسائل از لحاظ قانونی تنها بر عهده قوه قضائیه و شعبه رسیدگی کننده است بنابراین مجلس اصلا حق ندارد ورود کند مگر آن که قوه قضائیه درخواست کند که مجلس در مورد خاصی تحقیق و بررسی انجام بدهد و نتیجه آن را به عنوان همکاری بین قوا به آن قوه منتقل کند. تمام تلاش ما این است که پرونده‌های اینچنینی شفاف و بدون حاشیه منتقل شود و نمایندگان در وظیفه دفاع از حقوق موکلانشان کوتاهی نکنند. به طور کلی همانطور که گفتم اساسا ورود مجلس به پرونده صلاح نیست و قانونی هم نیست.

آیا اسامی این نمایندگان منتشر شده است؟

هیچ اسمی منتشر نشده است.

منتشر نشده یا نمی‌خواهید آن را رسانه‌‌ای کنید؟

این اسامی در اختیار قوه قضائیه است و اطلاعات آن به گونه‌‌ای نیست که رسانه‌‌ای شود. هیچ اسمی در مجلس منتشر نشده است بنابراین بحث رسانه‌‌ای کردن یا رسانه‌‌ای نکردن مطرح نیست.
منبع: آرمان