۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲

تذکر آیت‌الله نوری نسبت به تعدد نامزدها

یکی از مراجع تقلید در قم با بیان اینکه تعداد کاندیداهای ریاست جمهوری باید کاهش یابد، اضافه کرد: این امر سبب تمرکز بیشتر مردم بر روی فرد اصلح می‌شود که همین مسئله به نوبه خود در تحقق حماسه سیاسی نقش‌آفرین خواهد بود.
کد خبر : ۱۰۶۸۸۴


صراط:آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در جمع گروهی از بانوان طلبه استان خراسان رضوی با اشاره به مشخص شدن جایگاه واقعی زنان در اجتماع به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: تا پیش از انقلاب موقعیت زنان به درستی شناخته نشده بود.

وی افزود: در سال‌های گذشته کتابی با عنوان «جایگاه زنان در اسلام» نوشته‌ام و در چند بخش به بیان رویکردهای تاریخی نسبت به زن و دوره‌های مختلفی که بر این قشر از اجتماع گذشته پرداخته‌ام.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تا پیش از اسلام در همه جوامع زنان مورد بی‌مهری و پایمال شدن حقوق خود قرار می‌گرفتند، خاطرنشان کرد: دین مبین اسلام جایگاه اصلی زنان را به بشر یادآوری کرد و مظلومیت آنها را روشن ساخت.

وی ادامه داد: در حوزه ادبیات چه در ایران و چه در سایر کشورها حتی پس از ظهور اسلام هم شاهد هستیم که نگاهی از بالا به پایین به زنان می‌شد اما قرآن کریم زن و مرد را مساوی با یکدیگر و تنها ویژگی برتری انسان‌ها را تقوا می‌داند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه در کتاب خود شخصیت حضرت زهرا(س) را به طور کامل مورد بررسی قرار داده‌ام، گفت: ایشان الگوی کامل همه انسان‌ها به ویژه زنان هستند زیرا پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) که جریان سقیفه انحرافی بزرگ را پی‌ریزی می‌کردند وارد صحنه شدند و تمام‌قد از ولایت و امامت و حق امیرالمومنین (ع) دفاع کردند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران هم رویکرد مثبتی به زنان داشت؛ به طوری که امام راحل در جایی فرمودند سهم زنان ایرانی در انقلاب کمتر از مردان نبوده است؛ راه انقلاب ما و مسیری که در پیش گرفته‌ایم به قیام مهدوی ختم می‌شود و ما با این رویکرد از آن حمایت می‌کنیم که در این میان زنان هم نقشی اساسی دارند.

وی با اشاره به 7 هزار شهید زن در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد بانوان ایرانی هم در راستای حفظ اسلام و میهن خود دوشادوش مردان به جانفشانی پرداختند و شهدایی را تقدیم انقلاب کردند.

آیت‌الله نوری همدانی در ادامه به بیان خاطره‌ای از امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: ایشان تعریف می‌کردند که روزی دختر و پسری برای جاری شدن عقد ازدواج به من مراجعه کردند در حالی‌که پسر از جانبازان جنگ بود و بر روی ویلچر نشسته بود و گوش‌هایش هم آسیب دیده بود؛ از آن دختر پرسیدم به چه دلیل با چنین شخصی ازدواج می‌کنی و او پاسخ داد من در جنگ حضور نداشتم و می‌خواهم با خدمت به یکی از رزمندگان که همین فرد باشد دین خود را به اسلام، انقلاب و فداکاری این شخص ادا کنم.

این مرجع تقلید نقش زنان در ساختن و تربیت اجتماع را همانند مردان و حتی بیشتر از آنان دانست و خاطرنشان کرد: یک مادر دلسوز و مهربان فرزندان خود را با شیوه‌های صحیح و اسلامی تربیت می‌کند و آنها را به مقامات عالی می‌رساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نامگذاری سال جاری به نام «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» را مورد توجه قرار داد و افزود: زنان هم که نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند در تحقق این مطالبه رهبر معظم انقلاب سهم عمده‌‌ای خواهند داشت.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه تعداد کاندیداهای ریاست جمهوری باید کاهش یابد، اضافه کرد: این امر سبب تمرکز بیشتر مردم بر روی فرد اصلح می‌شود که همین مسئله به نوبه خود در تحقق حماسه سیاسی نقش‌آفرین خواهد بود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم علم و دین را اموری متعلق به همه انسان‌ها یعنی زن و مرد دانست و تصریح کرد: در طول تاریخ می‌بینیم که در بسیاری دانش‌ها تبعیض جنسیتی علیه زنان وجود داشته و تعداد دانشمندان زن بسیار کمتر از مردان است اما امروز به برکت اسلام و انقلاب دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه پذیرای هزاران دانشجو و طلبه زن هستند و بانوان نقشی اساسی در پیشبرد علوم دارند.

وی گفت: در همه صحنه‌های انقلاب نیازمند حضور زنان هستیم و این قشر از اجتماع باید با همت بلند قدم در مسیری بگذارند که روزی شیخ انصاری‌ها، علامه مجلسی‌ها، علامه طباطبایی‌ها و سایر علما و مراجع ما آن را طی کردند.


منبع: فارس